خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/28 - 10:50
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عباسی:

حدود 15 درصد از هزینه تولید نان به آرد اختصاص دارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: نباید فاکتور قیمت گندم را موثر در قیمت نان بدانیم زیرا با انجام آنالیز در قیمت نان متوجه می‌شویم حدود 15 تا 20 درصد قیمت نان به آرد اختصاص دارد.

نان

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت نان در برخی از مناطق کشور، گفت: دولت تعهدی را برای خود مدنظر قرار داده که آن پرداخت یارانه به مصرف کننده است، هرچند که قیمت گندم در دولت سیزدهم رشد حدودا 5 برابری داشته اما قیمت آرد تغییر نکرده است.  

نماینده مردم کرج، اشتهارد و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش قیمت گندم تاثیری در قیمت آرد ندارد زیرا دولت آرد نوع یک را از سنوات گذشته تاکنون با قیمت هر کیلو 600 تومان به نانوایی ها تحویل می‌دهد و یارانه اساسی را در حوزه نان پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت آرد در سنوات گذشته ثابت بوده است عنوان کرد: نباید فاکتور قیمت گندم را موثر در قیمت نان بدانیم زیرا با انجام آنالیز در قیمت نان متوجه می‌شویم حدود 15 تا 20 درصد قیمت نان به آرد اختصاص دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از قاچاق و انحرافات آرد اعلام می‌شود که قیمت این کالا آزاد شود، ادامه داد: درحال حاضر قیمت آرد آزاد 30 برابر بیشتر از نرخ آرد یارانه ای است و گفته می‌شود که با آزادسازی قیمت آرد باید نان نیز 30 برابر افزایش قیمت داشته باشد اما چنین مسئله این نیست زیرا قیمت آرد تنها 15 درصد از نرخ نان را به خود اختصاص می‌دهد.

عباسی با بیان اینکه 80 درصد قیمت نان مربوط به هزینه های جانبی آن است که شامل اجاره محل، دستمزد کارگر، هزینه آب، برق و گاز می‌شود که دولت به بخشی از آنها نیز یارانه پرداخت می‌کند، گفت: باید بررسی شود که افزایش اجاره محل نانوایی، هزینه کارگر و از این قبیل موارد چه میزان در تعیین نرخ نان محاسبه می‌شوند، اگر این مسائل مدنظر قرار نگیرند شاهد انحراف آرد از مسیر پیش بینی شده می‌شویم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: نمی‌توان یک بام و دو هوا در حوزه قیمت نان عمل کرد. اگر می‌خواهیم نان را با قیمت ثابت در اختیار مردم قرار دهیم باید تمامی موارد متاثر در قیمت نان توسط دولت مدنظر قراربگیرند و برای نانوا هزینه آن جبران شود و این هزینه ها مانند اجاره مغازه و هزینه کارگر در شهرهای مختلف تفاوت دارد و نمی‌توان نسخه یکسان پیچید.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت گندم هیچ تاثیری در فرآیند نرخ نان نداشته است زیرا نرخ آرد تحویلی به نانواها ثابت است و یارانه دریافت می‌کند، عنوان کرد: دولت باید صادقانه با مردم صحبت کند که آیا بنا دارد سفره مردم را کوچک کند یا می‌خواهد آن را توسعه دهد نمی‌توان 60 درصد قیمت نان را افزایش داد اما در پرداخت پول گندم مشکل وجود داشته باشد و مردم نیز ناراضی باشند./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 383423
کلمات کلیدی
محسن خزایی
خبرنگار

محسن خزایی

آخرین اخبار