خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/01/22 - 11:08
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : صحن
سلیمی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95:

لایحه بودجه95 منحنی تورم را افزایش می دهد/ افزایش صفر درصدی بودجه نهادهای مردمی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه منحنی تورم را افزایش می دهد، گفت: نرخ تورم در کشور 4 برابر نرخ متوسط جهانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علیرضا سلیمی در درنشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در مخالفت با آن گفت: از زحمات طاقت فرسای معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور و کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه تشکر می کنم. بودجه سال 95 دارای نقاط قوتی است که باید قبل از رسیدگی به آن نقایص نیز جبران شود.



نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: مهمترین نقص در بحث نفت و بودجه با نفت 40 دلاری است که این موضوع دستیافتنی نیست. سال گذشته نفت 30 دلار به فروش می رسید و نفت 40 دلاری آرمانگرایانه است و مشخص نیست که این مبلغ قابلیت بازگشت به کشور را داشته باشد که نتیجه آن کسری بودجه خواهد بود.



وی تصریح کرد: بودجه عمرانی در سال گذشته 20 هزار میلیارد عملکرد داشته است که در لایحه سال جاری این رقم به 60 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است، بنابراین در زمانی که عملکرد ما در سال گذشته 20 هزار میلیارد بوده بودجه 60 هزار میلیاردی قابل دست یافتن نیست.



این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه متاسفانه در لایحه بودجه، پیشنهاد 197 هزار میلیارد برای بخش هزینه ای داده شده است، تصریح کرد: این رقم سال گذشته 171 هزار میلیارد بود که در کمیسیون تلفیق به 208 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است، بنابراین این بودجه هزینه ای چگونه می تواند با رویکرد توجه به اقتصاد مقاومتی باشد؟



سلیمی ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه ها کار قابل قبولی انجام شد و ما نیاز به مصوبه داشتیم، بنابراین دست دولت برای حذف 3 دهک برای جلوگیری از دریافت یارانه باز بود، اما با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی در این زمینه نداریم، متاسفانه با اتکا به رندوم برخی افراد به ناحق از دریافت یارانه حذف شدند.



وی با انتقاد از اینکه در حوزه آموزش و پرورش یک هزار و پنجاه میلیارد تومان کسری وجود دارد، گفت: مطالبات فرهنگیان و معلمان روی زمین باقی مانده است و متاسفانه در حوزه فرهنگ نسبت به سایر بخش ها، افزایش بودجه 4 درصد کمتر بوده است، بنابراین این افزایش عادلانه نیست، چرا که در برخی بخش ها افزایش 160 درصدی وجود دارد.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: همچنین در حوزه فرهنگ، بودجه برخی نهادهای مردمی و انقلابی صفر درصد است، البته در بخش بهداشت و درمان نیز با 2 هزار میلیارد تومان کسری در دانشگاه های علوم پزشکی مواجه هستیم که این بودجه تا پایان سال در بخش بیمه 15 هزار میلیارد کسری به وجود می آورد، از سوی دیگر با توجه به اینکه در حوزه تورم کارهای قابل قبولی انجام شده است، اما با همین کاهش تورم در حال حاضر نرخ تورم بیش از 4 برابر نرخ متوسط جهانی و 2 برابر نرخ خاورمیانه است، بنابراین با این بودجه منحنی تورم روزبه روز افزایش می یابد./



پایان پیام


  • کد خبر : 164903
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار