خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/24 - 13:16
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
آرامی:

وزارت میراث فرهنگی حوزه گردشگری دریایی را بدون متولی رها کرده است/ ضرورت ارائه لایحه‌ای از سوی دولت برای مدیریت یکپارچه سواحل کشور

رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس، با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی هیچ سازمان یا حتی اداره کل را برای حوزه گردشگری دریایی تعیین نکرده و این جایگاه در سازمان بنادر هم وجود ندارد، گفت: پیشنهاد می‌کنم دولت لایحه‌ای به منظور مدیریت یکپارچه سواحل به مجلس ارسال کند تا متولی این بخش مشخص شود.

منصور آرامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از عدم توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به توسعه گردشگری در سواحل جنوبی کشور، گفت: ایران یک کشور دریایی است و یک وزارتخانه‌ای تحت عنوان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داریم که یکی از برنامه‌هایی که باید دنبال کند توسعه گردشگری دریایی است اما در کشور به غیر از جزیره کیش و تا حدودی در قشم که بر حوزه گردشگری دریایی تمرکز داشته‌اند، سایر سواحل جنوب کشور رها شده‌اند و تاکنون در حوزه گردشگری دریایی اقدام جدی انجام نشده است.



اقدامات وزارت میراث فرهنگی و سازمان بنادر در حوزه گردشگری دریایی در حد اسکله‌های شناور محدود شده است



نماینده مردم نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز سازمان یا حتی یک اداره کل را نیز برای حوزه گردشگری دریایی تعیین نکرده است و این جایگاه در سازمان بنادر هم وجود ندارد و این دو دستگاه که متولی اصلی حوزه دریایی هستند به این مهم نپرداخته‌اند و اقداماتشان در حد اسکله‌های شناور محدود شده است.



وی تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در زمینه ارتقا حوزه گردشگری دریایی ورود کرده و سازمان بنادر نیز به تامین زیرساخت‌های لازم در این حوزه بپردازد از سوی دیگر بنادر گردشگری همچون سایر بنادر نیاز به متولی دارند، کما اینکه متولی بنادر تجاری و بازرگانی و بنادر مسافری سازمان بنادر است و در حوزه نفتی هم متولی وزارت نفت است و در حوزه شیلات هم سازمان شیلات ایران متولی است.



آرامی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سوال این است که آیا در کشور بنادر گردشگری وجود دارد؟ اگر داریم استاندارد آنها چیست و متولی این حوزه کدام دستگاه است؟ ما در جذب گردشگر برای سواحل جنوبی چه اقدامات مطلوبی انجام داده‌ایم؟ بنابراین این خلائی است که در این حوزه وجود دارد و موضوعی است که باید روی آن تمرکز شود.



راهکاری برای رونق گردشگری در سواحل جنوبی کشور



وی افزود: آنچه مسلم است سواحل جنوبی در فصل تابستان از هوای گرم برخوردار هستند بنابراین مردم در این فصل سفر به سواحل شمالی را ترجیح می‌دهند اما با توجه به گستردگی سواحل جنوب و وجود جزایر متعدد و ظرفیتی که برای جذب گردشگری در این مناطق وجود دارد پیشنهاد می‌کنم که ایام تعطیل بین ترم‌های تحصیلی زمستان افزایش یابد تا شرایطی فراهم شود که افراد بتوانند به سواحل جنوبی سفر کنند و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند این مهم را به خوبی مدیریت کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: ما نه تنها برای حوزه گردشگری سواحل جنوبی متولی مشخصی نداریم بلکه برنامه‌ای هم برای استفاده از ظرفیت‌های جذب گردشگر به این مناطق نداریم و مدیریت این سواحل با یک بلاتکلیفی اساسی مواجه است و سازمان بنادر نیز که خود را متولی این بخش می‌داند از اختیارات کافی برخوردار نیست بنابراین پیشنهاد می‌کنم دولت لایحه‌ای به منظور مدیریت یکپارچه سواحل به مجلس ارسال کند تا متولی این بخش مشخص شود و افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند بدانند که باید به کدام دستگاه مراجعه کنند و برای چه عمقی از سواحل و با لحاظ چه استانداردهایی برنامه‌ریزی کنند.



رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه تاکنون دولت در این حوزه اقدام جدی انجام نداده است بنابراین انتظار می‌رود در جهت توسعه گردشگری سواحل به ویژه در جنوب کشور و تعیین متولی برای این بخش اقدامات اساسی انجام دهد./



پایان پیام

  • کد خبر : 350326
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار