خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/27 - 19:04
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
فاضلی:

اجرای «طرح رزاق» موجب پیشگیری مهاجرت مردم از مرزها به شهرها و ارتقای امنیت مرزی می‌شود

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس با بیان اینکه اجرای «طرح رزاق» از یک سو موجب ایستایی یا پیشگیری مهاجرت مردم از مرزها به شهرها و از سوی دیگر موجب ارتقای امنیت مرزی می‌شود، گفت: حوزه انتخابیه اینجانب حدود 400 کیلومتر با کشور پاکستان مرز مشترک دارد و در طول تاریخ این مرز برای ساکنان این منطقه یک نعمت بوده است زیرا می‌توانستند با همسایه خود تجارت سنتی و مبادله کالا داشته باشند.

ملک فاضلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره «طرح رزاق»، گفت: حوزه انتخابیه اینجانب حدود 400 کیلومتر با کشور پاکستان مرز مشترک دارد و در طول تاریخ این مرز برای ساکنان این منطقه یک نعمت بوده است زیرا می‌توانستند با همسایه خود تجارت سنتی و مبادله کالا داشته باشند.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی 4 سال گذشته برادران سپاه در راستای ایجاد سازوکار درست و قانونی برای این تجارت، طرحی را به نام «طرح رزاق» در نظر گرفتند که در مرحله اول این طرح تا شعاع 20 کیلومتری مرز برای مرزنشینان  برای فروش سوخت پیش‌بینی‌هایی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه این طرح از یک سو موجب ایستایی یا پیشگیری مهاجرت مردم از مرز به شهرها  و از سوی دیگر موجب ارتقای امنیت مرزی می‌شود، اضافه کرد: با توجه به درخواست‌های انجام گرفته شعاع اجرای این طرح از 20 کیلومتر به 40 کیلومتر افزایش یافت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در وهله نخست خواستار گسترش اجرای این طرح در تمامی حوزه انتخابیه ام هستم، بیان کرد: در طرح رزاق تجارت گازوئیل از طریق وانت‌هایی از گذرهای رسمی انجام می‌گیرد اما حدود 40 درصد جمعیت نیازمند حوزه انتخابیه اینجانب موتور سوار هستند و خارج از چهارچوب‌های قانونی روزانه یا هر دو روز یکبار 2 الی 3 گالن سوخت را به صورت کوله‌بری به فروش می‌رسانند که پس از انسداد مرز و به ویژه در ماه مبارک رمضان درآمدی ندارند.

فاضلی تصریح کرد: من روزانه بیش از 50 تا 60 تماس از این موتورسوران دارم که نمی‌توانند حداقل‌های زندگی را فراهم کنند بنابراین در خواست دارم برای استفاده این موتورسواران از مزایای طرح رزاق تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شود زیرا این افراد اغلب موتورهای خود را به صورت اقساطی خریداری کردند و اکنون توانایی پرداخت اقساط  را ندارند، در صورتی که این افراد درآمدی نداشته باشند، عوارض و بحران‌های اجتماعی در منطقه بیشتر می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: برای حل مشکل این افراد باید کنار گذرهای ماشین رو گذرهای موتوری ایجاد کنیم یا تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا این موتورسوران بتوانند از مزایای این طرح و ظرفیت مرز استفاده کنند./

پایان پیام

  • کد خبر : 376633
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی