خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/18 - 13:25
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
پورابراهیمی در همایش سیاست ها و قوانین توسعه همکاری های اقتصادی ایران و ویتنام:

به کارگیری ظرفیت تهاتر می تواند به توسعه همکاری های تجاری ایران و ویتنام کمک کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ما محدودیت هایی به دلیل تحریم در حوزه مسائل بانکی داریم پیشنهاد می شود از ظرفیت تهاتر کالا  بین ایران و ویتنام استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همایش سیاست ها و قوانین توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری میان ایران و ویتنام، ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به هیات ویتنام، گفت: هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ویتنام طی 5 دهه روابط دیپلماتیک پیشرفت های ارزنده ای در حوزه همکاری های مشترک داشته اند و در حوزه  های مختلف نیز اقدامات خوبی انجام دادند.



نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد 8.2 درصدی اقتصادی ویتنام، ادامه داد: از این جهت ظرفیت های بسیار خوبی در اقتصاد ویتنام شکل گرفته و امیدواریم این رشد بتواند استمرار داشته باشد و در همکاری های مشترک با جمهوری اسلامی ایران نیز بتواند مثمرثمر باشد.



وی اضافه کرد: توسعه روابط با کشورهای جنوب شرق به ویژه ویتنام از جمله اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، مقامات عالیرتبه ایران و ویتنام همواره بر گسترش روابط در زمینه های تجاری و حوزه های مختلف تاکید داشتند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در نشست های قبلی بر افزایش حجم مبادلات تجاری به 2 میلیارد دلار تاکید شده بود، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از گلایه ها به تاخیر افتادن این موضوع است امیدواریم سفر شما و هیات همراه به افزایش سطح روابط تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و ویتنام کمک کند.



پورابراهیمی با بیان اینکه خوشبختانه دو کشور دارای ظرفیت مکمل اقتصادی هستند و موافقتنامه های اقتصادی از جمله موافقتنامه گمرکی، حمایت متقابل از سرمایه گذاری، اجتناب از مالیات مضاعف بین دو کشور امضا شده است، گفت: با توجه به ظرفیت ها و بهره گیری از مکانیزم های همکاری نظیر کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته بانکی و دیگر نشست های تخصصی می توانیم ضمن تسهیل، همکاری های تجاری را افزایش دهیم.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ما محدودیت هایی به دلیل تحریم در حوزه مسائل بانکی داریم پیشنهاد می شود از ظرفیت تهاتر کالا  بین دو کشور استفاده شود.



وی بیان کرد: ایران کشوری تاثیرگذار در منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی است و ویتنام نیز در حوزه جنوب شرق آسیا به ویژه اتحادیه آ.سه آن تاثیرگذار است باید در نظر گرفت این پتانسیل می تواند به کشورهای ما کمک کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: با وجود اقدامات یک جانبه آمریکا و اعمال تحریم های غیرقانونی خوشبختانه جمهوری اسلامی با تکیه بر اراده و توان داخلی خود به موفقیت های چشمگیر و دستاوردهای بزرگی در حوزه های مختلف دست یافته است، ما به عنوان دارنده منابع عظیم انرژی و با موقعیت ممتاز مواصلاتی و ترانزیتی و امکانات بندری آماده ایم همه ظرفیت ها و توانمندی های خود را با کشورهای دوست نظیر ویتنام به اشتراک بگذاریم.



وی بیان کرد: آمادگی داریم بخش های خصوصی را در حوزه انرژی، فناوری های پیشرفته، صنعت، کشاورزی، خدمات مهندسی، تجهیزات پزشکی، صنعت حلال و ... فعال کنیم.



پورابراهیمی با بیان اینکه برای همکاری با ویتنام هیچ محدودیتی نداریم، افزود: مکانیسم تهاتر به عنوان ساز وکار جایگزین در شرایط ناشی از اعمال تحریم ها برای مبادلات تجاری موثر است و در سال های اخیر ما با برخی از کشورها موضوعات همکاری را جلو بردیم و تجربه تهاتر با کشورهای دیگر را داریم.



نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در زمینه توسعه همکاری های مشترک در حوزه اقتصادی همکاری کند، اضافه کرد: میزان مبادلات تجاری نشان می دهد این  عدد با اراده دو کشور فاصله بسیار دارد امیدواریم با حضور شما و هیات همراه شاهد عقد تفاهم نامه ها و همکاری های مشترک باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 366306
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار