خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/29 - 16:53
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عسکری در نشست با رییس و اعضای هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان:

بخش کشاورزی سه برابر صنعت ظرفیت ایجاد اشتغال دارد

رییس کمیسیون کشاورزی با بیان ظرفیت بالای اشتغال آفرینی بخش کشاورزی و اهمیت آن، گفت: اولین ایرادی که در بخش کشاورزی وجود دارد فاصله بین حوزه اجرا و دانشگاه است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمد جواد عسکری بعدازظهر امروز (شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در جریان نظارت میدانی خود در نشست با رئیس و اعضای هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، گفت: امنیت ملی هر کشوری به امنیت غذایی آن کشور گره خورده و اگر کشورها در راستای امنیت غذایی حرکت نکند و در قالب نقشه راه جلو نرود آسیب می‌بینند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور است و سه برابر صنعت اشتغال دارد و ظرفیت آن بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد:  باید سوال کنیم که چرا ظرفیت بخش کشاورزی به مرحله اجرا نرسیده و باید حوزه‌های اجرایی و آکادمی به این سوال پاسخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه تقنینی مسیر را برای سرمایه‌گذاری، تولید بیشتر و با کیفیت تر هموار کنیم و در این دوره از مجلس قوانین را به‌روز کرده‌ایم که نمونه آن اصلاح شورای قیمت‌گذاری محصولات است‌، عنوان کرد: اولین ایرادی که در بخش کشاورزی وجود دارد فاصله بین حوزه اجرا و دانشگاه است، در استان خوزستان به عنوان یک ظرفیت بزرگ آیا بین دانشگاه و اجرا هماهنگی وجود دارد؟ در حوزه مدیریتی به خوبی عمل نشده است اما فرصت و زمان برای جبران وجود دارد.

عسکری با اشاره به اینکه این پنجاه و هشتمین نظارت میدانی کمیسیون کشاورزی مجلس است، افزود: پس از نظارت‌های میدانی با حضور مسئولین ذی‌ربط کشوری و استانی نشست برگزار می‌کنیم و تا کنون ۱۱۵ مکاتبه با رئیس جمهور داشته و ۱۲ نشست رو در رو با وی برگزار کرده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه عمده مراکز خدمات کشاورزی امکانات زیرساختی ندارند، گفت: بیش از ده هزار عضو هیات علمی در بخش کشاورزی داریم اما عمده مقالات آنها تبدیل به محصول نشده است. با هماهنگی‌های صورت گرفته در سازمان انرژی اتمی ۲۵ مقاله حوزه کشاورزی به محصول تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه ۲۱ هزار مجوز مرغداری صادر شده، حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مرغداری فعالی است و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید دارند درحالی که متوسط مصرف سالانه ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن است و ۴۰۰ هزار تن مازاد داریم که باید ذخیره و یا صادرات شود، ادامه داد: در حوزه تولید و تامین نهاده دامی نقشه راهی وجود نداشته است، فرصت‌‌ها را از دست داده‌ایم بعضا دیده می‌شود مسئولین دغدغه‌مند نیستند

وی با تاکید بر اینکه در حوزه کشاورزی ظرفیت اجرا داریم و می‌توانیم کاری کنیم که دانشجو با انگیزه بالا در این زمینه تحصیل کند،عنوان کرد:  در حوزه دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی رشد ما ۵ درصد است که با این سرعت نمی‌توانیم به نقطه مطلوب برسیم.

در برنامه هفتم بخش کشاورزی رمورد توجه قرار گرفته و اعمال تعرفه صادراتی بر محصولات کشاورزی ممنوع شده است، برای آن باید از شش ماه قبل اطلاع رسانی شود.

عسکری با بیان اینکه در تولید محصولات کشاورزی نباید وقفه ایجاد شود و باید برای مازاد تولید، ظرفیت صنایع تبدیلی و صادراتی فراهم شود، گفت: ظرفیت و قابلیت داریم اما درحال از دست دادن بازارهای صادراتی هستیم، در اجرا و تحقق برنامه هفتم توسعه باید بخش‌های دانشگاهی و اجرایی با هم ورود کنند. دست دولت در برنامه هفتم باز گذاشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت با مشکلاتی مواجه است اما نباید این مشکلات منجر به توقف تولید شود، عنوان کرد: بنای کمیسیون کشاورزی کمک کردن به دولت و وزرای جهاد کشاورزی و نیرو است. باید از ظرفیت کشاورزان خبره استفاده و امید آفرینی شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: استان خوزستان دو دانشگاه کشاورزی دارد، برای این استان برنامه ای در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حوزه کشاورزی ارائه کنید از سوی کمیسیون تمام همکاری‌ها صورت می‌گیرد./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 378618
محسن خزایی
خبرنگار

محسن خزایی

آخرین اخبار