خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/19 - 12:54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
یوسفی تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه میادین مشترک

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید در قوانین آنهم با همراهی دولت، ظرفیت حضور فعالین و سرمایه گذاران واقعی بخش خصوصی با اولویت داخلی را در توسعه میادین مشترک مدنظر قرار دهیم.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به توسعه میادین نفت و گاز با استفاده از سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی  و تاثیرات آن در اقتصاد کشور، گفت:یکی از موضوعات مهم، تامین مالی پروژه های پیشران کشور است.

 

نماینده مردم «اهواز و باوی» در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه ما در مجموعه نفت و گاز، بیشترین ذخایر کشف شده را داریم و یا در حوزه گاز دومین ذخایر شناخته شده دنیا هستیم. این امر می تواند به عنوان پیشران اقتصاد کشور و تامین منابع کشور قلمداد شود، با این حال ما محدودیت هایی را در این بخش داریم و از گذشته، از این فرصت ها کمتر استفاده شده است.

 

یوسفی تاکید کرد: ما باید در قوانین آنهم با همراهی دولت، ظرفیت حضور فعالین و سرمایه گذاران واقعی بخش خصوصی با اولویت داخلی را در توسعه میادین مشترک مدنظر قرار دهیم.

 

وی با بیان اینکه توسعه میادین برای ما حیاتی است، بیان کرد: توسعه میادین در تامین گاز و خوراک صنایع بالا دست برای ما امری حیاتی است. این موارد می تواند تامین کننده خوراک و نیاز صنایع پائین دست و حرکت به سمت توسعه زنجیره ارزش باشد و ناترازی های انرژی ما را کم کند.

 

یوسفی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه تصمیمات خوبی در این بخش گرفته شد و سیاست گذاری دولت هم در همین راستا است. به عنوان مثال در یک نمونه ما به پتروشیمی ها  در تامین خوراکشان اختیار دادیم تا منابع انها را در توسعه نفت و گاز وارد کنیم که هم خوراک این واحدها تامین شود و هم به ایجاد زنجیره ارزش کمک کند و نهایتا از خام فروشی جلوگیری شود.

 

وی تاکید کرد: هم قوانین مجلس در برنامه هفتم توسعه و هم نوع نگاه دولت و شخص رئیس جمهور و وزیر نفت می تواند نوید بخش حرکت رو به جلو باشد انهم به مانند اقدام جهادی که در دو سال گذشته در فازهای گازی 11، 15 و 14 و خط انتقال صورت گرفت.

 

یوسفی با بیان اینکه باید در توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی اعتماد کنیم، بیان کرد: در حال حاضر سرمایه گذارانی هستند که اگر شرایط را برای آنها تسهیل کنیم انها به این بخش وارد شده و اموال خود را در این بخش سرمایه گذاری خواهند کرد. البته باید بدانیم که سرمایه و سرمایه گذار اصطلاحا ترسو است و این بدین معناست که اگر فضای پایدار ، ثابت و قوانین مشخص و قابل پیش بینی نداشته باشیم ،قطعا این سرمایه گذاران وارد این عرصه نخواهد شد.

 

پایان پیام

  • کد خبر : 376296
کلمات کلیدی
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی