خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/24 - 09:49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
مولوی با انتقاد عدم برنامه ریزی وزارت امور خارجه:

گرد و غبار 20 استان منشأ خارجی دارد/ سئوال از امیرعبدالهیان در مسیر صحن علنی

نماینده مردم آبادان در مجلس با انتقاد از بی برنامه بودن وزارت امور خارجه در قبال گرد و غبار 20 استان کشور که منشأ خارجی دارد، گفت: سئوال از امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در همین رابطه در مسیر صحن مجلس قرار دارد.

محمد مولوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح سئوال خود از وزیر امور خارجه، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده، مسئله ریزگردها و گرد و غبار است و عدم برنامه ریزی در حوزه‌های داخلی و خارجی موجب شده گرد و غبار امروزه  به تهران هم برسد.



نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه از 31 استان کشور گرد و غبار 20 استان منشأ خارجی نیز دارد، اضافه کرد: در این میان 5 استان مانند آذربایجان شرقی و غربی 100 درصد منشأ خارجی، 4 استان 90 درصد منشأ خارجی دارند و 11 استان دیگر نیز منشأ خارجی دارند.



وی تصریح کرد: در کشور سوریه 10 کانون گرد و غبار معادل 16 برابر مساحت این کشور ظرفیت ایجاد ریزگرد وجود دارد و در عراق، عربستان و در سمت شرق افغانستان نیز کانون‌های ریزگرد بسیاری هستند که ما برای جلوگیری از ورود این ریزگردها به کشور وزارت امور خارجه تا کنون هیچ برنامه کوتاه مدت و میان مدتی ارائه نکرده است.



مولوی یادآور شد: حداقل کاری که وزارت امور خارجه باید در این زمینه انجام می‌داد استفاده از ظرفیت کنوانسیون‌های بین المللی و منطقه‌ای است ولی در این زمینه هم هیچ اقدامی صورت نگرفته و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.



وی اضافه کرد: گرد و غبار و ریزگردها باعث مهاجرت و کاهش ورود سرمایه‌گذار در مناطق آلوده شده است و این مسئله موجب کاهش میزان اشتغال و به تبع آن افزایش ناهنجاری می‌شود.



مولوی تصریح کرد: این امر نیازمند یک کار بین بخشی بوده ولی هیچ تعاملی بین وزارت خارجه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و وزارت کشور با سازمان محیط زیست وجود ندارد. متأسفانه وزیر امور خارجه نیز پاسخ‌های قانع کننده‌ای نسبت به سئوال مطرح شده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح نشد ولی مسئله ما حل مشکل است نه تقابل با دولت.



نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: بر اساس قانون هوای پاک تک تک دستگاه‌های نام برده در زمینه مقابله با گرد و غبار و ریزگردها تکالیف مشخصی دارند اما عملا هیچ یک از دستگاه‎‌ها به طور کامل به وظایف خود عمل نکرده که این مسئله به نوعی استنکاف از قانون نیز محسوب می‌شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 347300
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار