خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/18 - 14:34
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رفیعی در مراسم یاد بود مجتهد نجفی عنوان کرد؛

منابع طبیعی منشاء تولید گیاهان غیر مثمر است/ قوانین حوزه محیط زیست باید اصلاح شود

در مراسم هفته منابع طبیعی نهالی مثمر به یاد مجتهد نجفی توسط رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در بوستان شهید نیاکی غرس و خانه محیط زیست بانو مجتهد نجفی در محله عباس آباد افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در هفته منابع طبیعی نهالی مثمر با حضور رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان شهری، مراسم یاد بودی به نام نرگس مجتهد نجفی کارشناس محیط زیست در بوستان شهید نیاکی منطقه ۷ تهران برگزار شد. 



در این مراسم سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره بانو نرگس مجتهد نجفی صاحب ایده باغ مزرعه قرآنی و کاشت گیاهان مثمر و تمام شهیدان محیط زیست گفت: محیط زیست موهبت الهی است که به انسان امانت داده شده و ما در مقابل این امانت مسئولیت داریم، گاهی شاهدیم برای حفاظت از محیط زیست عده‌ای جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و فقط یادی از آنها در اذهان عمومی باقی مانده است و گاهی فکر و ایده‌ای در طبیعت از دوستداران محیط زیست برای حفظ و نگهداری آن باقی می‌ماند.



نگهداری از محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانی



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: حفظ و نگهداری از محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانی باید مورد توجه تمامی اقشار جامعه باشد و انسان در صورتی می‌تواند در آرامش به حیات و زندگی خود ادامه دهد که همگام و همراه با طبیعت باشد.



نرگس مجتهد نجفی کارشناس محیط زیست و صاحب ایده باغ مزرعه قرآنی که کاشت گیاهان مثمر و بومی به جای گیاهان غیر مثمر در کشور راه اندازی کرد



وی در ادامه تاکید کرد: نرگس مجتهد نجفی کارشناس محیط زیست و صاحب ایده باغ مزرعه قرآنی که کاشت گیاهان مثمر و بومی به جای گیاهان غیر مثمر در کشور راه اندازی کرد. در سال‌های گذشته  پیشنهاد غرس درختان مثمر در کشور به واسطه این بانوی گرامی طی نامه‌ای به رهبر انقلاب ارسال و درخواست فرهنگ سازی پرورش درختان مثمر در کشور را دادند.



کاشت نهال‌های مثمر از سال ۹۵ در کشور باب شد



رفیعی ادامه داد: کاشت نهال‌های مثمر از سال ۹۵ در کشور به واسطه همین نامه باب شد به گونه‌ای که رهبر انقلاب طی چند سال اخیر در روز درختکاری با کاشت نهال‌های پر فایده در روز درختکاری عموم مردم را به کاشت درختان مثمر تشویق می‌کنند و امسال هم با کاشت دو نهال میوه شامل خرمالو و نارنج این موضوع را ارج نهادند.



نماینده مردم تهران تاکید کرد: منابع طبیعی در حال حاضر منشا تولید گیاهان غیر مثمر است و این نشات گرفته از نقص قوانین است، بی شک برای حل این موضوع باید بستر قوانین غلط اصلاح شود.



رفیعی با اشاره به مضرات کاشت گیاهان غیر بومی تصریح کرد: کاشت گیاهان غیربومی فقط هزینه کرد منابع آب و خاک است که برخی هم با شرایط اقلیمی سازگاری ندارند و بی شک از بین خواهند رفت. کاشت گیاهان مثمر راهی برای از بین بردن فقر مطلق است.











هفته طبیعت


نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: تاریخ فراموش نمی‌کند ایران چند دوره قحطی بزرگ را پشت سر گذاشت که بدترین آن حدود یک قرن پیش به وقوع پیوست که جمعیت زیادی از مردم در آن مراحل جان خودشان را از دست دادند در حالیکه مردم عزیزی که در حاشیه جنگل‌های زاگرس زندگی می‌کردند با استفاده و پخت نان بلوط به شکل قابل توجهی مرگ و میر کمتری ناشی از فقر داشتند. وقتی صحبت از درخت مثمر می‌شود صرف درختان میوه نیست و گونه‌های بومی کشور نظیر بلوط و بنه و بادام و سدر و... هم مد نظر است. اگر نهضت درختان مثمر با توجه به شرایط اقلیمی فرهنگ سازی شود و باغداری به سمت باغ مزرعه قرآنی پیش برود می‌تواند کمک بزرگی به امنیت غذایی کشور کند، به فرض مثال کاشت درخت مو، انجیر، زیتون و… باعث رونق اشتغال و کاهش فقر و تضمین کننده امنیت غذایی کشور خواهد بود. 



رفیعی با اشاره به حل مشکلات محیط زیست به واسطه مردم تاکید کرد: همیشه مردم یک قدم جلوتر از مسئولان حرکت می‌کنند، اگر قرار به حل مشکلات محیط زیست باشد، مردم پیشگام این عرصه خواهند بود، فرهنگ سازی کاشت درختان مثمر  در بین مردم مانع از بین بردن حاصلخیزی خاک، کم کردن پوشش گیاهی، خاصیت دگرآسیبی یا آللوپاتی و شور کردن آب خواهد شد.











هفته طبیعت


رییس فراکسیون محیط زیست مجلس خاطر نشان کرد: در پایان این مراسم کتب بانو نرگس مجتهد نجفی با عنوان "اقتصاد مقاومتی و محیط سالم با کاشت درختان مثمر" به تمام اعضای هیات رئیسه کمیسیون‌ها، کمیسیون کشاورزی و فراکسیون زنان مجلس ارسال شد و خانه محیط زیست بانو مجتهد نجفی در محله عباس آباد افتتاح شد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 338650
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار