خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/13 - 12:07
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
حاجی دلیگانی:

فرونشست اصفهان می‌تواند اعتراض جهانیان را به دنبال داشته باشد

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرونشست اصفهان تبعات جهانی به دنبال دارد، گفت: بی تردید ناتوانی در حفظ آثار تاریخی و میراثی اصفهان به عنوان شهری تاریخی که شهرت "نصف جهان" را از آن خود کرده است، بنا به هر دلیلی می‌تواند اعتراض جهانیان را به دنبال داشته باشد، که چرا نتوانستیم چنین آثاری را حفظ کنیم!

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، خروج ۴۰ مدرسه از مدار به دنبال گسترش فرونشست در اصفهان، گفت: مرکز اصلی فرونشست در اصفهان در شهر برخوار و مرکز استان است، خشکسالی مداوم به دنبال خالی شدن سطوح زیرزمینی از آب‌ها است که بر شدت این مسئله دامن زده است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگران فرو چاله در اصفهان هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر سالانه حدود ۱۶/۵ سانتی متر فروچاله و فرونشست در اصفهان داریم و آثار آن را در ساختمان‌های عمومی همچون مدارس، آثار تاریخی و گردشگری و سایر امکان عمومی و خصوصی مشاهده می‌کنیم.

راهکار حل معضل فرونشست اصفهان چیست

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی راهکار حل معضل فرونشست در این استان تاریخی را انتقال آب از زاینده رود به دشت برخوار دانست و اظهار داشت: با انتقال آب از زاینده رود شاهد تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی خواهیم بود در غیر اینصورت شاهد فرونشست بیشتری در بخش‌های مرکزی برخوار و شاهین شهر هستیم.

اصفهان را با زلزله‌ای خاموش به نام فرونشست زمین مواجه است

عضو کمیسیون قضایی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بین رفتن میراث فرهنگی اصفهان در پی فرونشست زمین، یادآور شد: اکنون اصفهان با زلزله‌ای خاموش به نام فرونشست زمین مواجه شده است و سبب ایجاد شکاف‌ها و فرونشست‌ها در مناطق مختلف اصفهان همانند آثار تاریخی، خیابان‌ها و بسیاری از ساختمان‌های این کلانشهر از جمله مدارس شده است، اگر این معضل مورد بررسی کارشناسان قرار نگیرد بی تردید شاهد از بین رفتن سی و سه پل زاینده رود، پل خواجو، میدان شیخ لطف الله، منار جنبان و ….خواهیم بود.

حاجی دلیگانی با انتقاد از انتقال آب زاینده رود به روی کوه‌ها، تاکید کرد: در حال حاضر آب به بالا دست حتی بر روی بسیاری از کوه‌ها کشانده‌ شده است و آب در این مناطق در حال تبخیر شدن است و به نوعی مصرف می‌شود که به پایین دست نمی‌رسد،همین مسئله منجر شده تا اصفهان با معضل فرونشست روبرو باشد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه فرونشست اصفهان تبعات جهانی به دنبال دارد، تصریح کرد: بی تردید ناتوانی در حفظ آثار تاریخی و میراثی میراث فرهنگی اصفهان به عنوان شهری تاریخی شهرت "نصف جهان" را از آن خود کرده است، بنا به هر دلیلی می‌تواند اعتراض جهانیان را به دنبال داشته باشد، که چرا نتوانستیم چنین آثاری را حفظ کنیم!/

پایان پیام

  • کد خبر : 376132
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان