خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/23 - 10:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
زارعی کیاپی:

برنج پایین‌تر از هزینه تولید خریداری می‌شود/ دستگاه‌های دولتی برای مصرف روزانه کارمندان خود از برنج وارداتی استفاده می‌کنند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: خرید برنج مازاد از کشاورزان برنجکاران استان های شمالی در حال انجام است اما متاسفانه برنج درجه یک با قیمت هر کیلوگرم 60 هزار تومان خریداری می‌شود درحالی که هزینه تولید آن بیشتر از این میزان است.

منصورعلی زارعی کیاپی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اعمال ممنوعیت واردات برنج ، گفت: ممنوعیت واردات برنج بر اساس قانون اعمال شده و باید واردات در فصل برداشت از تاریخ 15 تیرماه تا 15 آبان ماه متوقف شود.



نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت باید با واردکنندگان برنج در فصل برداشت برخورد کند، ادامه داد: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت دارای اشکالاتی است و واردکنندگان پیش از اعمال ممنوعیت به هر میزان که می‌خواهند وارد می‌کنند و توقف واردات برای آنها مشکلی را به همراه ندارد.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید سیاست‌ها به نحوی اعمال شود که برنج وارداتی ارزان‌تر از برنج تولید داخل نباشد، عنوان کرد: از سوی دیگر دولت باید به مصرف کنندگان یارانه پرداخت کند تا بتوانند از این محصول در سبد غذایی خود به راحتی استفاده کند.



وی با بیان اینکه باید به سمت افزایش بهره‌وری برنج در واحد سطح حرکت کنیم، گفت: باید میزان نیاز کشور به واردات برنج در مقاطع مختلف زمانی در طول سال وارد شود و از سوی دیگر نیز مصرف کنندگان مورد حمایت قرار بگیرند تا تولیدکنندگان آسیب نبینند زیرا در صورت زیان کشت آنها متوقف می‌شود و به سمت تغییر کاربری اراضی حرکت می‌کنند و نیاز به واردات این محصوات افزایش پیدا می‌کند.



زارعی کیاپی با بیان اینکه خرید برنج مازاد از کشاورزان برنجکاران استان های شمالی در حال انجام است اما متاسفانه برنج درجه یک با قیمت هر کیلوگرم 60 هزار تومان خریداری می‌شود درحالی که هزینه تولید آن بیشتر از این میزان است، تصریح کرد: کشاورزان مجبور هستند محصول خود را با قیمت پایین به فروش برسانند زیرا آفت می‌زند و از سوی دیگر برنج برداشت جدید نیز به بازار عرضه شده است.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید بازار واردات برنج را مدیریت و پس از آن محصول کشاورزان را به صورت تضمینی خریداری کند، عنوان کرد: متاسفانه درحال حاضر دستگاه‌های دولتی نیز برای مصرف روزانه کارمندان خود از برنج وارداتی استفاده می‌کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 369800
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار