خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/31 - 13:04
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
کولیوند:

قوانین انتخابات‌ مجلس، شوراها، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری در مجلس دهم اصلاح شد

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: قوانین انتخابات‌های مجلس، شوراهای اسلامی، بخش اجرائی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری در مجلس دهم مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اقدامات مجلس و کمیسیون امورداخلی کشور در راستای اصلاح قوانین انتخاباتی، اظهار داشت: مجلس در ادوار نهم و دهم در رابطه با قانون انتخابات اقدامات وسیعی را انجام داد و در راستای اصلاح نظام انتخابات، قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مورد بازنگری کامل قرار گرفت و در مجموع ویژگی‌های خاصی را برای آن در نظر گرفته شد.



رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرایط افرادی که در انتخابات شوراها می‌توانند ثبت نام کنند را با توجه به تخصص‌ها و مدارک تحصیلی سازماندهی کردیم.



وی افزود: با اصلاح قانون، دبیرخانه دائمی نظارت بر عملکرد شوراهای ایجاد شد، در حالیکه در چهار دوره شوراها، دبیرخانه‌ای وجود نداشت تا بر عملکرد اعضای شوراها نظارت و رسیدگی کند و اگر اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا تخلفی می‌کردند، شکایات در روند پیچیده‌ای قرار می‌گرفت و مشکلات زیادی ایجاد می‌شد.



کولیوند ادامه داد: در خصوص قانون انتخابات مجلس، دوبار اصلاحات لازم را انجام دادیم و در اصلاحات جدید قانون انتخابات، ساز و کار شفافیت تبلیغات و هزینه های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس تعیین تکلیف شد، در همین راستا اصلاحات لازم تصویب و پس از تایید توسط شورای نگهبان از سوی دولت اجرائی شد.



نماینده مردم کرج در مجلس دهم گفت: لایحه جامع قانون انتخابات را وزارت کشور از طریق دولت به مجلس ارائه کرد و بخش‌های مربوط به شوراها و مجلس آن را بررسی کردیم، در لایحه دولت استانی شدن دیده نشده بود و شورای نگهبان نیز به این موضوع ایراد گرفت.



وی افزود: مجلس در زمینه بررسی لایحه جامع قانون انتخابات، قوانین انتخابات‌های مجلس، شوراهای اسلامی و بخش اجرائی انتخابات مجلس خبرگان رهبری به اضافه قانون انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرد، مجلس در چند وقت اخیر توان زیادی را به کار گرفت تا قوانین مناسبی در زمینه انتخابات تصویب شود.



کولیوند اظهار داشت: رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در ۹۷ درصد جلسات کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس حضور داشت و اعلام نظر، همراهی و همفکری می‌کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 298103
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار