خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/17 - 15:56
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
عباس زاده مشکینی:

کنوانسیون‌های بین‌المللی ابزاری سیاسی برای تامین منافع ملی هستند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد عضویت در کنوانسیون ها و معاهده های بین المللی می تواند ظرفیت های سیاسی را ایجاد کند تا کشورها در دنیا امورشان را راحت تر دنبال کنند.

محمود عباس زاده مشکینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص اهمیت بهره مندی از ظرفیت کنوانسیون بین‌المللی مختلف اعم از مبارزه با فساد، گفت: عموما عضویت در معاهده های بین المللی می تواند ظرفیت های سیاسی را ایجاد کند تا کشورها در دنیا امورشان را راحت تر دنبال کنند.



نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران عضو بسیاری از کنوانسیون های بین الملی است، اظهار کرد: استرداد مجرمان خصوصا در عرصه اقتصادی، استرداد اموال مجرمان فراری و غیره یکی از ابزارهایی است که این کنوانسیون ها از جمله کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با فساد در اختیار کشورها قرار می دهد.



وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی همواره عضویت کشورمان در کنوانسیون ها را بررسی و منافع ملی را تامین می کند، ادامه داد: باید یادآور شد بسیاری از کشورهای غربی عضو کنوانسیون مذکور هستند اما در مواجه با کشورمان نسبت به اجرای مفاد اجرای مفاد آنها کوتاهی و تعلل می کنند از این رو مشاهده می شود مجرمان اقتصادی بسیاری در این کشورها حضور دارند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بسیاری از کنوانسیون ها جنبه حقوقی و قضایی دارد از این رو قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر می تواند نیازهای حقوقی خود را از طریق تامین کند تا منافع ملی حاصل شود، افزود: بهره گیری از کنوانسیون ها امروزه به یک امر مهمی در سیاست خارجی کشورها تبدیل شده از این رو با پیش بینی شرایط خاصی می توان به سمت انعقاد و امضاء معاده ها و کنوانسیون های دوجانبه و چند جانبه گام برداشت.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این میان باید یادآور شد اگر کشورهای دنیا به مفاد کنوانسیون ها عمل کنند بسیاری از مشکلات جامعه جهانی حل خواهد شد اما متاسفانه کشورها بر اساس منافع خودشان با این کنوانسیون ها مواجه می شوند که امری آسیب زا است./



پایان پیام

  • کد خبر : 333124
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار