خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/06 - 10:39
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رفیعی:

کنترل آتش سوزی هورالعظیم نیازمند برنامه جامع کشورهای مشترک المنافع ایران و عراق است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کنترل آتش سوزی هورالعظیم در بخش عراق نیازمند برنامه‌ای جامع و کامل است، گفت: کنترل خشکی و آتش سوزی هورالعظیم نیازمند برنامه جامع از سوی کشورهای مشترک المنافع ایران و عراق است، پیشنهاد می‌شود وزارتخانه های نیرو، امور خارجه و سازمان محیط زیست همکاری همه جانبه برای احیا و حفاظت هور الهویزه را داشته باشند.

سمیه رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد سرایت آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم به ایران، گفت: آتش سوزی هورالعظیم در چند سال اخیر به دلیل عوامل متعددی گسترش یافته و دلایل انسانی، عمده‌ترین علت آتش سوزی هورالهویزه در بخش ایران و عراق است، البته اکوسیستم شکننده هورالعظیم را نمی‌توان در این آتش سوزی‌ها بی‌دلیل دانست.

بخش عظیمی از هورالعظیم دچار خشکی شده است

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش عظیمی از هورالعظیم دچار خشکی شده است، افزود: گسترش فعالیت‌ کشاورزی پیرامون هورالعظیم در کنار برخی از عوامل انسانی منجر شده تا دامنه این آتش سوزی‌ها افزایش یافته به گونه‌ای دود ناشی از حریق هورالعظیم در عراق به ایران هم سرایت کرده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کنترل آتش سوزی هورالعظیم در بخش عراق نیازمند برنامه‌ای جامع و کامل است، اظهار داشت: کنترل خشکی و آتش سوزی هورالعظیم نیازمند برنامه جامع از سوی کشورهای مشترک المنافع ایران و عراق است، پیشنهاد می‌شود وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه همکاری همه جانبه برای احیا و حفاظت هور الهویزه را داشته باشند. 

 فراکسیون محیط زیست در مجلس یازدهم به مبحث خشکی هورالعظیم ورود داشته است

 رفیعی با تاکید بر اینکه فراکسیون محیط زیست در مجلس یازدهم به صورت ویژه به مبحث خشکی هورالعظیم ورود داشته است، اظهار داشت: علی رغم اینکه در کشور اقداماتی برای احیای دوباره هورالهویزه انجام شده بود باز نیازمند اقدام برنامه مشترک با کشور عراق هستیم البته سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط نقش موثری در این مهم خواهند داشت.

آتش سوزی هور از بخش عراقی برای نخستین بار نیست که خبرساز شده است

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه حل مشکل هورالعظیم باید به واسطه متولیان داخلی با همتایان خارجی خود باشد، گفت: آتش سوزی هورالعظیم از بخش عراقی برای نخستین بار نیست که خبرساز شده است بلکه سال‌های گذشته نیز شاهد گسترش این اتفاقات ناخوشایند بودیم مرکز مطالعات وزارت امور خارجه سال گذشته جلسه‌ای در خصوص دیپلماسی آب با طرفین عراقی به صورت نشست کاملاً کارشناسی شده برگزار کردند که طی نشست مذکور اکوسیستم طبیعی هورالعظیم در دو کشور عراق و ایران به صورت جزئی بررسی گردید.

هورالهویزه بنا به دلایل مختلف در حال از بین رفتن است

رفیعی با تاکید بر اینکه سرمنشا تامین آب هورالعظیم در بخش ایران و عراق از کشور ثالث دیگری است، تصریح کرد: جلسه احیای هورالهویزه توسط دو کشور مشترک المنافع به نتایج مطلوبی رسید که اگر در قالب یک پایلوت دربیاید بی‌تردید به احیای دوباره هورالعظیم منجر خواهد شد، هورالهویزه اکوسیستم ارزشمندی محسوب می‌شود که بنا به دلایل مختلف در حال از بین رفتن است.

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه در آتش سوزی‌های هورالهویزه گزارشات حرف پایانی را می‌زنند، تصریح کرد: در آتش سوزی دو بخش ایرانی و عراقی هورالعظیم گزارشات تعیین تکلیف می‌کنند که مشکل کجاست؛ اما به جرات می‌توان گفت که عوامل انسانی نقش پررنگی در تخریب منابع طبیعی دارند اما در این خصوص نمی‌توان صد درصدی این نظریه را برای به هور معروف خوزستان تعمیم داد.

رفیعی در پایان با بیان اینکه مهار آتش سوزی‌های مکرر هورالعظیم ممکن خواهد بود، خاطرنشان کرد: در واقع برای حفظ حیات هورالهویزه در اصل باید بر مبنای پیشگیری باشد،البته در کنار چنین مسئله‌ای باید اعتبارات بودجه‌ای و هم افزایی دستگاه‌های مختلف را هم در نظر بگیریم./

پایان پیام

 

 

  • کد خبر : 381014
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار