خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/09/18 - 18:25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
حسین‌زاده با اشاره به افزایش نرخ عوارض خروج از کشور:

عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان لغو شود

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی، عوارض خروج از کشور برای مناطق مرز نشین را نوعی خود تحریمی دانست و خواستار لغو آن شد.

عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به افزایش رقم عوارض خروج از کشور از مبلغ ۲۲۰ هزار تومان در سال 98 به رقم ۲۶۴ هزار تومان در لایحه بودجه سال 99، اظهار کرد: این تصمیم برای مناطق مرزی کشور در شرایط تحریم نه تنها به نفع کشور نخواهد بود بلکه موجب عدم استفاده از ظرفیت مرزهای کشور هم می‌شود.



نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی به عنوان نمونه به استان آذربایجان غربی اشاره و اضافه کرد: این استان با 4 کشور هم مرز بوده و 1200 کیلومتر مرز مشترک دارد؛ اما متأسفانه نتوانسته‌ایم از ظرفیت این مناطق مرزی استفاده تجاری و حرفه‌ای داشته باشیم.



وی با بیان اینکه متأسفانه نگاه ما به مرزهای کشور نگاهی سنتی است، اضافه کرد: این در حالیست که حضور اتباع کشورهای خارجی به ویژه‌ عراقی‌ها برای دریافت خدمات درمانی در کشور ما یک فرصت است که باید از آن بهره برد و این مراودات را گسترش داد.





عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی تصریح کرد: حداقل مردم بومی باید بتوانند تا سه مرتبه از مرزها بدون هیچ گونه پرداخت وجهی عوارضی، خارج شوند ولی از افراد بومی نیز به اندازه مردم مرکز کشور که بعضا تجار را شامل می‌شوند، عوارض دریافت می‌شود.



حسین زاده پیشنهاد کرد که استان‌های مرزی شامل ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، خوزستان و سیستان و بلوچستان از استان‎های محروم کشور هستند که وضع چنین عوارضی برای خروج از کشور، گرفتن ظرفیت‎های توسعه از آن‌ها به شمار می‌آید.



وی اضافه کرد: شاید در شرایط تحریم وضع چنین عوارضی برای استان‌های مرزی به صورت موقت توجیه داشته باشد ولی این اقدام، برای استان‌های مرزی کاملا در جهت تشدید تحریم‌ها و بهره نبردن از ظرفیت‌های تجاری مرزی است.



نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کمیسیون  تلفیق مجلس باید حتما نسبت به مستثنی کردن 6 استان‌ مرزی اقدام کند.



بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ کشور، عوارض خروج از کشور برای سفر اول هر ایرانی در سال ۲۶۴ هزار تومان شد. برای سفر‌های دوم نیز این مبلغ به میزان ۵۰ درصد (۳۹۶ هزار تومان) و سفر سوم و بیشتر ۱۰۰ درصد (۵۲۸ هزار تومان) افزایش می‌یابد./



پایان پیام

  • کد خبر : 292265
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار