خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/09 - 12:39
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : استان ها
کرد:

گردشگری بی‌بدیل استان سیستان و بلوچستان به صورت ویژه دیده شود/ جنوبی‌ترین استان کشور برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیازمند اعتبارات ویژه است

نماینده خاش و نصرت آباد و میرجاوه و کورین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث گردشگری ظرفیت استان سیستان و بلوچستان جای توسعه و پیشرفت فراوان وجود دارد، گفت: وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اصلی رونق و توسعه گردشگری در این استان جنوبی کشور است و باید زمینه حضور گردشگران در مناطق فراهم شود.

کرد

علی کرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از نادیده گرفتن پتانسیل گردشگری سیستان و بلوچستان به واسطه مسئولان و متولیان امر، گفت: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت نابی در حوزه گردشگری است که به دلیل نادیده گرفته شدن از سوی مسئولان نه تنها این صنعت رونق نداشته بلکه هنوز که هنوز است از دید هزاران گردشگر و توریست داخلی و خارجی پنهان بوده است.

نماینده  خاش و نصرت آباد و میرجاوه و کورین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قله تفتان بلندترین قله استان سیستان و بلوچستان است و در لیست کوه‌های آتشفشانی جای دارد، افزود: قله تفتان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان سیستان و بلوچستان است که توجه به این جاذبه گردشگری می‌تواند سالانه گردشگران بسیاری را جذب کند، ریگستان سیستان، شهر سوخته، قلعه چهل دختران زابل، ارگ جلال آباد،آسبادهای حوضدار زابل، جنگل شیله (منطقه محافظت شده شیله) و…. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این استان جنوبی کشور محسوب می‌شوند که نیازمند حمایت همه جانبه وزارتخانه مربوطه است.

وی با بیان اینکه در بحث گردشگری ظرفیت استان سیستان و بلوچستان جای توسعه و پیشرفت فراوان وجود دارد، اظهار داشت: وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اصلی رونق و توسعه گردشگری در این استان جنوبی کشور است، باید زمینه حضور گردشگران در مناطق فراهم شود.

کرد با تاکید بر اینکه نوسازی مسیرها و جاده های سیستان و بلوچستان می‌تواند مسیر جذب گردشگران داخلی و خارجی را هموار کند، اظهار داشت: راه‌ها و جاده‌های سیستان و بلوچستان به دلیل فرسودگی و ناایمنی قتلگاه تعداد بسیاری از مردم این استان شده است از طرفی این مسئله بر روی حوزه گردشگری نیز تاثیر بسیاری گذاشته است.

وی در ادامه هم مرزی سیستان و بلوچستان را با کشورهای پاکستان و افغانستان را فرصتی استثنایی دانست و اظهار داشت: این هم مرزی می‌تواند فرصتی ویژه برای صادرات کالای ایرانی باشد، ترخیص کالاها از دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری از شهرهای خاش، میرجاوه و تفتان عبور می‌کند حمل اجناس به واسطه کامیون‌ به کشورهای هند و چین صورت می‌پذیرد که این مسئله ابعاد مختلفی از صادرات مانند بار ترافیکی در جاده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نماینده مردم خاش با بیان اینکه سیستان و بلوچستان دارای بزرگترین گمرک است، اظهار داشت: دومین بازارچه مرزی بنام میرجاوه و بزرگترین گمرک کشور در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد با چنین ظرفیتی باید تمام ظرفیت راه‌های روستای، مواصلاتی، شاهراه‌ها و مسیرهای شهری و بین شهری تعریف شود تا بتوانیم در بخش صادرات اقدامات مثمر ثمری داشته باشیم.

کرد با تاکید بر اینکه هم مرزی می‌تواند علاوه بر فرصت یک تهدید فرهنگی نیز محسوب شود، گفت: همجواری سیستان و بلوچستان با کشورهای مختلف بستر تهاجم فرهنگی را در این استان هموار کرده است، این استان جنوبی کشور در تهاجم مستقیم فرهنگ‌های مختلف کشورهای پاکستانی، غربی، اسرائیلی و سایر ملل از آن سوی مرزها است، اعتباراتی  که به لحاظ فرهنگی برای این استان در نظر گرفته شده جای انتقاد فراوان دارد چرا این استان فقط در سخنوری مورد اهمیت مسئولان است و در اختصاص اعتبارات مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ در استان سیستان و بلوچستان تنها محدود به آموزش نیست، تصریح کرد: ساخت سالن سینما، مراکز پژوهشی و همایشی و… نیازمند اعتبارات ویژه است باید دولت به این مسئله توجه خاص داشته باشد، بنده به عنوان یکی از نمایندگان این استان پهناور این موضوع را به صورت ویژه پیگیری خواهم کرد./

پایان پیام

  • کد خبر : 380041
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار