خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/13 - 15:02
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اقتصادی
جلالی:

احیای و بازسازی قنوات در سال‌های گذشته رها شده بود/ اصلاح دستورالعمل‌ها به جلب سرمایه گذاری بیشتر در حوزه کشاورزی کمک می‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس،گفت: طی سال‌های گذشته جز سه سال اخیر که مقداری به احیای و بازسازی قنوات توجه شد این بخش را رها کرده بودند درحالی که باید به این ثروت رسیدگی بیشتری می‌شد.

محمد جلالی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اولویت های بخش کشاورزی،گفت: وضع قوانین جدید با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی در بخش کشاورزی می‌تواند با اصلاح بخشی از سازوکارها در کوتاه مدت توفیقات خوبی را کسب کند.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی قول داده است دستورالعمل هایی که در زمینه رعایت حریم مزارع، دامداری ها، مرغداری ها و مزارع شیلاتی را اصلاح کند و با این اقدام بخش کشاورزی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی رونق بگیرد و مردم راحت تر بتوانند در روستاها و مزارع کوچک سرمایه گذاری کنند و پیگیری این موضوع و قول داده شده باید از اولویت های کمیسیون کشاورزی باشد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات کشاورزان در حوزه امور اراضی است، افزود: هزارن فقره رای قطعی شده دادگاه‌های تجدید نظر استان‌ها را داریم که بر اساس آمارهای ارائه شده بین 8 الی 9 هزار فقره قلع و قمع و رفع تصرف در راستای حفظ کابری اراضی کشاورزی است. حاکمیت از وزارت جهاد کشاورزی تا دستگاه‌ قضائی، دستگاه انتظامی و امنیتی برای اجرای این رای ها مشکل دارند اگر تصمیمات اتخاذ شده مناسب نباشد مسائل امنیتی می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که کمیسیون کشاورزی مجلس دوازدهم باید نسبت به آن دقت داشته باشد رفع موانع تولید در بخش امور اراضی است، گفت: قانون حفظ کاربری اراضی مسائلی دارد که بخشی از حوزه کشاورزی به دلیل اجرای غلط این قانون با مشکلاتی مواجه شده اند. راه‌کارها را باید وزارت جهاد کشاورزی برای این امر ارائه کند و اگر نیاز به اصلاح بخش هایی از قوانین وجود داشته باشد کمیسیون آن را سریعا در دستورکار قرار دهد. این به معنای اجازه دادن به تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیست و شخصا با تغییر کاربری اراضی درجه یک و دو مخالف هستم و نباید اجازه داد سرمایه ارزشمند از دست برود.

جلالی با تاکید بر اینکه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست باید رفتار ما به نحوی باشد که استفاده از سرزمین منجر به تخریب آن نشود و این استفاده به اندازه توان اکولوژیک و بیولوژیک منطقه باشد، عنوان کرد: کمیسیون کشاورزی باید پیگیری کند تا طرح‌های جامع منابع طبیعی با رویکردهای مختلف شامل جنگل، احیا مراتع و اصلاح سرزمین، بیابان زدایی و رعایت ظرفیت مناطق در استفاده و بهره‌برداری اجرا شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چهره های سیاسی، اجتماعی و نمایندگان باید از برخورد دوگانه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست پرهیز کنند تصریح کرد: افراد اعتقاد دارند منابع طبیعی میراث و امانت برای آیندگان است اما در موارد جزئی به گونه دیگر نظر می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه آبخیزداری، حفظ منابع آبی و احیا و بازسازی قنوات باید بیشتر شود، افزود: طی سال‌های گذشته جز سه سال اخیر که مقداری به احیای و بازسازی قنوات توجه شد این بخش را رها کرده بودند درحالی که باید به این ثروت رسیدگی بیشتری می‌شد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در استفاده آب در بهداشت و صنعت تا کشاورزی که بخش عمده منابع آبی در آن استفاده می‌شود صرفه جویی کرد، عنوان کرد: نمایندگان مجلس معتقد هستند در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه جویی شود و نرخ بهره وری آب در این حوزه با استفاده از روش هایی مانند کشت فشرده و گلخانه‌ای افزایش پیدا کند اما این نباید به این منجر شود که تنها توقع صرفه جویی از حوزه کشاورزی وجود داشته باشد و سایر حوزه ها مانند صنعت، بهداشت و شرب صرفه جویی نکنیم.

جلالی با بیان اینکه باید باور داشته باشیم که در سرزمینی زندگی می‌کنیم که علاوه بر دارا بودن اقلیم های مختلف و چهارفصل بودن خشک است و در منطقه خشک و فراخشک زندگی می‌کنیم و باید خود را با این طبیعت و اقلیم سازوگار کنیم، گفت: نباید انتظار داشته باشیم که می‌توانیم همه جا کشاورزی و درخت کاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه علیرغم اینکه وابستگی بخش کشاورزی خوشبختانه به دولت در حداقل قرار دارد متاسفانه در این بخش سرمایه گذاری خوبی نشده است، افزود: باید در فصل بودجه توجه بیشتری به کشاورزی شود و جذب سرمایه بیشتری برای این بخش صورت بگیرد. اصلاح دستورالعمل‌ها به جلب سرمایه گذاری بیشتر کمک می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در زمینه کشت و فراوری گیاهان دارویی و گل محمدی اقدامات خوبی شده است اما با توجه به اقلیم کشور جای کار بیشتری وجود دارد، عنوان کرد: باید به زنجیره‌های ارزش در کشاورزی، دامپروری و گلخانه توجه بیشتری شود./

پایان پیام

  • کد خبر : 380258
کلمات کلیدی
محسن خزایی
خبرنگار

محسن خزایی

آخرین اخبار