خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/18 - 11:03
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : صحن
بانکی پور در نطق میان دستور:

"قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت"غربالگری را به فرآیندی استاندارد و بین المللی تبدیل می کند

رئیس کمیسیون مشترک طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده"، گفت: قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" غربالگری غیراستاندارد و غیرعلمی را تبدیل به فرآیندی استاندارد و بر پایه پروتکل های روز بین المللی می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ امیرحسین بانکی پورفرد در نشست علنی امروز (سه شنبه 18 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با سلام درود بر حضرت ولیعصر(عج) در نطق میان دستور خود گفت: امروز به حمدالله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با توجه به بحران پیش روی جامعه و قرار داشتن در انتهای دوران طلایی دریچه باز جمعیتی و پیامدهای جدی سالمندی؛ با عنایت خدا،تلاش کارشناسان همراه و اعضای کمیسیون مشترک و اعتماد نمایندگان مجلس یازدهم در حالی به ثمرنشست که این مهم طی ۱۰ سال گذشته و علی رغم تاکید سیاست‌های کلان کشور بر مسئله خانواده و همچنین لزوم توجه به مسئله جمعیت ،مغفول مانده بود.



"قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت"در گام نخست ۲۱ مانع اصلی برای فرزندآوری را شناسایی کرده است



نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به  تصویب  "قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" ادامه داد:"قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" قانونی جامع ،مسئله محور و برخوردار از پشتوانه کارشناسی در حوزه‌های مختلف است. در مطالعات پشتیبان این قانون ،در گام نخست ۲۱ مانع اصلی برای فرزندآوری شناسایی و بر همین اساس تلاش شد به تدوین موارد لازم برای رفع این موانع پرداخته شود.



رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، تاکید کرد: در واقع کمیسیون مشترک در تدوین این قانون به دنبال رفع موانع ساختاری ایجاد شده در مسیر فرزندآوری برای خانواده هایی که تمایل به این امر دارند؛ اهتمام داشته و البته این مسئله را با توجه به ظرفیت های موجود در کشور پیگیری کرده است.بخشی از این قانون در حمایت‌های اجتماعی از خانواده و بخشی دیگر در راستای اصلاح مسیرهای ضدخانواده در کشور تمرکز کرده است.



عضو کمیسیون فرهنگى مجلس، با تاکید بر نقش خانواده تصریح کرد: در این قانون تلاش شده تا خانواده به عنوان رکن سازنده جامعه در اولویت حمایت‌های اجتماعی، حمایت‌های مسکن ،اقتصادی، آموزشی و شغلی قرار گیرند. در واقع نگاه این قانون بر این مبنا استوار است که جامعه ایران دوستدار فرزند و دوستدار خانواده باقی بمانند. کما اینکه طبق مطالعات موجود تمایل به فرزند سوم و بیشتر در نظرسنجی ها خواست ۶۰ درصد از جامعه ایرانی است؛ بنابراین تلاش شده تا این موانع از پیش روی مردم در حد توان موجود کشور برداشته شود.



بانکی پوربا اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون قانون حمایت از خانواده تاکید کرد: حواشی ایجاد شده پیرامون قانون عملاً مسائلی است که ساعت‌ها مشاوره کارشناسی در پس آن بوده است؛ این قانون تلاش کرده است تا فرایند غربالگری غیراستاندارد و غیرعلمی را تبدیل به فرآیندی استاندارد و علمی و بر پایه برنامه ها و پروتکل های روز بین المللی کند.



این نماینده مردم درمجلس خاطرنشان کرد: همچنین با بسترسازی قانونی برای ایجاد پرونده های پزشکی الکترونیکی زنان باردار؛ فرآیند مراقبت از ایشان را تسهیل کرده تا از حقوق قانونی آنها حمایت شود و علاوه بر این ،به ریل‌گذاری نظام سلامت کشور بر پایه اطلاعات دقیق سلامت باروری جامعه کمک شایان توجهی خواهد شد.



وی با اشاره به شبهه ای که به غلط در این روزها در خصوص ورود به حریم خصوصی مردم طرح شده، مطلقاً وارد نیست ،ادامه داد: موضوع پرونده پزشکی سلامت، موضوع عام و تکلیف قانونی در برنامه پنجم و ششم برای بهبود نظارت بر عملکرد نظام سلامت است و این اطلاعات با قید محرمانگی ثبت و تحلیل خواهد شد .



رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، مطرح کرد: امید است با تصویب آیین نامه های اجرایی این قانون در دولت با عنایت و تعامل سازنده که با دولت شکل گرفته است، بتوان جامعه ای توانمند و با نشاط جوانی و با اولویت خانواده داشته باشیم. در این مسیر از تلاش های شورای نگهبان در فرایند تحلیل و تصویب این قانون سپاسگزار هستیم،همچنین از بدنه کارشناسی مشاوره ای کمیسیون که در فرآیند طولانی تصویب این قانون با کمیسیون همکاری کرده اند، خداقوت و خسته نباشید می‌گویم. همچنین از کسانی که با نقدهای منصفانه و مشفقانه خودشان در سال های گذشته تا امروز به غنا و تکمیل این قانون کمک کردند، سپاسگزاری می کنم.



چند جریان همراه با سوء نیت در حال خلق روایت های نادرست از قانون هستند



بانکی پور به افرادی که از تصویب این قانون متضرر شده اند،اشاره و تصریح کرد: متاسفانه چند جریان همراه با سوء نیت و تعارض منافع با قانون ،در حال خلق روایت های نادرست از قانون به نام قانون هستند و سعی می‌کنند تا با تخریب وجهه قانون آن را در عمل در اجرای آن تضعیف کنند.



وی ادامه داد: افرادی که در تجارت 10 هزار میلیاردی سقط جنین و غربالگری دست دارند. همچنین مجریان و  مبلغان سیاست های ضدجمعیتی و افرادی که به هیچ وجه نمی خواهند سر سازگاری با خانواده داشته باشند؛ چرا که اتفاقاً به خوبی به ارزش بنیادین این نهاد برای انسجام اجتماعی آگاه هستند .امید است با تصویب این قانون و پیگیری مجدانه دولت در حوزه سلامت و فرهنگ کشور به  مسیر خانواده محور خود به دور از این سوء نیت ها ادامه یابد.



زاینده رود به جاده خشکی در وسط شهر اصفهان تبدیل شده است



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله آب در کشور تاکید کرد: نگرانی از مسئله آب در کل کشور خصوصاً در فلات میانه، استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد ،اصفهان نگرانی جدی است .زاینده رود به جاده خشکی در وسط شهر اصفهان تبدیل شده است و معیشت ۵ هزار نفر به آن گره خورده است.



عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در پایان از مسولان فنی خواست تا کلیپی که از صداو سیمای مرکز اصفهان درباره کشاورزان اصفهانی و گلایه مردم از بی آبی را پخش کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 330826
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار