خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/08 - 13:21
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فرهنگی
واکنش حسینی به تخریب خانه تاریخی نجاتیان

نجات خانه تاریخی نجاتیان در گرو ثبت ملی شدن آن بود

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، ثبت ملی و حتی جهانی شدن را مسیری برای حفظ آثار تاریخی دانست و گفت: اگر خانه تاریخی نجاتیان واقع در شوشتر، ثبت ملی می‌شد امیدی برای حفظ و نگهداری آن بود و حتی اعتباراتی برای حفظ و نگهداری آنها به صورت ویژه تعلق می‌گرفت؛ حفظ آثار تاریخی توجه متولیان امر را می‌طلبد که متاسفانه مورد بی مهری واقع شده است.

سیدکریم حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد ریزش بخشی از خانه تاریخی نجاتیان واقع در شوشتر، گفت: فراکسیون گردشگری مجلس یازدهم از شروع کار به مسئله گردشگری و حمایت از آثار باستانی ورود کرد و حتی بازدیدی از سازهای باستانی خوزستان داشتند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شهر شوشتر در خوزستان از جمله استان‌های تاریخی است که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت، به طوری که سازهای آبشارهای شوشتر ثبت جهانی است و دارای بافت تاریخی قدیمی و خانه‌هایی که مربوط به سده‌های گذشته است اما متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، طی بازدیدی که فراکسیون گردشگری از بناهای تاریخی خوزستان داشتند به شکل گزارش به وزارتخانه مربوطه ارسال شد، منتها تاکنون عملکرد مثبتی برای حفظ  آنها صورت نگرفته است. 

ضربه‌های سنگین بر پیکر نحیف گردشگری ادامه دارد

وی تصریح کرد: بی توجهی به آثار باستانی و تاریخی حتی آنهایی که ثبت جهانی شده‌اند مورد انتقاد است؛ این مسئله ضربه سنگینی به گردشگری کشور وارد کرد و آسیب‌های جدی به میراث تاریخی و باستانی می‌زند که باید مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد. 

ثبت ملی و جهانی شدن، مسیری برای حفظ آثار تاریخی است

حسینی ثبت ملی و حتی جهانی شدن را مسیری برای حفظ آثار تاریخی دانست و گفت: اگر خانه تاریخی نجاتیان واقع در شوشتر، ثبت ملی می‌شد امیدی برای حفظ و نگهداری آن می‌رفت و حتی اعتباراتی برای حفظ و نگهداری آنها به صورت ویژه تعلق می‌گرفت؛ حفظ آثار تاریخی توجه متولیان امر را می‌طلبد که متاسفانه مورد بی مهری واقع شده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
سید کریم حسینی

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه توجه به آثار فرهنگی و تاریخی بسیار محدود شده است، اما بسیاری از بناهای قدیمی و تاریخی در سایه بی توجهی مسئولان پنهان می‌ماند و همین مسئله منجر می‌شود فرصت‌ها از بین برود اگر زمان بیشتری از این بی توجهی بگذرد قطعا تخریب کامل آنها را رقم می‌زند./

  • کد خبر : 369043
شهرام نامور
خبرنگار

شهرام نامور

آخرین اخبار