عظیمی راد با تاکید بر تسهیل جذب معلمان مهرآفرین در بدنه آموزش و پرورش:
برگزاری آزمون برای تغییر وضعیت معلمان مهرآفرین وجاهتی ندارد
سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای جذب نیروهای دائمی در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد،گفت: برگزاری آزمون برای معلمانی که ۱۰ سال در بدنه آموزش و پرورش کشور به ارائه خدمات پرداختند و بارها گزینش و کیفیت آموزش آنها سنجیده شده راهکار مناسبی برای تبدیل وضعیت و تعیین تکلیف آنها نیست، برای چنین معلمانی دیگر برگزاری آزمون وجاهتی ندارد.
احسان عظیمی راد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تغییر وضعیت معلمان مهرآفرین، گفت: تغییر وضعیت معلمان مهرآفرین باید به صورت جدی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد، تبدیل وضعیت این گروه از معلمان به شرط برگزاری آزمون از مباحث جدی است که بارها مورد توجه قرار گرفته است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که این گروه از فرهنگیان مشمول قانون رتبه بندی هم میشوند، افزود: بارها این موضوع مطرح شده که معلمان مهرآفرین باید در آزمون رسمی شرکت نمایند نه آزمونی که از قدیم استانداریها برای جبران کمبود معلم برگزار میکردند، از طرفی آنان باید مشمول قانون"رتبهبندی معلمان" هم شوند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلمان مهرآفرین در آزمونی که استانداری هر استان برای جبران کمبود معلم برگزار کردند و این افراد شرکت کرده و پذیرش شدهاند، اظهار داشت: دولت سیزدهم اصرار بر این دارد که این گروه از معلمان باید در آزمون سراسری استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند تا بتوانند کد رسمی استخدامی از این وزارتخانه را دریافت کنند که متاسفانه گروهی از آنها موفق به دریافت آن نشدهاند، این مسئله در دولت چهاردهم و همچنین در کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سرمایهگذاری در آموزش و پرورش باید رنگ و بوی عملیاتی به خود بگیرد
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با چالش کمبود معلم در کلاس مواجه است، یادآور شد: طی چند سال اخیر کمبود معلم و نیروی انسانی در بدنه آموزش و پرورش تبدیل به یک چالش جدی شده است به گونهای که یکی از موضوعات مورد بررسی کاندیداهای ریاست جمهوری در چند روز گذشته سرمایهگذاری در سیستم آموزشی کشور بوده است؛ سرمایهگذاری در آموزش و پرورش باید رنگ و بوی عملیاتی به خود بگیرد.
عظیمی راد با تاکید بر اینکه پذیرش معلم به میزان کافی یکی از مسیرهای سرمایهگذاری در آموزش و پرورش کشور است، گفت: سرمایه گذاری در سیستم آموزشی نه تنها هزینه نیست بلکه مسیری برای توسعه یافتگی کشور است، باید بپذیریم نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشور از اهمیت ویژهای برخوردار هستند؛ بر همین اساس جذب معلم، ساخت مدارس، تامین تجهیزات و امکانات آموزشی به روز و… نه تنها هزینه محسوب نمیشوند بلکه سرمایهگذاری برای پیشرفت کشور است.
معلمان خرید خدمات چند سالی است که جذب سیستم آموزشی کشور شدهاند
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه کمیسیون آموزش جلسهای را برای تبدیل وضعیت معلمان در تمام گروهها برگزار خواهد کرد، اظهار داشت: رسیدگی به وضعیت معلمان نهضتی، خرید خدمات، مهرآفرینان و مطالبات بازنشستگان فرهنگی یکی از مباحث جدی مورد بررسی کمیسیون آموزش در روزهای آینده خواهد بود؛ معلمان خرید خدمات چند سالی است که جذب سیستم آموزشی کشور شدهاند و همچون سایر معلمان به ارائه خدمات آموزشی پرداختند بیتردید بعد از چند سال خدمت باید ارتقاء شغلی آنها مورد توجه قرار بگیرد.
سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان اینکه بخشی از کمبود معلم از طریق همین نیروهای مهرآفرین، نهضتیها و خرید خدماتیها جبران شده است، یادآور شد: در حال حاضر سیستم آموزش و پرورش کشور با کمبود ۲۰۰ هزار معلم مواجه است اگر قرار باشد این کمبود تا حدودی جبران شود باید نیروهای خرید خدمات و معلمان مهرآفرین تعیین تکلیف گردند.
موافق برگزاری آزمون برای پذیرش معلمان مهرآفرین نیستم
عظیمی راد با تاکید بر اینکه موافق برگزاری آزمون برای پذیرش معلمان مهرآفرین نیست، تصریح کرد: در جلسهای که با مسئولان آموزشی سایر استانهای دیگر برگزار کردیم به کمبود معلم در سراسر کشور بسیار سفارش شد؛ آموزش و پرورش اصرار به بکارگیری معلمان بازنشسته و افزایش کار معلمان فعلی را دارد تا مسئله کمبود معلم به نوعی حل شود در صورتی که با چنین تحلیلهایی مشکل کلاسهای بدون معلم حل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه باید معلمان خریدخدمات، نهضتیها و مهرآفرین به نوعی تعیین تکلیف شوند، یادآور شد: بسیاری از این معلمان دارای استعدادهایی هستند که آنگونه که باید دیده نشده است، شرایط استعدادیابی این گروه از معلمان جوان باید فراهم شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای جذب نیروهای دائمی در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد، اظهار داشت: برگزاری آزمون و استفاده از ماده ۲۸ میتواند راهکارهای مناسبی برای تعیین تکلیف معلمان در گروههای مختلف باشد تا جذب سیستم تعلیم و تربیت کشور شوند، به اعتقاد بنده برگزاری آزمون برای معلمانی که ۱۰ سال در بدنه آموزش و پرورش کشور به ارائه خدمات پرداختند، بارها گزینش و کیفیت آموزش آنها سنجیده شده راهکار مناسبی برای تبدیل وضعیت و تعیین تکلیف آنها نیست، برای چنین معلمانی دیگر برگزاری آزمون وجاهتی ندارد بلکه باید شرایطی را فراهم کرد تا حضور آنها در بدنه آموزشی کشور تسهیل شود.
عظیمی راد با تاکید بر اینکه باید تفاوتهایی بین معلم تازه کار و کسی که ۱۰ سال از عمر خود را بر پای آموزش کودکان این سرزمین گذاشته وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: تفاوتهایی بین معلم امروزی و معلمانی که ۱۰ سال از عمر خود را صرف آموزش و پرورش این کشور کردند وجود دارد دولت باید این تفاوتها و اختلافات را ببیند و همکاری لازم را با این گروه از معلمان داشته باشد، سختگیریها و لجاجتی که برای برگزاری آزمون دارد را کنار بگذارد، بی تردید کمیسیون آموزش نیز به این مسئله ورود جدی خواهد داشت./
پایان پیام