خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/19 - 17:35
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
فاضلی:

راه جلوگیری از وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان، آب خیزداری است

نماینده مردم سراوان در مجلس، ضمن تاکید بر اینکه آب اولین مولفه توسعه پایدار است، مهار آب و آبخیزداری را تنها راه جلوگیری از بحران وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان دانست.

ملک فاضلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دلایل شدت تخریب ناشی از وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان، گفت: بزرگترین مشکل این استان به نبود آب شرب و کشاورزی برمی‌گردد که در تابستان به دلیل کمبود آب و در زمستان با بارش کمترین میزان باران به وقوع سیلاب به مشکلات عدیده‌ای منتهی می‌شود.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دلیل وقوع سیلاب این است که در گذشته برای مهار آب‌های حاصل از بارندگی تدبیری اندیشیده نشده است و این در حالی است که آب اولین مولفه توسعه پایدار است که متاسفانه هیچ برنامه اجرایی مطلوبی برای تحقق آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اجداد ما در گذشته های دور با تدبیر ساده روستایی برای مهار آب توانستند از چنین بحران‌هایی برحذر باشند که اولین شرط مهار آب نیز آبخیزداری است که در این استان به ویژه سراوان فراموش شده است.

فاضلی خاطرنشان کرد: متاسفانه شدت وقوع سیلاب در جنوب استان در شهرستان‌هایی اعم از گلشن، سیب، سوران، سراوان و مهرستان به اندازه‌ای بوده است که باعث بروز اختلال در راه‌های ارتباطی و تخریب سیل‌بندها شد ضمن اینکه خرابی‌های ناشی از سیلاب‌های سال‌های قبل نیز اصلاح نشده بود و برغم درخواست‌های متعدد اقدام مناسبی در این زمینه انجام نگرفته بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در ادامه ضمن قدردانی از نظام جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات گسترده در حوزه آبرسانی به این منطقه در 4 سال گذشته، یادآور شد: روند توسعه در این منطقه باید پایدار، مستمر و هوشمند باشد و اگر این پروسه انجام نشده است باید بررسی شود که آیا این مشکل ناشی از خطای دولت یا فراموشی افرادی بوده است که باید دولت را در این مسیر راهنمایی می‌کردند.

وی افزود: امیدواریم در سال‌های آینده آبخیزداری در این استان برای مهار آب انجام شود تا بجای اینکه میلیاردها متر مکعب آب روانه مرز پاکستان یا دریای عمان شود که هر قطره از آن میلیاردها تومان ارزش دارد برای کشور خودمان حفظ شود تا بعد از این شاهد زجر مردم این استان نباشیم.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تاکیدکرد: آنچه تاکنون در این زمینه انجام شده ارزشمند است اما ما به دنبال تامین منافع ملت هستیم تا بتوانیم به توسعه پایدار دست یابیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 376278
کلمات کلیدی
مرضیه جلیلی
خبرنگار

مرضیه جلیلی