خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/18 - 09:40
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شریفیان خبر داد:

تدوین پیش نویس اصلاح قانون پسماندها در مرکز پژوهش‌های مجلس/ در مدیریت پسماندها بسیار عقب هستیم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور در مدیریت صحیح پسماندها دچار مشکل است، گفت: اخیراً پیش‌نویس اصلاح این قانون توسط مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده است که با تصویب آن اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

مهدی شریفیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند در توسعه پایدار  گفت: در عصر حاضر و با پیشرفت‌های گوناگونی که صورت گرفته بیش از پیش ارزش پسماندها روشن شده و مدیریت آن جزئی از ارکان توسعه پایدار به حساب می‌آید. این امر به قدری اهمیت دارد که رئیس جمهور در نظر دارد سازمان مستقلی برای مدیریت پسماند ایجاد کند.



 نماینده مردم تهران ری شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از کشورهای دنیا تهدید زیست محیطی پسماندها را تبدیل به فرصت کرده‌اند و از آن برای ایجاد درآمد یا ایجاد انرژی استفاده می‌کنند.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن ارائه راهکارهایی برای رفع این معضل یاد آور شد: برای رفع معضلات حوزه پسماندها نیازمند به قانونگذاری، فرهنگسازی، هم افزایی و اصلاح مدیریت هستیم.



در مدیریت صحیح پسماندها دچار مشکل هستیم



شریفیان در خصوص نیازمندی‌های قانونی برای حل مشکل پسماندها، تاکید کرد: سال‌ها در حوزه قانون‌گذاری و مدیریت پسماندها قوانین ثابتی وجود نداشته است؛ مجلس شورای اسلامی در سال 83 سه قانون مدیریت پسماندها را تصویب کرد، علیرغم اینکه قانون مذکور قانون خوبی بود و بسیاری از جوانب لازم در آن لحاظ شده بود؛ ولی باز هم شاهد هستیم که همچنان در مدیریت صحیح پسماندها دچار مشکل بوده و به تبع آن با مشکلات زیست محیطی نیز روبه‌رو هستیم؛ لذا برای رفع مشکلات و خلاءهای موجود، اخیراً پیش‌نویس اصلاح این قانون توسط مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده است که با تصویب آن اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.



در مدیریت پسماندها باید تفکیک  از مبدا رخ دهد



 عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه تصریح کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی مهمترین موضوعی که در مدیریت پسماند باید اتفاق بیفتد تفکیک در مبدا است؛ در این خصوص باید دستگاه‌‎های متولی فرهنگ سازی مانند آموزش و پرورش وزارت ارشاد سازمان صدا و سیما و غیره نقش جدی ایفا کنند.



دستگاه‌های اجرایی زیادی در حوزه مدیریت پسماند درگیر هستند



دبیر کمیسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس عدم وجود متولی واحد برای امر پسماند را مهم  دانست و یادآور شد:  دستگاه‌های اجرایی زیادی در حوزه مدیریت پسماند درگیر هستند که این امر در صورت مدیریت نادرست می‌تواند ریشه بسیاری از مشکلات این حوزه باشد.



وی در ادامه یادآور شد: با این وجود تمامی دستگاه‌هایی که در حوزه مدیریت پسماند نقشی را ایفا می‌کنند باید ضمن انجام درست وظایف خود و هم افزایی مناسب برآیند مثبتی را به دست آورند. مثلا وزارت بهداشت حتماً باید به نحوی برنامه‌ریزی کند که پسماندهای بیمارستانی قبل از تحویل به شهرداری بی خطر و یا کم خطر شود.











پسماندهای مخرب


شریفیان در پایان به عقب بودن کشور در کنترل و مدیریت پسماندها و لزوم تلاش برای جبران عقب افتادگی تاکید و خاطرنشان کرد: هوشمندسازی و بهره گیری از شرکت های دانش بنیان در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد و شاید  تنها راه برای جبران کم کاری عقب افتادگی‌ها در این زمینه بهره گیری از این دو موضوع است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 351740
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار