خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/30 - 18:41
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عباسی:

اثری از الگوی کشت متفاوت نیست/ توسعه کشت دیم نیاز به واردات را کاهش می‌دهد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: توسعه کشت دیم نباید همانند الگوی کشت شعاری باشد زیرا امروز اثری از الگوی کشت متفاوت از سنوات گذشته شاهد نیستیم، باید به دنبال واقعیت‌های باشیم و مجلس در این زمینه همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص. لزوم توسعه کشت دیم و افزایش برداشت گندم، گفت: یکی از نیازهای اساسی کشور که دولت‌ها و مجلس‌ها طی ادوار مختلف بر روی آن تاکید ویژه داشت اند تولید گندم و تامین نان مورد نیاز مردم بوده است و دولت‌ها معمولا گندم را با قیمت یارانه‌ای مناسب در اختیار مردم قرار می‌دهند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی از سال‌ها با افزایش بارندگی‌ به سطحی از خودکفایی در تولید گندم دست پیدا می‌کنیم، افزود: در حال حاضر حدود ۲ میلیون هکتار اراضی آبی و ۴ میلیون هکتار اراضی دیم داریم که در زمین‌های دیم با توجه به میزان بارندگی میزان کشت و برداشت گندم متغیر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه در سنوات اخیر میزان برداشت گندم از زمین‌های دیم ثابت بوده و معمولا بخش عمده‌ای از گندم مورد نیاز کشور از زمین‌های آبی برداشت می‌شود، عنوان کرد: از اراضی آبی می‌توان حدود هشت میلیون تن گندم برداشت کرد، این در حالی است که سالانه به ۱۲ میلیون تن گندم نیاز داریم که باید از زمین‌های دیم و آبی برداشت شود و در صورت وجود کسری مجبور به واردات می‌شویم.

وی با بیان اینکه باید سطح زیر کشت زمین‌های آبی را تا جای ممکن کاهش دهیم و به جای آن زمین‌های دیم مستعد را زیر کشت گندم ببریم، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده می‌توانیم اراضی دیم را تا ده میلیون هکتار توسعه و از آب سبز یا همان آب باران استفاده کنیم و میزان برداشت از آب های زیرزمینی و سطحی را کاهش کاهش دهیم.

عباسی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر عملکرد در واحد سطح کشت دیم مناسب نیست و برداشت گندم از اراضی دیم بین ۷۰۰ کیلوگرم تا یک و نیم تن در هر هکتار است، افزود:  در کنار افزایش سطح زیر کشت دیم باید عملکرد در واحد سطح را نیز افزایش دهیم که در این حوزه توافقاتی بین وزارت جهاد کشاورزی با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه اگر بتوانیم میزان برداشت گندم در هر هکتار زمین دیم را از ۷۰۰ کیلوگرم به ۱ و نیم تن برسانیم که با به‌زراعی و خاک‌ورزی ممکن است، از ۶ میلیون هکتار اراضی دیم حدود ۹ میلیون تن گندم برداشت کنیم، گفت: از سوی دیگر نیز می‌توانیم با افزایش اراضی دیم بخشی از نیاز واردات جو به عنوان یکی از نهاده‌های دامی را کاهش دهیم و مانع خروج ارز از کشور شویم.

عباسی ادامه داد: می‌توانیم با توسعه کشت دیم در زمین‌های آبی اقدام به کشت دانه‌های روغنی کنیم که این موضوع نیازمند عزم و اراده جدی است و مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاه‌های کشورباید پای کار بیایند و ارقام متحمل کم‌آبی را در دسترس کشاورزان قرار دهند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه کشت دیم در دسترس است و می‌تواند کشور را به خودکفایی پایدار برساند و وابستگی به دلار و واردات نهاده‌های دامی را کاهش دهد، تصریح کرد:  توسعه کشت دیم نباید همانند الگوی کشت شعاری باشد زیرا امروز اثری از الگوی کشت متفاوت از سنوات گذشته را شاهد نیستیم لذا باید به دنبال واقعیت‌های باشیم و مجلس در این زمینه همکاری‌های لازم را خواهد داشت./

پایان پیام

 

خبرنگار: رهرا دهقانی

  • کد خبر : 375981
کلمات کلیدی