خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/21 - 12:07
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
فصل شکفتن شکوفه های یک قانون:

آماری از نحوه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تولد یک‌سالگی

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، با اشاره به گذشت یک سال از تصویب قانون جوانی جمعیت، گفت: امروز با اجرای این قانون بعد از یک دهه علاوه بر توقف سیر نزولی ازدواج، شاهد رشد ازدواج نیز هستیم و بی‌تردید اگر حمایت‌ها و هم‌افزایی‌های مجلس و دولت تداوم یابد، نرخ باروری در کشور نیز افزایش خواهد یافت.

امیرحسین بانکی پور فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد آخرین وضعیت اجرایی‌شدن قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده؛ گفت: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دارای 73 ماده و حدود 205 حکم دارد؛ از این مواد حدود ۳۵ مورد آن کامل به مرحله عملیاتی‌شدن رسیده و ۳۰ ماده بینابین اجرایی شده و کمتر از ۱۰ ماده آن به مرحله عملیاتی‌شدن نرسیده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نسبت به سایر قوانین وضعیت مطلوب‌تری در مرحله اجرا دارد و اکثر آیین‌نامه‌های این قانون تصویب و ابلاغ شده که  بیشتر مواد آن هم تأمین اعتبار شده است.



بیش از 122  هزار مادر خودرو گرفته‌اند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: تاکنون صد هزار نفر از مادران متقاضی واجد شرایط، خودروی خود را دریافت کرده‌اند که تفاوت قیمت خودروهای دریافتی نسبت به قیمت بازار حدود از 100 میلیون تا 500 میلیون تومان است.



افزایش حق اولاد و حق تأهل/ پرداخت بیش از 500 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس،  تصریح کرد: دو برابر شدن حق اولاد و افزایش حق تعهد از دیگر بندهای قانون جوانی جمعیت است که هفته گذشته در مجلس تصویب شد و از آبان‌ماه پرداخت می‌گردد. براساس آمار بانک مرکزی حدود 500 هزار نفر تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند؛ امیدواریم این میزان به شکل قابل‌توجهی افزایش یابد و شرایط پرداخت نیز تسهیل گردد و بانک‌ها نسبت به دریافت ضامن‌ها سلیقه‌ای برخورد نکنند، هر چند اگر بانک‌ها به متقاضیان فعلی تسهیلات مذکور را پرداخت نکنند باید در سال آتی به میزان رشد تورم تسهیلات پرداختی را افزایش داده و پرداخت کنند.



خانواده‌ها و زوجین جوان در اولویت دریافت مسکن

بانکی پور یادآور شد: پرداخت تسهیلات زمین و مسکن از دیگر مواد قانون  حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود؛ آیین‌نامه اجرایی ماده (۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مربوط به تخصیص زمین و مسکن پس از تولد فرزند سوم نیز در دولت تصویب و ابلاغ شده است. بر اساس آیین‌نامه یاد شده، وزارت راه و شهرسازی (به نمایندگی از دولت) مکلف است به‌منظور تأمین مسکن خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، یک قطعه زمین حداکثر به مساحت ۲۰۰ مترمربع مطابق با ضوابط حدنصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی یا طرح‌های جامع شهری مصوب یا واحد مسکونی برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به‌صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر در شهر و روستای محل سکونت فقط برای یک‌بار و بر اساس هزینه آماده‌سازی زمین در زمان واگذاری به‌صورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و ۸ سال تقسیط بدون اعمال تخفیف واگذار نماید که در روستاها توسط بنیاد مسکن این واگذاری‌ها شروع شده است و امیدواریم راه و شهرسازی نیز به‌زودی در شهرها واگذاری زمین را شروع کند.



تسهیل در استخدام و اشتغال جوانان

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به ماده 15 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یادآور شد: طبق این ماده، کلیه دستگاه‌های مذکور در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، مکلف شده‌اند؛ در به‌کارگیری، جذب و استخدام نیروی جدید به‌ازای تأهل و نیز داشتن هر فرزند یک سال تا حداکثر ۵ سال به سقف محدوده سنی موضوع ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری اضافه کنند و همچنین در به‌کارگیری، جذب، استخدام و تبدیل وضعیت استخدامی به‌ازای تأهل و نیز هر فرزند دو درصد (۲%) مجموعاً حداکثر تا ده درصد (۱۰%)، به امتیاز هر فرد اضافه می‌شود و به‌ازای هر فرزند یک سال از طول سنوات تبدیل وضعیت فرد از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی کاهش می‌یابد؛ لذا با اجرای این قانون دغدغه بسیاری از جوانان و متأهلین دارای فرزند کاسته می‌شود و تأهل و فرزندآوری مانعی برای استخدام تلقی نمی‌شود.



نوزادان در بورس!

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با اشاره به جزئیات سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند در قانون جوانی جمعیت، تأکید کرد: جزئیات این مسئله در ماده 11 قانون جوانی جمعیت صراحتاً اعلام شده که دولت مکلف به پرداخت 1 میلیون تومان جهت سرمایه‌گذاری بورس به نام فرزندان متولد سال 1400 است و به میزان تورم نیز این عدد افزایش می‌یابد به‌گونه‌ای که این رقم برای متولدین سال 1401 یک و نیم‌میلیون تومان است.



درمان ناباروری زیر چتر بیمه

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: در راستای بند «ح» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر مکلف‌اند هزینه‌های ناباروری را تحت پوشش بیمه قرار دهند که طبق قانون باید این میزان حمایت در مراکز دولتی  90 درصد و در مراکز خصوصی 70 درصد باشد هرچند در عمل  میزان حمایت بیمه نسبت به مبلغ پرداخت زوجین نابارور اکنون کمتر از این میزان است. همچنین طبق قانون، وزارت بهداشت موظف است حداکثر ظرف دو سال پس از اجرایی‌شدن قانون جوانی جمعیت، نسبت به تجهیز یا راه‌اندازی حداقل یک مرکز تخصصی درمان ناباروری سطح دو در دانشگاه‌های علوم پزشکی و حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح سه به‌ازای هر استان اعم از دولتی و عمومی غیردولتی اقدام کند.



توقف سیر نزولی ازدواج!

وی در ادامه افزود: طی 12 سال گذشته کشور با سیر نزولی ازدواج روبرو بوده که پیش‌بینی می‌شد با اجرای قانون، نهایتاً این سیر نزولی متوقف گردد. امروز و بعد از یک دهه علاوه بر توقف سیر نزولی ازدواج، شاهد رشد آن نیز هستیم و بی‌تردید اگر حمایت‌ها و هم‌افزایی‌های مجلس و دولت تداوم یابد، نرخ باروری در کشور نیز افزایش خواهد یافت و امیدواریم طبق هدف‌گذاری که برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شده، نرخ باروری به 5/2 برسد.



 ابهام مجریان قانون برطرف شده است/ دعوت از کارشناسان برای تدوین برنامه هفتم

بانکی پور در ادامه تصریح کرد: در مواد قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده‌ها تاکنون ضعفی وجود نداشته؛ اما مجریان ابهاماتی داشته‌اند که این مسئله بازمی‌گردد به الگوریتم و پیش‌فرض‌های ذهنی‌شان نسبت به قوانین قبلی و مقاومتشان در برابر تغییر و تحول، اما با این‌ حال با حضور در جلسات مختلف تلاش شده تا وظایف دستگاه‌ها به‌صورت موردی برایشان تبیین گردد تا این ابهام‌ها برطرف شود. در عین‌حال از همین فرصت استفاده می‌کنم و از همه کارشناسان دعوت می‌کنیم تا پیشنهادهای خود را جهت بهبود و غنای بیشتر قوانین و سیاست‌های جمعیتی مطرح کنند تا در قالب برنامه هفتم مطرح گردد./



پایان پیام

  • کد خبر : 351870
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار