خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/29 - 18:21
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عسکری در نشست با رئیس و مدیران جهاد کشاورزی استان خوزستان؛

استان خوزستان در اجرای الگوی کشت به صورت ویژه دیده شود/مطالبات کشاورزان هرچه سریع‌تر پرداخت شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای الگوی کشت مدنظر قرار گرفته شده، باید استان خوزستان در این بخش به صورت ویژه دیده شود و اعتبارات در اختیار این استان قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی خود بعد از ظهر امروز (شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در نشست با رئیس و مدیران جهاد کشاورزی استان خوزستان، گفت: پایین بودن میزان حقوق و مزایای کارکنان وزارت جهاد کشاورزی یکی از دغدغه‌ها است و در رفع این مشکل اقداماتی انجام شده است، شما افسران خط مقدم تولید هستید و امنیت غذایی شوخی بردار نیست.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی باید تولید افزایش پیدا کند و مردم بیشترین نقش را در آن دارند و همچنین باید ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در سال جاری باتوجه به شعار سال پای کار بیاید، ادامه داد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان تات در حوزه تربیت تکنسین تفاهم نامه امضا کنند، کمیسیون کشاورزی مجلس نیز تمام تلاش را خود در این زمینه می‌کند تا این اقدام به الگویی برای سایر استان‌ها تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و همچنین لزوم حفظ بازار کشور عراق در صادرات پروتئین سفید از استان خوزستان به کشورهای همسایه نباید مشکلی وجود داشته باشد، عنوان کرد: مکاتبات لازم را در خصوص صادرات گوشت مرغ انجام می‌دهیم تا بازار صادراتی کشور عراق را از دست ندهیم.

عسکری با بیان اینکه یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای الگوی کشت مدنظر قرار گرفته شده، باید استان خوزستان در این بخش به صورت ویژه دیده شود و اعتبارات در اختیار این استان قرار بگیرد، گفت:  تمامی بانک‌ها مکلف هستند ۱۵ درصد منابع خود را در قالب تسهیلات در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند و اگر بانکی کوتاهی کند مصداق ترک فعل است و با آن برخورد می‌شود، بانک های استان باید بر این اساس تسهیلات پرداخت کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای تعاون روستایی ردیف اعتباری خوبی دیده شده، از محل این اعتبارات باتوجه به رتبه اول استان خوزستان در تولید گندم باید به منظور توسعه و ساخت اختصاص داده شود، تصریح کرد: در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران مکاتبات زیادی انجام داده‌ایم، اگر کشاورز زمان کشت را از دست بدهد میزان بهره‌وری کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل برای پرداخت مطالبات گندمکاران پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

عسکری با اشاره به اینکه وزرای جهاد کشاورزی و نیرو به کمیسیون کشاورزی دعوت شده‌اند تا ظرفیت‌ها برای افزایش تولید پای کار بیاید، افزود: برای تولید محصولات کشاورزی بیشتر به آب نیاز داریم اما متولی آن وزیر دیگری است. به وزیر نیرو تاکید می‌کنیم باتوجه به ظرفیت بالای آبی استان خوزستان از این فرصت استفاده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه ۲۳۰ میلیارد تومان به مراکز خدمات کشاورزی اختصاص داده شده که باید استان خوزستان در اولویت قرار بگیرد، گفت: بر اساس تقاضای موجود تلاش می‌کنیم تا از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت به این استان توجه ویژه ای شود.

وی با تاکید بر اینکه در چهار محصول استراتژیک باید به خودکفایی برسیم، خاطرنشان کرد: سالانه ۳ میلیون ۲۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم که ۸۰۰ هزار تن آن از طریق واردات تامین می‌شود در واردات این میزان شاهد فسادهایی هستیم، لازم است ظرفیت تولید استان‌هایی مانند خوزستان را ارتقاء دهیم تا نیاز به واردات برنج کاهش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص شکر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داریم که حدود ۷۰۰ هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود، با به‌زراعی می‌توان این میزان را در داخل کشور تامین کنیم، ادامه داد: در تولید گندم نیز با اصلاح ساختار شورای قیمت‌گذاری نگاه‌ها تغییر کرد و خوشبختانه شاهد افزایش تولید و خودکفایی شدیم.

وی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم در پرداخت مطالبات رضایت کشاورزان گندمکار را کسب کنیم زیرا در صورت بروز اختلال در تامین نان مردم باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم، تصریح کرد: در تامین روغن خوراکی نیز باید بر اساس نقشه راه حرکت کنیم درحال حاضر ۹۰ درصد این محصول از طریق واردات تامین می‌شود که معادل هزینه آموزش عالی کشور هزینه دارد.

عسکری با اشاره به اینکه مکاتبات لازم برای تخصیص ۲۰۰ دستگاه تراکتور به استان خوزستان انجام می‌شود، ادامه داد:  جلسه ای در کمیسیون با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، مدیران، مسئولین و فعالین بخش خصوصی این استان برگزار می کنیم./

پایان پیام

 
 
  • کد خبر : 378620
کلمات کلیدی
محسن خزایی
خبرنگار

محسن خزایی

آخرین اخبار