خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/22 - 12:29
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
زنگنه خبر داد:

تخریب بازار زعفران توسط مافیا / حمایت از زعفران کاران توسط مجلس ادامه دارد/مدیران نباید تحت تاثیر اقدامات مافیا حمایت از کشاورزان را کمرنگ کنند+ فیلم

نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، با اشاه به  تلاش‌های بیش از اندازه مافیای طلای سرخ ایران برای نامتعادل کردن بازار زعفران گفت: مافیا و سودجویان سعی دارند با ارائه مشورت‌های وارونه به سیاستگذاران، تصمیم گیران و مدیران در ابتدای فصل این محصول، قیمت زعفران را کاهش دهند.

محسن زنگنه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد حمایت از زعفران کاران، گفت: جمهوری اسلامی ایران با تولید سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن زعفران بسته به بارندگی بزرگترین تولید کننده این محصول در دنیاست و در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند. تعارض منافعی بین کشاورزان ، صادر کنندگان، خریداران و دلالان زعفران وجود دارد که در سایر محصولات کشاورزی نمی‌بینیم. 



نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، افزود: تعارض منافع موجود در زعفران منجر شده تا افراد به شیوه‌های مختلف به دنبال تخریب و کاهش قیمت آن در فصل برداشت این محصول باشند و گاهی متولیان مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که انتشار اخبار منفی مبنی بر عدم صادرات و کشت زعفران را به همراه دارد.



سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با انتقاد از کاهش قیمت زعفران به واسطه دلالان، تاکید کرد: در طی سه سال اخیر شاهد اقداماتی از سوی سودجویان مبنی بر کاهش قیمت زعفران بودیم، ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم، قیمت زعفران ۸ میلیون تومان بود اما امروز قیمت زعفران نگین، بالای ۵۰ الی ۵۲ میلیون تومان در هر کیلو معادل هزار الی ۱۲۰۰ دلار است، یعنی طلای سرخ ایران، با حمایت‌های مجلس طی ۳ سال اخیر رشد ۶۲۵درصدی را تجربه کرده است.



وی در ادامه به تلاش‌های بیش از اندازه مافیای طلای سرخ ایران برای نامتعادل کردن بازار زعفران اشاره و تاکید کرد: مافیا و سودجویان سعی دارند با ارائه مشورت‌های وارونه به سیاستگذاران، تصمیم گیران و مدیران در ابتدای فصل این محصول قیمت زعفران را کاهش دهند، ما شاهد عرضه‌های مکرر یکی از سازمان‌های وابسته جهاد کشاورزی بودیم که در نزدیکی فصل،همین مسئله موجب اثرات مخرب در بازار شد، همچنین گروهی به دنبال این بودند که دولت سیاست‌های حمایتی نداشته باشد حتی توجیه شان بر این بود که به دلیل بالا بودن قیمت، ورودی به این موضوع نداشته باشند.



عضو مجمع نمایندگان استان خراسان با بیان اینکه چند اتفاق اساسی در بازار تولید و عرضه زعفران رخ داد و موجب تناسب بازار طلای سرخ ایران شد، یادآور شد: با ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع زعفران به صورت گسترده به واسطه برخی از انبارها مقرر شد؛ انبارهای تعاونی روستایی اجازه عرضه زعفران را نداشته باشند که بی تردید این مسئله تاثیر بسزایی در افزایش قیمت خواهد داشت و هر گونه عرضه این محصول توسط تعاونی روستاها باید با موافقت شورایی مرکب از نمایندگان سازمان بازرسی، تعاونی روستایی، نمایندگان مجلس و نمایندگان استان‌های زعفران خیز باشد.



وی ادامه داد: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره  ۱۸ وزارت اقتصاد به جهاد کشاورزی ابلاغ کرد که اعتباراتی بانک می‌گذارد، حدود دو برابر آن که مجموعا ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت فراهم شود برای صادر کنندگان و خریداران کل و یا کل خریداران زعفران که بتوانیم در ایام فصل از زعفران کاران حمایت کنیم.



زنگنه با بیان اینکه جهاد کشاورزی مکلف به حمایت از کشاورزان است، خاطرنشان کرد: در آخرین کارگروه قیمت گذاری و حمایت از محصولات کشاورزی مقرر شد امسال وزارت جهاد کشاورزی حمایت خود را از طلای سرخ ایران داشته باشد و در صورتی که قیمت خرید زعفران از کشاورز از یک مبلغی کمتر شود در اینصورت اتحادیه‌های وابسته به تعاونی روستایی خرید حمایتی خود را خواهند داشت.
















دانلود


 



نماینده تربت حیدریه در ادامه یادآور شد: با توجه به بالا رفتن اندک قیمت دلار در روزهای گذشته و قیمت بالای محصولات کشاورزی در ابتدای فصل بی تردید کشاورزان سال خوبی خواهند داشتند، مجلس در طی ۳ سال گذشته باعث رشد حدود 6/5برابری قیمت زعفران شده بی تردید امسال هم در کنار زعفران کاران خواهد بود./

  • کد خبر : 369751
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار