خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/15 - 13:20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
باستانی

آیا می‌توان تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرد؟

هرگونه تهدیدی که یک جامعه را به چالش بکشد، قطعاً ضرر و زیان‌های زیادی بر پیکره جامعه وارد می‌کند اما هنر حکمرانان و دولتمردان در این است که چنین تهدیداتی را که منجر به همراستایی فکری و ذهنی عمومی در زمان طولانی شده، به فرصت تبدیل کنند.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در یادداشتی ضمن تاکید بر اینکه می توان با بسترسازی مناسب تهدید "ویروس کرونا" را به فرصت تبدیل کرد، معتقد است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شرایط کنونی باید زیرساخت لازم به ویژه سرعت اینترنت را برای ورود عموم مردم به عرصه دولت الکترونیک فراهم کند.



در این یادداشت آمده است؛



هرگونه تهدیدی که یک جامعه را به چالش بکشد، قطعاً ضرر و زیان‌های زیادی بر پیکره جامعه وارد می‌کند و با تدبیر می‌توان این زیان ها را کاهش داد که نیاز به اجماع ملی دارد. ولی هنر حکمرانان، دولتمردان و سیاستگذاران در این است که چنین تهدیداتی را که منجر به همراستایی فکری و ذهنی عمومی در زمان طولانی شده است، به فرصت تبدیل کنند.



آثار عینی شیوع کرونا را می توان به صور مختلف مشاهده کرد. خیابان ها خلوت شده است، مسافرت‌های غیرضرور کاهش پیدا کرده است، مصرف بنزین کم شده است، بهداشت عمومی رعایت می شود، دستگاه های خدمات رسان و مردم دوست دارند امور خود را به صورت غیر حضوری انجام دهند، جلسات طولانی و بی حاصل لغو می شود و جلسات مفید، کوتاه وکم تعداد برگزار می گردد.



نقش وجود دستگاه های مختلف روشن شده و هر دستگاه اجرایی سعی می کند وظیفه خود را به طور صحیح انجام دهد چرا که ناظران مردم و جامعه هستند. مردم فهمیدند که دیوانسالاری دولت چقدر حجیم و بی خود است و شاید با یک چهارم دولت هم می توان کشور را اداره کرد. مردم مشاهده کردند که جلسات مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بسیاری از جلسات دولت تشکیل نشد وهیچ اتفاقی نیفتاد. همچنین دانشجویان، دانش آموزان، ادارات، بانک ها، بیمه ها، دادگاه ها، دادگستری ها و .... حال چه باید کرد؟؟؟



1- در سال‌های پس از جنگ تحمیلی، شیوع کرونا تنها عاملی بوده که در حوزه اجتماعی، پدیده ی "حس مشترک" یا "common sense" را به طور فوق‌العاده ای در همه مردم، برانگیخته است. این "حس مشترک" بستری است برای تبدیل تهدید به فرصت. و از آنجا که زمان این "حس مشترک" بستگی به زمان حضور کرونا دارد، باید بسیار سریع از آن بهره برد.



2- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این بستر استفاده کند و سهم پیشگیری در همه شئون حوزه وزارتی را بر درمان افزایش دهد.



3- دستگاه های اجرایی دولتی و نیمه دولتی و خصوصی سهم "دورکاری" را در حوزه خود مشخص و ابلاغ کنند.



4- دستگاه های اجرایی، سامانه های اجرایی غیرحضوری را با سرعت بالا تامین و به عموم مردم و جامعه هدف، اطلاع رسانی کنند تا مردم همچنان که مراجعه حضوری ندارند، به همین شیوه ادامه دهند.



5- "دولت الکترونیک" در همین بازه، مورد آزمایش قرار گیرد و مشکلات فنی و اجرایی آن احصا و رفع گردد.



6- وزارت آموزش و پرورش، از تکنولوژی های جدید و کارآمد بهره برده و هزینه های جاری خود را کاهش دهد.



7- دستگاه های اجرایی و دولتی در تعداد و زمان جلسات بی حاصل تجدید نظر کنند و سیستم را جایگزین تصمیمات جلسه ای نمایند.



8- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت لازم به ویژه سرعت اینترنت را برای ورود عموم مردم به عرصه دولت الکترونیک فراهم آورد./



پایان پیام

  • کد خبر : 295856
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار