خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/10 - 18:24
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
عظیمی راد:

۳۰ ساعته شدن تدریس معلمان غیر انتفاعی به افزایش انگیزه آنها ختم می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی مبنی بر مقاومت از ۳۰ ساعته شدن تدریس معلمان مدارس غیرانتفاعی که شهریه پایینی دارند و توان پرداخت آن را ندارند، گفت: چنین تحلیل‌هایی چندان خوشایند نیست، دوگانگی گفتمان در سخنان این مقام مسئول دو برداشت کلی دارد یا شهریه مدارس غیردولتی را افزایش دهید و یا اینکه ساعت تدریس این گروه از معلمان را کاهش دهید که هر دو حالت خطای مطلق سیستم آموزشی کشور خواهد بود.

عظیمی راد

احسان عظیمی راد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به انتقادهای ۳۰ ساعته شدن تدریس معلمان غیر انتفاعی و مدارسی که شهریه پایین دارند، گفت: ۳۰ ساعته شدن ساعت تدریس معلمان مدارس غیردولتی قانون مصوب است که بخشی از آن به  پرداخت حق بیمه این گروه از معلمان باز می‌گردد که به واسطه قانون باید به صورت کامل پرداخت شود.

افزایش کیفیت آموزش در ۳۰ ساعته شدن تدریس معلمان غیر انتفاعی

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳۰ ساعته شدن ساعت تدریس معلمان به لحاظ کیفی آموزش باید مورد بررسی قرار بگیرد، افزود: افزایش ساعات تدریس معلمان غیرانتفاعی می‌تواند در کیفیت آموزش تاثیرگذار باشد که این مسئله نکته قابل تاملی در سیستم آموزشی کشور  است که نتایج مثبت و منفی به دنبال دارد. 

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه ۳۰ ساعته شدن زمان تدریس معلمان غیرانتفاعی دارای تحلیلی دوگانه است، اظهار داشت: پرداخت حق بیمه کامل معلمان در هر ماه و انجام امور مشاوره‌ای یا تعلیم دانش آموزان در وقت آزاد می‌تواند توجیه قانع کننده‌ای برای ۳۰ ساعته شدن زمان تدریس معلمان غیرانتفاعی باشد.

۳۰ ساعته شدن ساعات تدریس معلمان غیر انتفاعی قانون مصوب شده است

وی با تاکید بر اینکه ۳۰ ساعته شدن زمان تدریس معلمان غیرانتفاعی قانون مصوب شده است، یادآور شد: چنین قانونی منجر به افزایش انگیزه معلمان غیر انتفاعی برای ادامه فعالیت خواهد شد و عاملی برای تداوم فعالیت آنها به صورت مداوم است، از طرفی پرداخت بیمه کامل این گروه از معلمان دلیلی بر افزایش سابقه کاری آنها است و حق التدریسی که باید به آنها پرداخت شود،بسیاری از معلمان غیرانتفاعی از تصویب چنین قانونی راضی هستند.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای عدالت آموزشی در خصوص ۳۰ ساعته شدن تدریس معلمان غیرانتفاعی، گفت: اجرای عدالت آموزشی از مصوبات برنامه هفتم توسعه و پیشنهادات مکرر کمیسیون آموزش به وزیر دولت چهاردهم بوده است؛ افزایش کیفیت مدارس دولتی و همتراز قرار گرفتن آنها با مدارس غیردولتی یکی از مسیرهای تحقق عدالت آموزشی در کشور است.

مسئولان مدارس غیرانتفاعی همه جوانب را مراعات کنند

عظیمی راد با اشاره به دریافت شهریه از سوی مدارس غیرانتفاعی، یادآور شد: اگر مسئولان مدارس غیرانتفاعی در دریافت‌های خود یعنی هیات رئیسه، هیات امنایی، پرداختی غیر معمول معلمان با سابقه و… همه جوانب را مراعات کنند به راحتی می‌تواند حق التدریس معلمان ۳۰ ساعته را پرداخت کنند و هیچ مشکلی در این راستا ایجاد نمی‌شود.

 دو خطای سیستم آموزشی کشور از گفتمان‌های پرحاشیه مسئولان

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با انتقاد از صحبت‌های محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، مبنی بر مقاومت از ۳۰ ساعته شدن تدریس معلمان مدارس غیرانتفاعی که شهریه پایینی دارند و توان پرداخت آن را ندارند، گفت: چنین تحلیل‌هایی چندان خوشایند نیست، دوگانگی گفتمان در سخنان این مقام مسئول دو برداشت کلی دارد یا شهریه مدارس غیردولتی را افزایش دهید و یا اینکه ساعت تدریس این گروه از معلمان را کاهش دهید که هر دو حالت خطای مطلق سیستم آموزشی کشور خواهد بود.

عظیمی راد با بیان اینکه اجرای هر دو حالت منجر به تداوم مشکلات سیستم آموزشی خواهد بود، ادامه داد: اگر ساعات تدریس معلمان غیرانتفاعی کاهش پیدا کند منجر به افزایش نارضایتی معلمان خواهد شد از طرفی اگر رشد شهریه‌ها را در مدارس غیردولتی مدنظر قرار دهیم، قطعا به گونه‌ای دیگر نارضایتی را در جامعه ایجاد خواهیم کرد، در حال حاضر دو قوه مجریه و مقننه در تلاش هستند تا عدالت آموزشی در مدارس دولتی و غیر انتفاعی به صورت برابر اعمال شود اگر قرار به افزایش شهریه باشد بی‌تردید فاصله عدالت آموزشی بیشتر از قبل خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون آموزش در برابر افزایش شهریه موضع گیری خود را خواهد داشت، بیان کرد: در حال حاضر مدارس غیرانتفاعی شهریه مناسبی را دریافت می‌کنند اما مدیریتی برای آنها وجود ندارد، بی تردید  معلمان بیشترین آسیب را خواهند دید.

عظیمی راد با اشاره به سیستم اداره دانشگاه‌های آزاد در کشور اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به تجربه‌ای که از سیستم اداره دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی بدست آورده‌ایم باید بگوییم اداره این گروه از مراکز آموزشی الگوی مناسبی برای مدارس غیردولتی و پروسه جدایی آنها از سیستم آموزشی کشور نیست، دانشگاه‌های آزاد به صورت هیات امنایی و هیات امنا موسسه‌ای  شده‌اند و تقریباً زیر نظر وزارت علوم نیستند به گونه‌ای که وزارتخانه گویا نقشی در اداره آنها ندارد همین نگاه مشکلاتی را ایجاد کرده است، امروزه بسیاری از شکایت‌های ثبت شده از دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی به دلیل عدم نظارت دقیق است که به وزارت علوم ارجاع داده می‌شوند.

حدود ۲۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند 

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدارس غیرانتفاعی حجم گسترده‌ای از دانش آموزان کشور را آموزش می‌دهند، خاطرنشان کرد: از ظرفیت دانش آموز کشور حدود ۲۵ درصد آنها در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند، اگر این گروه از مراکز آموزشی از سیستم آموزش کشور جدا شده و هیات امنایی شوند چه کسی پاسخگوی شکایات و اعتراضات والدین مبنی بر عدم نظارت بر عملکرد این گروه از مدارس خواهد بود؟  جداسازی مدارس غیر انتفاعی از زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش نیازمند بازنگری دقیق در کشور است.

وی در ادامه تاکید کرد: جداسازی مدارس غیرانتفاعی از دولتی منجر به ایجاد فاصله طبقاتی آموزشی در کشور شده و فاصله غنی و فقیر را در حوزه آموزشی را پررنگ می‌کند، اگر قرار به جداسازی این دو گروه از مدارس باشد باید وزارت آموزش و پرورش به بالا بردن کیفیت مدارس دولتی بیشتر توجه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، احمد محمودزاده رییس سازمان مدارس غیردولتی در گفت‌و گویی در خصوص اظهارات اخیرش مبنی بر وجود مقاومت در برابر ۳۰ ساعته شدن تدریس معلمان گفت: آن طور که مقاومت نمی‌شود، اما مدارسی داریم که شهریه‌پایینی دارند و توان پرداخت ندارند. در واقع منابع این مدارس، کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهند و به همین دلیل بعضی اوقات مقاومت‌هایی می‌شود.تازه ابتدای کاریم و ان شاءالله جواب می‌گیریم./

پایان پیام

  • کد خبر : 382818
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار