خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/08 - 10:03
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
مظفری خبر داد:

امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و تاجیکستان

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس از امضای تفاهم‌نامه‌‌های متعددی در حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری از جمله انتقال آب به ایران در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان خبر داد.

عبدالعلی رحیمی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح  سفر خود به همراه علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو به کشور تاجیکستان برای شرکت در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان گفـت: به محض ورود به شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان با استقبال وزیر انرژی این کشور به محل برگزاری اجلاس رفتیم که پس از بحث و گفت‌و‌گو، تفاهم نامه‌هایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی به امضا طرفین رسید.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به نشست مشترک هیات ایرانی با قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیکستان اشاره کرد و افزود: در این نشست نیز موضوعات مختلفی نظیر انتقال آب تاجیکستان به کشور مطرح شد. همچنین استفاده از ظرفیت خالی نیروگاه‌های تولید برق آبی تاجیکستان و انتقال برق به ایران و سپس انتقال به سایر کشورها به عنوان سوآپ برق نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به قرابت فرهنگی و زبانی دو کشور بستر اجرای تفاهم نامه‌ها بسیار فراهم بوده ضمن اینکه مسئولان کشور تاجیکستان از حضور مهندسان و مختصصان ایرانی در حوزه‌های مختلف عمران، سد‌سازی و برق استقبال کردند، افزود: در ادامه این سفر و در حاشیه کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان دیدار دو جانبه ای با لیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب دو کشور نیز داشتیم که در خصوص مسائل مختلف از جمله آب گفت و گو صورت گرفت.



این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: این نشست‌ها در راستای تحکیم روابط و گسترش همکاری میان ایران و تاجیکستان در فضایی کاملا دوستانه برگزار شد و راهکارهای گسترش همکاری‌های بازرگانی، فنی و مهندسی، علمی با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته های مختلف برای پیگیری تفاهم نامه‌های و توسعه همکاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت.



عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان تفاهم نامه‌هایی پیرامون همکاری‌های تجاری-صنعتی، مناطق آزاد تجاری، سرمایه‌گذاری، زمین شناسی، توسعه معادن و گمرک و نیز همکاری‌ در حوزه‌های علوم تحقیقات و فناوری، میراث فرهنگی و گردشگری، بهداشت، کار، مسائل حقوقی، ورزشی، حمل و نقل و ترانزیت، ارتباطات، کشاورزی، نفت، گاز و آب و فاضلاب، محیط زیست نیز منعقد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 373648
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار