خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/04 - 10:09
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
تقوی به مناسبت درگذشت آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی:

علامه حسن‌زاده آملی نسبت به ظواهر دنیایی به شدت بی‌اعتنا بود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی به عنوان عالمی متواضع، برجسته و وارسته در علوم مختلف یاد کرد که نسبت به ظواهر دنیایی به شدت بی‌اعتنا بود.

سیدرضا تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی، گفت: آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی یکی از چهره‌های برجسته و شخصیت‌های بسیار وارسته و تقویت شده در مکتب فقه، فقاهت، علوم و معارف اسلامی بود.



ردای علامه بودن بر قامت علامه حسن‌زاده آملی برازنده است



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی یک عالم ذوالفنون بود و حقیقتا باید بگوییم که به عنوان یک چهره‌ای که در بسیاری از رشته‌های معارف دینی و علوم اسلامی صاحب نظر بود ردای علامه بودن بر قامتشان راست می‌آمد. ایشان در فقه، اصول و ادبیات یک چهره برجسته بود و در فلسفه و حکمت و ریاضیات یکی از متفکران و اندیشمندان بود و شخصی بود که اساتید بسیار بزرگی را دیده بود، کما اینکه از شاگردان برجسته علامه شعرانی و علامه طباطبایی بود.



وی تصریح کرد: آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی یک عمر برای مسائل دینی و رشد علوم الهی زحمت کشید و به هر رشته‌ای هم که وارد شد تا نهایت رفت و به قله‌های بالای آن دانش دست پیدا کرد و شخصیتی بود که از جهات مختلف قابل توجه بود.



تقوی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی تواضع و اخلاق ایشان بود بطوری که هیچ گاه درارتباط با آن همه دانشی که داشت، ادعایی نکرد ضمن اینکه در شاگردپروری هم ید طولایی داشت و جمع زیادی از طلاب جوان را در دوران خود تقویت کرد، کرسی تدریس ایشان از گرمترین کرسی‌ها و صاحب علاقمندان بسیار زیادی بود.



وی افزود: آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی کسی بود که از تمام لحظات زندگیش برای کسب علم بهره برده بود و یک سالک الی الله به شمار می رفت و علاوه بر جنبه‌های علمی و فکری به عنوان یکی از اندیشمندان بزرگ حوزه علمیه سلوک عرفانی ایشان قابل توجه بود و نکته‌های بسیاری در آموزه‌های عرفانی این عالم ربانی وجود دارد.



تقوی با بیان اینکه آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی شخصیتی خودساخته بوده که به ظواهر دنیایی به شدت بی‌اعتنا بود یادآور شد:  روزی که در دانشگاه تهران از ایشان دعوت کردند تا دکترای افتخاری به وی اعطا کنند با کمال تواضع در آن جلسه آمد و وقتی که مدرک دکترا را به وی دادند هیچ تغییری در روحیه ایشان و اخلاقش دیده نشد، البته این برای دانشگاه تهران یک افتخار است که ایشان دکترای این دانشگاه را با تمام تواضعی که داشت، پذیرفت و این افتخار برای این مرکز علمی ثبت شد.











آیت الله حسن حسن زاده آملی


 



رئیس اسبق شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه افزود: آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی شخصیت مورد قبول مجامع علمی کشور چه مجامع حوزوی و چه دانشگاهی و کوهی از علم، دانش و معارف اسلامی و الهی بود که کتاب‌های بسیاری از ایشان باقی مانده است و هنوز تعدادی از آثارشان نیز وجود دارد که باید منتشر شوند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار کرد: آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی از چهره‌ها و شخصیت‌هایی بود که اگر چه جسمش رفت، اما اندیشه و آثارش همچنان باقی خواهد ماند، همچنین شاگردانش صدقه جاری برای ایشان است که انشالله در جهان بعد از مرگ، مفید و موجب علو درجات این عالم ربانی خواهد بود. خداوند ایشان را با اولیای الهی محشور کند.



رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما چهره‌هایی همچون آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی کم داریم یا اصلا با این جامعیت در حوزه نداریم. همچنین خداوند سایه علامه جوادی آملی را بر مردم و مجامع علمی کشور مستدام بدارد. این دو شخصیت از شهر هزار سنگر آمل روشنایی بخش مجامع علمی شدند.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: آیت‌الله علامه جوادی آملی هم از شخصیت‌های کم نظیر حوزه علمیه و یکی از مراجع بزرگ معارف دینی و صاحب نظر است و کلاس‌ها و شاگردانش بهترین گواه برای این است که ایشان آثار بسیار ارزشمندی را برای رشد و پیشرفت علوم اسلامی برجای گذاشته است. خداوند ایشان را حفظ کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 327802
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار