خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/10/29 - 14:39
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : استان ها
یارمحمدی:

سازه‌های آبخیزداری سیستان و بلوچستان پاسخگوی زمان بحران نیست

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: سازه‌های آبخیزداری در سیستان و بلوچستان به دلیل ساخت غیراصولی در اثر بارندگی شدید شکسته شده و یا در اثر فرسایش خاک پر شدند و نقش موثری در ذخیره آب و مهار سیلاب نداشتند.

علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با تاثیر طرح‌های آبخیزداری سیستان و بلوچستان در مهار سیلاب‌های اخیر گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سیستان و بلوچستان به دلیل کمبود بودجه بسیار محدود بوده است. ازطرفی همان سدهای خاکی و آب‌بندهای ساخته شده هم به دلیل ساخت غیر اصولی در همان بارندگی اول یا شکسته شده و یا در اثر فرسایش خاک پر شدند، بنابراین نقش زیادی در ذخیره آب و مهار سیلاب نداشتند.



آبخیزداری در استان سیستان و بلوچستان تنها 10 درصد در مهار سیلاب‌ها موثر بوده است



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر اندک طرح‌های آبخیزداری در مهار سیلاب‌های سیستان و بلوچستان، افزود: آبخیزداری در استان سیستان و بلوچستان تنها 10 درصد در مهار سیلاب‌ها موثر بوده است. از طرفی این بارندگی‌ها در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.



ابنیه‌های فنی سیستان و بلوچستان براساس نیاز واقعی ساخته نشدند/ تخریب سریع بدلیل ساخت غیر اصولی



وی افزود: علی‌رغم هشدار کارشناسان هواشناسی برای وقوع بارندگی، دستگاه‌های اجرایی از آمادگی مناسبی برخوردار نبودند. از سوی دیگر بسیاری از پل‌های منطقه سیستان و بلوچستان به دلیل کم‌کاری وزارت راه و شهرسازی، صرفه‌های اقتصادی و کمبود بودجه بر اساس نیاز واقعی و دبی رودخانه ساخته نشدند و همین امر موجب تخریب سریع، انسداد راه‌ها و اخلال در روند امدادرسانی شد.



در حال حاضر پتو و وسایل گرمایشی به اندازه کافی در منطقه وجود دارد و اکنون باید به فکر بازسازی و بهسازی زیرساخت‌های تخریب شده باشیم



عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس ضمن تشکر از ارسال کمک‌های مردمی به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در حال حاضر پتو و وسایل گرمایشی به اندازه کافی در منطقه وجود دارد و اکنون باید به فکر بازسازی و بهسازی زیرساخت‌های تخریب شده باشیم./



 



بیشتر بخوانید: 





پایان پیام

  • کد خبر : 294293
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار