خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/03 - 18:47
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : استان ها
در نشست مجمع نمایندگان استان قم در مجلس صورت گرفت؛

بررسی بحران ریزگردهای استان قم در مجلس

نشست مجمع نمایندگان استان قم در مجلس با حضور مسئولان مربوطه به منظور بررسی بحران ریزگردهای استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست مجمع نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی امروز(چهارشنبه 3 مردادماه) با حضور قاسم روانبخش رییس و مجتبی ذالنوری و محمدمنان رییسی اعضای این مجمع و جمعی از نمایندگان استان اصفهان اعم از مهدی طغیانی، رسول بخشی و حامد یزدیان و علیرضا عباسی نماینده استان البرز، سیدمحمد جمالیان نماینده استان مرکزی که از استان هایی هستند که دامنه این معضل به آنها نیز گسترش یافته است و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی مربوطه اعم از حسام مدیریت بحران، وحید سرپرست منابع طبیعی و بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به منظور بررسی بحران ریزگردهای استان قم برگزار شد. 

در ابتدای این نشست قاسم روانبخش رییس مجمع نمایندگان استان قم در مجلس گفت: ریزگردها پدیده ای است که دامن بسیاری از استان ها را گرفته است البته برخی استان ها همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان که در گذشته با این بحران مواجه بودند با ورود دولت سیزدهم توانستند از طریق مالچ پاشی و کاشت گیاهان بر آن فائق آمدند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون مرکزکشور نیز با معضل ریزگردها مواجه شده است و استان های قم، سمنان، همدان، مرکزی و حتی تهران هم با این معضل مواجه هستند.

وی افزود: درنهایت به دنبال بازدید میدانی که داشتیم مشخص شد کانون این ریزگردها در استان قم است ضمن اینکه هزار هکتار زمین نیز در استان اصفهان و بخشی هم در استان سمنان با آن مواجه شده اند کمااینکه از 106 هزار هکتار اراضی که با این مشکل مواجه هستند 32 هزار هکتار وضعیت بحرانی و 3 هزار و 500 هکتار وضعیت فوق بحرانی دارند.

روانبخش یادآور شد: سال گذشته به مدت 14 روز در این منطقه با معضل ریزگردها مواجه شسدیم و برآورد خسارات مستقیم ناشی از آن به مردم استان قم نیز 7 همت بود و بر حوزه های صنعت و کشاورزی اثر گذاشته بود، همچنین هزینه درمان و مصرف آب زیادی را نیز به همراه داشت و حدود 2 هزار تن خاک وارد قم کرده بود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، تاکید کرد: هم اکنون لازم است که دستگاه های مربوطه برای رفع این معضل پای کار آیند ضمن اینکه از محل مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت منابع مالی لازم برای این بخش را تامین کنیم.

 شرایط کنونی استان قم بحرانی است

در ادامه مجتبی ذوالنوری عضو مجمع نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث شرایط زیست محیطی باید مستحضر باشید الان در شرایطی قرار داریم که نمی توان تنها به تشکیل ستاد مقابله با بحران و حوادث غیرمترقبه اکتفا کردچرا که هم این حوادث غیرمترقبه رخ داده است و هم با تغییرات آب و هوایی جهانی ناشی از گرم شدن زمین، بالا آمدن آب دریاها و ذوب شدن توده یخچالی در قطب مواجه شده ایم که فرمول های گذشته در حوزه زیست محیطی را بی اثر کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما باید خود را برای خشکسالی‌های کشنده و گسترش کانون ریزگردها که نتیجه سست شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی است، باشیم و در این زمینه لازم است سازمان حفاظت محیط زیست راهکارهایی را ارائه دهد که اعتبارات لازم برای اجرای آنها در بودجه سنواتی نیز لحاظ شود و هم دولت و هم مجلس اهتمام ورزند و به رفع استان هایی که در معرض این آسیب ها قرار دارند، کمک شود.

وی تصریح کرد: آنچه در قم اتفاق افتاده است به این دلیل است که جهت وزش باید مسیر ثابتی ندارد و در حالیکه در سایر نقاط کشور کریدور وزش باید مشخص است اما در استان قم جهش وزش باید گیج است و ممکن است در آینده سمنان، تهران و کاشان را نیز در معرض تهدید قرار دهد.

ذوالنوری اظهار کرد: شرایط کنونی استان قم بحرانی است و قطعا مدیریت بحران باید راه حل کارشناسانه و برآورد هزینه های این بخش را اعلام کند.

وی افزود: راهکارهای کوتاه مدت مثل مالچ پاشی و بلندمدت اعم از کاشت گیاهان و آبخیزداری و آبخوان داری مهم است و باعث ذخیره سازی آب می شود اما در کویر قم بارندگی نداریم یا در مناطق کوهستانی قم خاک سست و زمین هموار است و آب ناشی از بارندگی توسط زمین جذب می شود بنابراین لازم است براساس برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت دستگاه های مربوطه جهت کمک پای کار آیند. چراکه هر چه به سمت پایان تابستان برویم با کاهش میزان بارندگی دامنه این مشکل گسترده‌تر می شود.

ضرورت اصلاح قانون برنامه هفتم توسعه در جهت رفع بحران ریزگردها

مهدی طغیانی نماینده استان اصفهان نیز گفت: ما حتما باید در قالب قانونگذاری موثر جهت رفع این بحران گام برداریم و اگر اقدامات لازم برای رفع بحران ریزگردها در قانون برنامه هفتم توسعه لحاظ نشده است باید طرح اصلاح برای این قانون را پیشنهاد دهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما در بحث حکمرانی سرزمینی در حوزه محیط زیست ضعیف عمل کرده ایم به همین دلیل به اینجا رسیدیم بنابراین لازم است وارد کار شده و دستگاه هایی که در این خصوص ترک فعل داشته اند را شناسایی و تعیین تکلیف کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه های منطقه ای به این موضوع آسیب رسانده است خاطرنشان کرد: تاکنون هزار بند در بالادست زاینده رود ایجاد شده است اما در چارچوب تعریف شده نیست و باعث می شود که محیط زیست پایین دست نابود شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، در ادامه به تشریح وضعیت تالاب گاوخونی و زاینده رود که در پی کاهش بارندگی سطح آن 20 درصد کاهش یافته است و کاهش ماه هایی در سال که آب در آن جریان دارد و تاثیر اجرای غلط طرح هایی به اسم آبخیزداری پرداخت و تاکید کردکه تنها راه برون رفت از بحران ریزگردها اصلاح قانون برنامه هفتم توسعه است.

ضرورت ارائه گزارش از مسئولان دستگاه‌های اجرایی پیرامون عملکرد ستاد مقابله با ریزگردها

حامد یزدیان دیگر نماینده استان اصفهان نیز در این نشست از مسئولان دستگاه‌های اجرایی حاضرخواست تا گزارشی از عملکرد ستاد مقابله با ریزگردها که ادعا کردند فعال شده است، ارائه دهند.

وی در ادامه یادآور شد: ریزگردها در برخی نقاط همچون تالاب گاوخونی حاوی فلزات سنگین بوده که منشاء بیماری‌های مختلف است ضمن اینکه وضعیت زیست محیطی زاینده رود نیز مغفول مانده است.

اثرات زیانبار پدیده ریزگردهای استان قم بر سلامت مردم مشهود است

سید محمد جمالیان نماینده استان مرکزی افزود: هم اکنون آلودگی استان قم به استان مرکزی و سایر استان ها نیز سرایت می کند و اثرات زیانبار آن بر سلامت مردم، صنعت و آب کاملا مشهود است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما هم در کنار نمایندگان استان های قم و اصفهان برای رفع این بحران تلاش می کنیم ضمن اینکه ما یک حوضچه در کویر میقان است که نیاز به نگاه ویژه دارد.

 هیچ ردپایی از رفع بحران ریزگردها در برنامه هفتم وجود ندارد

در ادامه علیرضا عباسی نماینده استان البرز افزود: ما چند سال است که با این معضل مواجه هستم و هر کدام نیز در این زمینه وظیفه ای داریم اما انتظارداشتیم در قانون برنامه هفتم توسعه بسیاری از این راهکاری هایی که ارائه شد، لحاظ شده باشد و متاسفانه دریغ از یک ردپا در این زمینه که کمک کننده باشد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در بحث آبخیزداری دربرنامه ششم 10 میلیون هکتار داشتیم اما در برنامه هفتم توسعه لحاظ نشده بود ضمن اینکه انتظار داریم برای مصوباتی که در این زمینه داریم دستگاه های اجرایی برنامه عملیاتی داشته باشند.

وی تصریح کرد: حقابه های زیست محیطی ازدیگر مواردی است که در برنامه هفتم لحاظ نشده است کما اینکه 10/7 میلیارد متر مکعب حقابه زیست محیطی در نظر گرفتیم و جدولی که در رابطه با منابع آب بود را لحاظ کردیم، همچنین برای آبخیزداری 20 میلیون هکتار مصوب کردیم و برای نزولات آسمانی 400میلیارد متر مکعب داریم که 100 میلیارد متر مکعب استفاده شد و برای 300 میلیارد متر مکعب باقی مانده نیز حکم آوردیم که با همکاری وزارتخانه های کشور، نیرو و جهاد کشاورزی عملیاتی شود و وزیر پیشنهادی باید حتما در این زمینه برنامه داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، یادآور شد: اگر بتوانیم تعادلی در چرخه طبیعت ایجاد کنیم می توانیم از توسعه معضل های زیست محیطی جلوگیری کنیم کمااینکه وضعیت تالاب صالحیه در استان البرز به یک بحران تبدیل شده است.

وی افزود: اگر بتوانیم در حوزه آبخیزداری بهخوبی عمل کنیم میتوانیم بر این معضل فائق آییم در غیراین صورت امنیت غذایی نیز تحت شعاع این وضعیت قرار می گیرد.

  دانش اقتصاد مدل‌های ریاضی ومنطقی برای رفع گرمایش زمین دارد

رسول بخشی دیگر نماینده استان اصفهان نیز گفت: در مورد گرمایش جهانی زمین در دانش اقتصاد مدلهای ریاضی ومنطقی وجود دارد و چون با افزایش گرمای زمین رودخانه‌ها زودتر خشک می‌شوند باید هدف اصلی این باشد که مانع بهره وری پولی شویم بنابراین قطعا در تصویب قوانین باید به این نکته توجه شود.

 در این نشست مسئولان دستگاه‌های اجرایی اعم از منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت بحران نیز هر کدام به بیان دلایل بروز پدیده ریزگردها و گزارش عملکرد خود در این زمینه و خطراتی که محیط زیست کشوررا تهدید می‌کند، پرداختند. 

جمع بندی نشست توسط رییس مجمع نمایندگان استان قم

 و اما رییس مجمع نمایندگان استان قم در مجلس در جمع بندی مطالب مطرح شده گفت: این یک نشست مقدماتی بود تا این موضوع را مطرح کنیم ضمن اینکه در گذشته دو نشست به منظور بررسی این معضل در قم برگزار کردیم اما لازم بود که در سطح ملی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

روانبخش تاکید کرد: در نشست آتی لازم است ستادی به محوریت استان قم و استان های همجوار آن تشکیل دهیم و با بازدید میدانی از این منطقه و شناخت مساله زمینه ورود دستگاه های اجرایی مربوطه اعم از وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان های محیط زیست و منابع طبیعی را فراهم کنیم همچنین از استانداری های استان های درگیر با این معضل و سازمان برنامه و بودجه نیز برای حضور در نشست بعدی دعوت به عمل آوریم تا بتوانیم برای رفع این بحران تصمیم صحیحی اتخاذ کنیم. همچنین لازم است مکاتبه ای با وزارت نفت قبل از پایان این دولت داشته باشیم تا مبلغ یک همت از محل مسئولیت های اجتماعی برای این بخش پرداخت کند تا بین استان های درگیر با این بحران تقسیم کنیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 380993
مرضیه جلیلی
خبرنگار

مرضیه جلیلی

گالری فیلم مرتبط

آخرین اخبار