خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/12/19 - 10:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
مقصودی مطرح کرد:

تطبیق شیوه جدید انتخابات قوه مقننه با قانون اساسی

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اعتقاد دارد شیوه جدید انتخابات قوه مقننه با کلیات اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

حسین مقصودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن ارزیابی برگزاری استانی انتخابات مجلس شورای اسلامی و حزبی شدن این امر، گفت: برخی از مواد شیوه جدید انتخابات قوه مقننه که در حال بررسی است با کلیات اصول قانون اساسی مغایرت دارد.



نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان مثال عنوان شده ثبت نام افراد از طریق لیست های انتخاباتی احزاب و فهرست ها انجام شود که به معنای حزبی شدن انتخابات است اما این امر مخالف اصل 62 قانون اساسی است و با اندیشه های رهبری مخالفت دارد.



وی ادامه داد: به عبارتی در اصل 62 قانون اساسی آمده مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ از نمایندگان‏ ملت‏ که‏ به‏ طور مستقیم‏ و با رأی‏ مخفی‏ انتخاب‏ می‏ شوند تشکیل‏ می‏ گردد. که مولفه مستقیم با مبحث مطرح شده مغایرت دارد زیرا سبب وابستگی مردم به احزاب می شود.











حسین مقصودی


این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: البته برخی افراد در توجیه موضوع مذکور عنوان می کنند هم اکنون در تهران لیست های انتخاباتی ارائه می شود اما باید یادآور شد که این موضوع را نباید با شرایط استانها و مناطق کمتر توسعه یافته، مناطق دارای اقشار مختلف مقایسه کرد زیرا باید حقوق اقلیت ها هم رعایت شود.



مقصودی با اشاره به اصل 67 قانون اساسی تصریح کرد: در این اصل سوگند به صورت فردی صورت می گیرد اما وقتی منتخبان مجبور به تبعیت از احزاب هستند مولفه سوگندشان تحت تاثیر قرار می گیرد.




  • بیشتر بخوانید؛







عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل 84 قانون اساسی، اظهار کرد: طبق این اصل هر نماینده‏ در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ است‏ و حق‏ دارد در همه‏ مسائل‏ داخلی‏ و خارجی‏ کشور اظهار نظر نماید. بنابراین اگر نمایندگان در برابر تمام ملت مسئول باشند، مسئولیتشان در برابر احزابشان نامشخص است و این امر را تحت تاثیر قرار می دهد.



نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی ضمن یادآوری اصل 26 قانون اساسی، افزود: طبق این اصل احزاب‏، جمعیت‏ ها، انجمن‏ های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمنهای‏ اسلامی‏ یا اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ شده‏ آزادند، مشروط به‏ این‏ که‏ اصول‏ استقلال‏، آزادی‏، وحدت‏ ملی‏، موازین‏ اسلامی‏ و اساس‏ جمهور اسلامی‏ را نقض‏ نکنند. هیچکس‏ را نمی‏ توان‏ از شرکت‏ در آنها منع کرد یا به‏ شرکت‏ در یکی‏ از آنها مجبور ساخت‏. بر اساس این اصل موضوع حزبی شدن مغایرت دارد.



عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در مواد شیوه جدید انتخابات قوه مقننه که در حال بررسی است محدودیت هایی اجاد می شود که مخالف دموکراسی و آزادی است و بر این اساس شورای نگهبان با آن مخالفت خواهد کرد.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مردم در خانه ملت، حوزه های اصلی و فرعی در انتخابات مجلس شورای را در قالب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مشخص کردند.



همچنین نمایندگان مجلس با ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس از طریق فهرست احزاب یا به صورت منفرد موافقت کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 275800
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار