خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/25 - 17:30
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی

خشم گاوخونی خشک

عضو مجمع نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: گاوخونی عروس تالاب‌های ایران همچنان پنجه در پنجه بی تدبیری چشم در انتظار آب است، آبی که از قلب زاینده رود باید جاری شود و متاسفانه دیر یا زود سرنوشت تلخ خشک شدن در انتظار آن است.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درمورد ورود پساب‌ها به تالاب گاو خونی گفت: خشکی زاینده رود به بی آبی تالاب گاوخونی رسیده است، سرنوشت تلخی که از تشنگی زاینده رود به قلب تالاب بین‌المللی گاوخونی رسید، این تالاب با ۴۷ هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده رود در جنوب شرقی استان اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد. متاسفانه روند خشکی تالاب گاوخونی از سال ۷۸ شروع شد و در دو دهه اخیر به دلیل نبود آب بسیاری از زیست‌مندان تالاب گاوخونی از جمله وحوش، ماهی‌ها، خزندگان و انواع پرندگان بومی از بین رفته‌اند.



نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: هشدارها و اخطارهای متفاوتی در طی سال‌های اخیر برای خشکی تالاب گاوخونی داده شده است که اگر این اتفاق رخ دهد این تالاب بین المللی به کانون خطرناک ریزگردهای سمی مبدل خواهد شد که تا اطراف استان‌های دیگر کشور خواهد رسید، گاوخونی عروس تالاب‌های کشور همچنان پنجه در پنجه بی تدبیری چشم در انتظار آب است، آبی که از قلب زاینده رود باید جاری شود و متاسفانه دیر یا زود سرنوشت تلخ خشک شدن در انتظار آن است.



خشکی گاو خونی تهدیدی برای پایتخت



وی ادامه داد: ورود پساب‌ها به این تالاب بین المللی معضلی که امروز شاهد آن هستیم، در این بین پساب‌های صنعت و کشاورزی سرنوشت تلخی را برای پایتخت رقم خواهد زد. خشک شدن صد درصدی این تالاب و گرد و غباری که به همراه دارد تا تهران هم خواهد رسید، بر همین اساس باید فکر چاره‌ای اساسی برای این تالاب صورت بپذیرد. 



در جلسات وزرای پیشنهادی که هر یک از آنها از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تا وزیر کشور موضوع خشکی زاینده رود و بی آبی اصفهان مطرح شده؛ باید وعده‌های داده شده جامه عمل بپوشند



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات وزرای پیشنهادی که هر یک از آنها از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تا وزیر کشور موضوع خشکی زاینده رود و بی آبی اصفهان مطرح شده؛ باید وعده‌های داده شده جامه عمل بپوشند. 



موسوی لارگانی با اشاره به تقسیم بندی سهم زاینده رود از حقابه که باید تعلق بگیرد، گفت: شیخ بهائی طرز تقسیم‌بندی جریان آب زاینده‌رود را با توجه به محاسبات خیلی دقیق به ۳۳ سهم تقسیم نمود که هر سهم معادل ۵ شبانه‌روز قسمتی از آب رودخانه است که باید آب موجود در رودخانه به هر محله سرازیر شود که امروزه با نصب دستگاه‌های مختلف آب‌سنج‌ها‌، در نقاط زاینده‌رود به‌‌ همان نتیجه رسیده‌اند که او در ۴۲۰ سال قبل رسیده بود‌ اما متاسفانه همین حقابه هم  امروز به این رودخانه تعلق نمی‌گیرد و شاهد خشکی گاوخونی هستیم. 



بی‌آبی عنوان مختلف بیماری را به همراه دارد



رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: مسئله آب و نبود آن از همه جهات زندگی مردم را درگیر کرده است، نبود آب بیماری‌های متعدد جسمی و روحی را به همراه داشته است که جبران هریک از آنها بسیار سخت است، بارها در مقوله‌های متفاوت عنوان شده است که پیشگیری بهتر از درمان است، امروز این پیشگیری مشکلات اصفهان را باید در قالب زاینده رود پیاده کنیم تا شاهد تبعات دیگر از مشکلات اجتماعی، بهداشتی و درمانی زیست محیطی، اقتصادی و حتی تفریحی و گردشگری نباشیم.



بیشتر بخوانید:





به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در تشریح تصمیماتی اخذ شده در جلسه‌ای که با رئیس جمهور داشتند،تاکید کردند؛ مقرر گردید ستادی برای احیای زاینده‌رود تشکیل شود؛ این ستاد اجرایی و عملیاتی خواهد بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 329203
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم