خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/09 - 11:46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
فلسفی:

بانکهای خصوصی خود را ملزم به کنترل نقدینگی نمی‌دانند

نماینده مردم «تهران،ری، شیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس شورای اسلامی گفت:متاسفانه بانک‌های خصوصی به دلیل عدم پاسخگویی نسبت به تکالیفی که قانونگذار برای سیستم بانکی کشور تعریف کرده است خود را متعهد و ملزم به کنترل نقدینگی نمی دانند.

فلسفی

پیمان فلسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به راهکارهای جلوگیری از رشد نقدینگی و بهبود عملکرد بانکی در این بخش، گفت: به واقع خلق نقدینگی در کشور دارای آثاری است.

نماینده مردم «تهران،ری، شیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه ما معمولا برنامه‌ای برای هدایت نقدینگی جهت توسعه زیرساخت‌ها در کشور نداریم،تاکید کرد: متاسفانه نقدینگی در شرایط فعلی تبدیل به یک معضل اقتصادی شده و تاثیر خود را بر سایر شاخص‌های اقتصادی می‌گذارد.

فلسفی با بیان اینکه طبق آمار و اطلاعات مسئولین، روزانه ۵ هزار میلیارد تومان به طور متوسط نقدینگی تولید می‌شود، ادامه داد: به واقع تولید روزانه حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی، عدد بالایی است و ما باید راهکارهای لازم جهت کنترل و هدایت نقدینگی را مد نظر قرار دهیم تا این نقدینگی به سمت توسعه مسائل زیرساختی سوق داده شود که اگر این مهم مد نظر قرار گیرد، تحولات عمده‌ای رخ خواهد داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر بانک‌های خصوصی در خلق نقدینگی، بیان کرد:متاسفانه بانک‌های خصوصی به دلیل عدم پاسخگویی نسبت به تکالیفی که قانونگذار برای سیستم بانکی کشور تعریف کرده است خود را متعهد و ملزم به کنترل نقدینگی نمی دانند. بنابراین باید ضمانت‌های لازم برای اینکه بانک‌های خصوصی هم منابع مردم را به سمت رفع مشکلات کشور هدایت کنند، مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این ضمانت باید از سوی بانک مرکزی اخذ شود، بیان کرد: بانک مرکزی ضمن اینکه به تمام سیستم بانکی کل کشور نظارت می‌کند، باید اهداف کمی و کیفی که برای بانک‌های دولتی تعریف می‌کند را برای نظام بانکی خصوصی هم اعمال کند.

فلسفی تاکید کرد: به عنوان مثال در بخش کشاورزی و در مفاد تکالیف قانونی برنامه‌های توسعه‌ای آمده است که تمامی بانک‌ها مکلفند حداکثر تا ۲۵ درصد منابع تسهیلاتی و اعتباری خودشان را برای توسعه بخش کشاورزی به کار گیرند اما به هیچ وجه به این سمت حرکت نکردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این بخش نه تنها بانک‌های دولتی خودشان را پاسخگو نمی‌دانند که بانک‌های خصوصی هم در این بخش ورود نمی‌کنند؛ با این حال تنها بانکی که در این بخش مقداری پیشرو بوده، بانک کشاورزی است ؛ اما سایر بانک‌های دولتی هم در این بخش تکالیفی بر عهده دارند که این تکالیف را انجام نمی‌دهند. همچنین بانک‌های خصوصی هم به طریق اولی خودشان را نسبت به اهداف توسعه کشور پاسخگو نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم بانک‌های خصوصی باید تعطیل شوند، ادامه داد: ما معتقدیم باید بستر برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود اما این بستر باید مطلوب، مناسب و کنترل شده باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل حکمرانی خوب در نظام بانکی،ادامه داد:حتماً باید نظام بانکی خصوصی ما به طور شفاف عمل کند و منابع مالی ، گردش مالی و تسهیلاتی که ارائه می‌دهد و سرمایه‌گذاری‌هایی که از طریق منابع بانکی صورت می‌گیرد، مشخص باشد. همچنین حسابرسی دقیق منابع مالی بانک‌های خصوصی باید به درستی مورد رسیدگی قرار گیرد./

پایان پیام

  • کد خبر : 380029
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار