خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/11 - 10:04
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
مولوی خبر داد:

ورود مجلس به ترک فعل دستگاه‎‌های اجرایی در زمینه لایروبی اروندرود

نماینده مردم آبادان در مجلس از ورود مجلس به ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در خصوص موضوع لایروبی اروند خبر داد و گفت: در حالی که در ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های اجرایی مکلف به لایروبی اروند رود هستند، دستگاه‌های اجرایی در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

سیدمحمد مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با استناد به ماده 112 قانون برنامه ششم در خصوص وظایف دستگاه‌ها برای لایروبی اروند رود، اظهار کرد: مجلس به موضوع ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در این خصوص ورود خواهد کرد.



نماینده مردم آبادان در مجلس افزود: بر اساس ماده 6 ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است، سالانه 25 درصد اروند رود را لایروبی کند تا پایان برنامه ششم این تکلیف قانونی به پایان برسد.



وی ادامه داد: در مقطع کنونی یک سال از سال پایانی برنامه ششم توسعه گذشته و دولت گذشته و جدید هیچ برنامه‌‎ای برای لایروبی اروندرود به عنوان یک راه آب بین المللی نداشته‌اند. دستگاه‌هایی مانند وزارت امور خارجه، سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌های مسئول به تکلیف خود عمل نکردند.



مولوی با بیان اینکه عدم لایروبی مشکلات زیست محیطی در اروندرود ایجاد می‌کند و ممکن است فاجعه به بار بیاورد، ادامه داد: متأسفانه دولت گذشته هیچ آیین نامه اجرایی برای این ماده قانونی تدوین نکرده و در حال حاضر دهانه اروند رود به دلیل تجمیع گل و لای مسدود شده که ممکن است تبعات زیست محیطی برای کشور ایجاد کند.



نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: بر همین مبنا هفته آینده با هماهنگی معاونت نظارت مجلس، جلسه‌ای در این رابطه با حضور دستگاه‌های اجرایی مسئول، برگزار خواهد شد و چنانچه لازم باشد، از طریق ماده 234 نسبت به این ترک فعل دستگاه های اجرایی اقدامات نظارتی لازم انجام می‌شود و پرونده آن به قوه قضاییه ارجاع می‌شود.



وی اضافه کرد: از سوی دیگر انتظار داریم دولت سیزدهم این موضوع مهم را در برنامه هفتم توسعه لحاظ کند تا از خسارات احتمالی آینده جلوگیری شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 360840
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار