خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/18 - 14:13
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
حسینی:

تجهیزات برخی از نیروگاه‌ها فرسوده است/ الگوی مصرف باید اصلاح شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به فرسوده بودن تجهیزات نیروگاه‌ها بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف در کشور تاکید کرد و گفت: در صورتی که به موضوع مصرف به درستی توجه نشود هر چه قدر هم که تولید را افزایش دهیم، بازهم ناترازی خواهیم داشت.

سید اسماعیل حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره ناترازی برق، گقت: یکی از معضلات جدی و چالش‌های اساسی آینده کشور ناترازی‌ها در حوزه انرژی، مالی، صندوق‌های بازنشستگی و... است که ناترازی انرژی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن رسیدگی شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی گاز، بنزین، گازوئیل، آب و برق در کشور، ادامه داد: اکنون در فصل گرما به سر می‌بریم و براساس گزارشات ارائه شده دمای هوا حدود 3 درجه نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و این موضوع موجب شده که مصرف برق نسبت به گذشته با رشد روبه رو شود و این وضعیت خاموشی‌هایی در بخش خانگی، صنعتی و چاه‌های کشاورزی را رقم زده است.

تجهیزات برخی از نیروگاه‌ها فرسوده بوده و راندمان آنها حدود 20 درصد است

وی با بیان اینکه با استفاده از انرژی خورشیدی، هسته‌ای و تجدیدپذیر و توجه به نیروگاه‌های حرارتی تولید برق را افزایش داد، اضافه کرد: درحال حاضر تجهیزات برخی از نیروگاه‌ها فرسوده بوده و راندمان آنها حدود 20 درصد است که باید به روز شوند و به بالای 50 درصد برسد همچنین در زمینه  انتقال و توزیع نیز بخشی از شبکه فرسوده است و باید ارتقا یابد زیرا هدررفت فعلی کم نیست.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: در سمت مصرف نیز تجهیزات ما انرژی‌بر و با مصرف بالا هستند به طور مثال یک قلم سیستم سرمایشی ما حدود 35 هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند که این عدد از کل تولید برخی از کشورهای اطراف ما بیشتر است.

حسینی افزود: برای رفع ناترازی انرژی باید از یک سو به سمت مصرف توجه کرد به این معنا که وسایل و تجهیزاتی که مصرف بالا دارند مانند کولرهای آبی و گازی در حوزه برق، بخاری در حوزه گاز و خودرو در حوزه بنزین اصلاح شوند زیرا در صورتی که به موضوع مصرف به درستی توجه نشود هر چه قدر هم که تولید را افزایش دهیم، بازهم ناترازی خواهیم داشت.

ضرورت اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای اصلاح الگوی مصرف باید فرهنگ‌سازی کرد، گفت: مصرف ما باید بهینه شود که تحقق این مهم به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

وی با اشاره به مولفه دیگر اثرگذار در میزان مصرف انرژی در کشور، بیان کرد: هرچند مردم از نظر اقتصادی، درآمدی و معیشتی با مشکل روبه‌رو هستند و باید این موضوع با اولویت در دستورکار قرار گیرد و راهکارهای رفع آن پیش‌بینی شود اما قیمت انرژی نیز در کشور ما پایین است، بنابراین ما در وهله نخست باید فکری برای نظام حقوق و پرداخت خود کنیم که اصلاح شود و ارتقا پیدا کند و از سوی دیگر باید قیمت‌های انرژی اصلاح شود االبته سازوکار این موضوع باید به گونه‌ای انجام شود که مصرف‌کننده متضرر نشود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم موضوع فوق را با ذکر مثالی تشریح کرد و افزود: در حال حاضر فردی که متمول بوده و دارای تعداد زیادی خودرو است از یارانه بیشتری در حوزه بنزین استفاده می‌کند این درحالی است که فردی که از نظر مالی در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارد از این یارانه بهره‌مند نمی‌شود حال آنکه فلسفه یارانه کمک به فقرا است بنابراین این روش باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ما سالانه حدود 116 میلیارد یورو در حوزه انرژی یارانه می‌دهیم، گفت: این یارانه نیز بیشتر به جیب دهک‌های بالای درآمدی می‌رود که نیاز به ساماندهی دارد در صورت تحقق این مهم بسیاری از مشکلات رفع می‌شود البته این موضوع نیاز به عزم جدی در سطح ملی دارد.

حسینی تصریح کرد: ما باید درحوزه تولید، سرمایه‌گذاری کرده و نیروگاه‌های پیشرفته و به روز تاسیس کنیم و از ظرفیت انرژی‌های نو مانند انرژی‌های بادی و خورشیدی بهره ببریم، به ویژه اینکه باید در حوزه هسته‌ای، سرمایه‌گذاری جدی داشته باشیم اما باید به این نکته نیز توجه شود که بدون توجه به سمت مصرف، هرچه تولید هم افزایش یابد باز هم ناترازی داریم./

پایان پیام

  • کد خبر : 381821
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار