خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/10 - 09:33
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
پیشنهاد ابراهیم پور برای رها شدن کشور از بیماری فارغ التحصیلان بدون مهارت و بیکار:

مسئولان آموزش و پرورش باید با فعال سازی مدارس جهادی راه بازار کار را به دانش آموزان نشان دهند

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم تمایل دانش آموزان برای آموختن علوم مهارتی، گفت: تمایل دانش آموزان به آموختن علوم نظری و حضور در دانشگاه‌ها منجر به خروج حجم وسیعی از فارغ التحصیلان بدون مهارت شده است، مسئولان آموزش و پرورش اگر بتوانند به فعال سازی مدارس جهادی روی بیاورند و مشاغل کارخانه‌ای و صنعتی را به صورت حرفه‌ای تقویت کنند بی‌تردید دانش آموزان بعد از اتمام آموزش متوسط وارد بازار کار می‌شوند.

فرشاد ابراهیم پور نورآبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تعداد کودکان بازمانده از تحصیل، گفت: بر اساس آمار ارائه شده مرکز پژوهش‌های مجلس حدود ۲۷۹ هزار تارک از تحصیل، ۸میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد مطلق بالای ۶ سال و حدود ۹۱۱ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دانش آموزان به دلایل مختلف از تحصیل جا می‌مانند، افزود: بخشی از دانش آموزان به دلایل اجتماعی و فرهنگی حاکم در مناطق مختلف از ادامه تحصیل جا می‌مانند و قسمتی به دلیل عدم وجود امکانات آموزشی مناسب که تمام دلایل عنوان شده در سایه نبود اعتبارات مناسب بودجه‌ای تشدید می‌شود. 

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اعتبارات بودجه‌ای آموزش و پرورش از طریق ظرفیت‌های قانونی ارتقا پیدا کند، یادآور شد: باید از مسیرهایی درآمد اختصاصی آموزش و پرورش افزایش پیدا کند، نحوه توزیع بودجه آموزش و پرورش و رتبه بندی مدارس نیازمند بازنگری است.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با انتقاد از شرایط موجود آموزشی که منجر به ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان شده است، اظهار داشت: آمار منتشر شده نشان می‌دهد وضعیت فعلی آموزشی عاملی بر ترک تحصیل بخشی از دانش‌آموزان است، از طرفی این آمار و ارقام نشان می‌دهد معلمان، مدیران و حتی دانش آموزان از وضعیت فعلی آموزشی کشور راضی نیستند به اعتقاد بنده استمرار چنین شرایطی غیر از پیچیده شدن نظام تعلیم و تربیت نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش راهی جز مردمی سازی سیستم آموزشی ندارد، گفت: مردمی‌سازی آموزش و پرورش جز با ایجاد تعاونی‌ها از سوی معلمان و واگذاری مدارس در چارچوب ظرفیت‌های قانونی راهکار دیگری ندارد؛ امیدواریم بودجه‌ای که دولت در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد در قالب بن، کوپن و سایر مدل‌های حمایتی در اختیار والدین قرار داده تا خانواده‌ها بر اساس معیارهای تعریفی خود اقدام به ثبت نام دانش آموزان داشته باشند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش حکم فرماندهی نظام آموزشی و تربیتی کشور را بر عهده دارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان فرمانده نظام آموزشی کشور باید اقدامات صحیحی در حوزه تعلیم و تربیت کشور داشته باشد نه اینکه تمام وقت و هزینه آموزش کشور صرف حقوق، مزایا و ساماندهی نیروهای انسانی شود.

ابراهیم پور با انتقاد از عدم تمایل دانش آموزان برای آموختن علوم مهارتی، تصریح کرد: تمایل دانش آموزان به آموختن علوم نظری و حضور در دانشگاه‌ها منجر به خروج حجم وسیعی از فارغ التحصیلان بدون مهارت شده است، مسئولان آموزش و پرورش اگر بتوانند به فعال سازی مدارس جهادی روی بیاورند و مشاغل کارخانه‌ای و صنعتی را به صورت حرفه‌ای تقویت کنند بی‌تردید دانش آموزان بعد از اتمام آموزش متوسط وارد بازار کار می‌شوند. 

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر با آمار و ارقام دانش آموزان ترک تحصیلکرده و جامانده از تحصیل روبرو هستیم که برای کشور تهدیدی بزرگ محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: عدم تحصیل دانش آموزان تبعات گرانی را به دنبال دارد با توجه به اینکه دنیا به سمت توسعه یافتگی در حرکت است؛ اگر نتوانیم این تعداد از دانش آموزان ترک تحصیلکرده را به چرخه آموزشی کشور باز گردانیم بی تردید تبعات سنگینی را برای کشور به دنبال خواهد شد./

پایان پیام

  • کد خبر : 381045
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار