خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/06 - 13:44
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : استان ها
مالکی:

وزیر راه جاده‌های مرگبار سیستان و بلوچستان را دریابد/ امنیت مقوله‌ای موثر در رشد گردشگری استان‌های جنوبی کشور

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس با اشاره به اینکه راه‌های مواصلاتی سیستان و بلوچستان به دلیل ناایمنی به جاده‌های مرگ شهرت گرفته‌اند، گفت: مرگبارترین جاده‌ها را می‌توان در این استان مشاهده و همچنین به دلیل نبود آزادراه‌ها با توجه به موقعیت ترانزیتی که این استان دارد اقدام مثمر ثمری صورت نگرفته است، بارها این مسئله عنوان شده تا جایی که وزیر راه و شهرسازی قبلی بابت این مسئله استیضاح شدند.

فدا حسین مالکی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه انتخابیه خود، گفت: سیستان و بلوچستان در معادلات کلان کشوری جایگاه ویژه‌ای دارد، به بیانی از ابعاد مختلف ممتاز برخوردار است؛ بهترین تعبیر و نگاه عمیق همراه با توسعه برای این استان جنوبی کشور را مقام معظم رهبری داشتند که از شمال آن را «تنگه احد» و از جنوب آن«گنج پنهان» یاد کرده‌اند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان و ارتباط دریایی و خشکی که با سایر کشورها دارد، افزود: در طی چندین سال با توجه به فرصت‌ها و موقعیت‌های مختلفی که این استان داشته، نتوانسته به ظرفیت پیش بینی شده خود دست پیدا کند، مرکز هر استانی آینه تمام نمای هر استان است اما در زاهدان  مرکز استان سیستان و بلوچستان به گونه‌ای دیگر است، به نوعی که ۴۴ درصد مردم استان حاشیه نشین هستند، این مسئله زبینده مرکز کلان شهری همچون سیستان و بلوچستان نیست.

سیستان و بلوچستان باید از حداکثر ظرفیت‌های خود برای حل مشکلات بهره بگیرد

مالکی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان باید از حداکثر ظرفیت‌های خود برای حل مشکلات بهره بگیرد، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت گسترده با استان‌های بسیاری در داخل هم مرز است، همچنین با کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان نیز مرز مشترک دارد، از این رو با تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا فراکسیون مرزنشینان در مجلس برای کمک به استان‌های مرزی همچون سیستان و بلوچستان شکل بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه تلاش شد تا مراودات و ارتباطات با کشورهای همسایه  از طریق این استان مرزی گسترش پیدا کند، اظهار کرد: مذاکرات حضوری برای گسترش روابط دیپلماسی با کشورهای عمان و پاکستان برای ساخت شهرک‌های صنعتی صورت گرفت، با توجه به موقعیتی که مرکز استان دارد محور ترانزیت چابهار می‌شود از طرفی به منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در سیستان منتهی می‌شود.

مالکی با تاکید بر اینکه مردم شیعه و سنی بر پایه اصل وحدت، سال‌های طولانی در کنار یکدیگر در این استان با هم زندگی کردند، تصریح کرد: طی جلساتی که با بزرگان منطقه داشتیم مقرر شد مسئله توسعه بر پایه وحدت در منطقه سیستان و بلوچستان شکل بگیرد و مهمترین اصل در شکل گیری توسعه همان همدلی مردم این استان می باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راه‌های مواصلاتی سیستان و بلوچستان به دلیل ناایمنی به جاده‌های مرگ شهرت گرفته‌اند، گفت: مرگبارترین جاده‌ها را می‌توان در این استان مشاهده و همچنین به دلیل نبود آزادراه‌ها با توجه به موقعیت ترانزیتی که این استان دارد اقدام مثمر ثمری صورت نگرفته است، بارها این مسئله عنوان شده تا جایی که وزیر راه و شهرسازی قبلی بابت این مسئله استیضاح شدند.

اعتبارت مناسبی برای راه اندازی راه آهن سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است

مالکی با بیان اینکه اعتبارت مناسبی برای راه اندازی راه آهن سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است، یادآور شد: اعتبارات مناسبی در حال تزریق است تا شبکه راه آهن به شبکه سراسری متصل شود اما از جهت جاده‌ای ما با مشکلات جدی روبرو هستیم.

انتقال آب از دشت تهلاب به زاهدان در دست بررسی است

وی با بیان اینکه در حوزه انتقال آب از دریای عمان به واسطه وزارت صمت اقداماتی در دست رسیدگی است، عنوان کرد: امیدواریم کمتر از یکسال دیگر آب به زاهدان برسد، البته موضوع انتقال آب از دشت تهلاب به زاهدان در دست بررسی است و همچنین مسئله حقابه سیستان از افغانستان با پیگیری‌هایی که صورت گرفته درخواست شد این پرونده در کمیسیون امنیت ملی و شورای امنیت ملی مورد بررسی قرار  بگیرد.

 مسئله امنیت بر گردشگری استان تاثیر می‌گذارد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید به ظرفیت گردشگری استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییراتی که در منطقه داریم فشارهای ناامنی بر استان ما افزایش یافته است و شاهد وقایعی هستیم که ریشه آن در خارج از استان رخ می‌دهد، مسئله تامین امنیت در سفری که به پاکستان داشتیم  مورد بررسی قرار گرفت، بی تردید مسئله امنیت بر گردشگری استان تاثیر خواهد گذاشت.

مالکی با اشاره به بررسی مسدود کردن مرزها با همکاری دولت پاکستان، تاکید کرد: مذاکرات و جلساتی درصدد مسدود کردن مرزها داشتیم، مباحث مطلوبی بین دو هیات مطرح شد. مسدود کردن مرزها می‌تواند سیستان و بلوچستان را به نقطه ایده آلی از امنیت برساند، موضوعات امنیتی استان و گردشگری با حضور مسئولان امنیتی مورد توجه قرار گرفت، باید به سمتی حرکت کنیم که امنیت پایدار حاکم شود، بر همین اساس توافقاتی با کشور پاکستان در خصوص مسدود کردن مرزها مطرح شد علاوه بر این مهم ایجاد شهرک‌های صنعتی بود که حضور مردم می‌تواند مسیری برای ایجاد امنیت باشد./

پایان پیام

  • کد خبر : 376024
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار