خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/24 - 09:26
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
انتقاد شاکری از وجود ساختمان هایی با ارتفاع پست

ارتقای ایمنی ساختمان چطور ممکن می‌شود؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: از پلاسکو تا متروپل فقط شاهد اعتراض و هشدار بودیم، در صورتی که بسیاری از همین ساختمان‌های فرسوده و ناامن نیازمند حمایت‌های دولت برای استحکام و نوسازی هستند.

اقبال شاکری در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن گفت: در طی سال‌های اخیر با هر اتفاق ناگواری از جنس حادثه پلاسکو شاهد انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن بوده‌ایم، اما جای سوال باقی است چرا بعد از انتشار، این لیست تایید یا تکذیب نمی‌شوند. لیست اسامی منتشر شده شامل ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق و آتش سوزی هستند؛ بناها براساس پیوست آئین نامه ۲۸۰۰  زلزله طراحی می‌شوند اما در زمان بهره برداری غیر متعارف و ناایمن هستند، بیشتر این ناامنی در برابر حریق استاندارد سنجی می‌شوند.











اقبال شاکری


 



تشکیل کمیته‌ای برای ایمنی ساختمان‌های کشور



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آتش نشانی بر مبنای زندگی شهری وظیفه دارد، ساختمان‌ها را در برابر آتش سوزی بازرسی کند. ناامنی براساس تعاریفی شکل می‌گیرد و شناسایی ساختمان‌های ناایمن چندان کار پیچیده‌ ای نیست. شهرداری، نظام مهندسی، دادستانی و مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید کمیته تشکیل دهند تا برای ساختمان‌های ناایمن طرح ایمنی ارائه کنند و به لحاظ فنی در کنار برآورد هزینه‌، مدت اجرا، نحوه و شیوه اجرا به یک خروجی که منتهی به ایمن سازی ساختمان‌ها برسیم. 



از پلاسکو تا متروپل فقط هشدار شنیدیم 



شاکری با اشاره به حوادث جبران ناپذیر سال‌های اخیر در مورد ریزش ساختمان‌های تجاری گفت: از پلاسکو تا متروپل فقط شاهد اعتراض و هشدار بودیم، در صورتی که بسیاری از همین ساختمان‌های فرسوده و ناامن نیازمند حمایت‌های دولت برای استحکام و نوسازی هستند؛ حوادث فروریختن چند ساختمان بلندمرتبه در سال‌های اخیر از جمله حادثه برج متروپل در آبادان، لزوم توجه و نظارت مسئولان و سازمان‌های ذیربط را به رعایت اصول فنی و ایمنی در تمامی مراحل ساخت و ساز ضروری کرده است، در این میان نظارت نظام مهندسی در جهت اجرایی شدن طرح ایمنی را باید در نظر بگیریم و همچنین با کارفرمایانی که در برابر ایمن سازی ساختمان هایشان استنکاف می‌کنند باید برخورد قضایی صورت پذیرد.



 ارتفاع فرسودگی و ناایمنی ساختمان‌ها بلند است



عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم با اشاره به جزئیات عدم ایمنی  ساختمان‌ها تصریح می‌کند: در کل دو گونه ساختمان با بافت فرسوده و غیر ایمن داریم که هر یک خصوصیات و تعاریف مشخص به خود را دارند؛ آیین نامه ساختمان‌های فرسوده براساس نقشه‌های اجرایی پیوست آئین نامه ۲۸۰۰  یعنی ضد زلزله است.



جزئیات ساختمان‌های فرسوده در نقشه‌های اجرایی پیوست آئین نامه ۲۸۰۰ دو دسته را شامل می‌شوند؛ نخست ساختمان‌های در حال ساختند و دیگری آن دسته از ساختمان‌هایی که در حال بهره‌برداری هستند



وی ادامه داد: جزئیات ساختمان‌های فرسوده در نقشه‌های اجرایی پیوست آئین نامه ۲۸۰۰ دو دسته را شامل می‌شوند؛ نخست ساختمان‌هایی که در حال ساختند و دیگری آن دسته از ساختمان‌هایی که در حال بهره‌برداری هستند؛ ساختمان‌های در حال ساخت را به راحتی می توان شناسایی و کنترل کرد؛ البته این کار سخت و پیچیده‌ای نیست. برای مدیریت آن چند حوزه نامبرده از شهرداری تا دادستانی و نظام مهندسی باید در صحنه باشند و در نهایت با همفکری بتوانند کیفیت این املاک احداثی را ارتقا ببخشند.



گزارش دهی وظیفه نظام مهندسی کشور است



شاکری در مورد انتقادهای وارده به نظام مهندسی کشور مبنی بر عملکرد این سازمان خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی نظام مهندسی در کشور بر مبنای ارسال کردن گزارش تعریف می‌شود و نقش ادارى همچون نهادها و سازمان‌ها ندارند، بر همین اساس نمی‌توان به وظایف آن که اعتبار سنجی ساختمان‌ها به لحاظ ایمنی است انتقاد کرد، نظام مهندسی وظیفه جلوگیری ساخت و ساز را ندارد بلکه وظیفه گزارش دهی دارد.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم در پایان تاکید کرد: مجلس در حال بررسی جزئیات فرو ریختن ساختمان متروپل است بی شک تمام موضوعات از فرسودگی تا نوسازی و بی کیفیتی ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 343789
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار