خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/28 - 15:21
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
اسحاقی:

کم و کاستی ها در برنامه ریزی پازل عدالت در جامعه را بهم ریخته است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم اقدام به جراحی بزرگ اقتصادی کرده است که این مهم در جای خود یک کار بزرگ و ارزشمندی محسوب می‌شود، اما اگر بی نظمی و بی برنامگی در این حرکت دولت باشد باعث متضرر شدن مردم خواهد شد.

سلمان اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد پرداخت بسته‌های معیشتی برای حمایت از اقشار ضعیف در استان‌های کم برخوردار، گفت: در نظام جمهوری اسلامی ناعدالتی وجود نداشته و امکانات در راستای عدالت پایه‌گذاری شده است؛ آنچه امروز در قالب کم و کاستی‌ها شاهد آن هستیم بی عدالتی در برنامه ریزی و تقسیم کار است، بارها مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که باید برنامه ریزى به صورت عدالت محور پایه ریزی شود.



نماینده مردم خراسان جنوبی، زیرکوه و قائنات در ادامه افزود: نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف همچون وزارت کار، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، NGO، نهادهای مردمی و مجموعه‌های خیرین هر کدام به نوعی ماموریت و وظیفه ارائه خدمات به مردم را بر عهده دارند، به فرض مثال؛ دولت وظیفه دارد سالانه به تعدادی از مردم بسته‌های معیشتی پرداخت کند اما باید اعتبارات مستقلی در بودجه برای آنها در نظر بگیریم، بر همین اساس آمار درستی از مستضعفان واقعی که این بسته‌ها را دریافت کرده‌اند؛ وجود ندارد؛ باید یک نهاد را مسئول پیگیری این مهم قرار دهیم.



وی در ادامه تاکید کرد: عدم دسترسی به آمار دقیق و پراکندگی افراد نیازمند، در کنار بی برنامگی شرایط را به صورت پازل به هم ریخته‌ای کرده که طرح‌های معیشتی قادر به شناسایی افراد نیازمند واقعی نبوده و هر قطعه در جای اصلی خود قرار  نگرفته است.



بسته‌های معیشتی را کدام سازمان و نهاد پرداخت می‌کند



نماینده مردم در مجلس یازدهم با پیشنهاد اختصاص یک نهاد برای ارائه بسته‌های معیشتی تاکید کرد: اختصاص یک نهاد، سازمان و یا وزارتخانه مستقل خاص برای شناسایی و پرداخت یارانه‌ها می‌تواند در شناسایی نیازمندان واقعی یا سایرین موثر باشد؛ در حال حاضر برای پرداخت بسته‌های معیشتی این مسئولیت را بر عهده کمیته امداد، وزارت کار و سازمان بهزیستی قرار داده‌ایم که باعث بی نظمی و نبود آمار دقیق شده است و هیچ زمانی به یک نتیجه واحد نخواهیم رسید.



 تنها یک نهاد و سازمان مکلف به ارائه بسته معیشتی به مردم باشد



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در ادامه اظهار کرد: همزمان با خدمات رسانی کمیته امداد در یک منطقه وزارت کار و بنیاد علوی، بنیاد برکت و ... هم در همان منطقه یا محدوده جغرافیایی به مردم خدمت رسانی می‌کنند اما در سایر مناطق نیازمند هیچکدام از این سازمان‌ها و نهادها خدماتی به نیازمندان ارائه نمی‌‌دهند. ما باید در کشور یک نهاد و سازمان حاکمیتی تشکیل بدهیم تا مکلف شود  براساس نقشه راهبردی بسته‌های کمک معیشتی را به مردم ارائه دهد.



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: ارائه خدمات مشابه به واسطه چندین دستگاه مختلف منجر به  موازی کاری بین نهادهای مرتبط می‌شود که  در پایان پاسخ مثبتی از طرح‌های معیشتی دریافت نمی‌کنیم.



بی برنامگی در جراحی اقتصادی ضرر و زیان برای مردم است



اسحاقی با اشاره به جراحی اقتصادی دولت رئیسی، یادآور شد: دولت سیزدهم اقدام به جراحی بزرگ اقتصادی کرده است که این مهم در جای خود یک کار بزرگ و ارزشمندی محسوب می‌شود، اما اگر بی نظمی و بی برنامگی در این حرکت دولت باشد باعث متضرر شدن مردم خواهد شد، در چند ماه اخیر از تریبون‌های مختلف عنوان کرده‌ایم که اگر قرار به گرانی قیمت اقلام اساسی است باید زیر ساخت‌های آن مهیا شود. به فرض مثال؛ قبل از وقوع زمین لرزه هر ساله چندین مرتبه مانور زلزله در جهت آمادگی آحاد جامعه، برای مقابله با بحران پیش بینی نشده زلزله،برگزار می‌‌کنیم، در موضوع اقتصاد پیشنهاد برگزاری مانور را به دولت ارائه داده‌ایم که در مبحث کمک معیشتی به میزان 10 هزار تومان به حساب هر یک از افراد مشمول واریز، تا مشخص شود که در زیر مجموعه دریافت یارانه ماهیانه 400 هزار تومانی قرار گرفته‌اند.



 قبل از جراحی اقتصادی وزارت بازرگانی را شکل دهید



وی با بیان گرانی دارو و روی کار آمدن بیمه‌ها تاکید کرد: در مبحث گرانی دارو و حذف ارز ترجیحی تا زمانی که زیر ساخت‌ها محیا نشده چرا باید شاهد گرانی دارو باشیم؟ به اعتقاده بنده برای اصلاح امور باید از تقویت زیر ساخت‌ها آغاز کرد، اگر قرار به گرانی دارو و افزایش هزینه درمان است باید زیر ساخت‌هایی نظیر روی کار آمدن بیمه‌ها در نظر می‌گرفتیم. اگر نیت به اصلاح است باید اول زیرساخت‌هایی همچون یارانه‌ها و بیمه‌ها، را در وزارتخانه‌هاى اقتصاد و صمت فراهم کنیم و بعد تغییر ایجاد کنیم؛ ای کاش قبل از جراحی اقتصادی، وزارت بازرگانی شکل می‌گرفت و بعد  به سمت تغییر پیش می‌‌رفتیم.



پرداخت تسهیلاتی همچون وام برای طرح‌های معیشتی و یا فرزند آوری آیا مشوق‌های خوبی هستند در صورتی که باید روزی مبلغ و میزان وام را باز پرداخت کنیم؟



اسحاقی در مورد ارائه بسته‌های معیشتی و تشویقی برای فرزند آوری گفت: در مناطقی مانند استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان بهترین مشوق برای فرزندآوری، محرومیت زدایی است. پرداخت تسهیلاتی همچون وام برای طرح‌های معیشتی و یا فرزند آوری آیا مشوق‌ مناسبی است در صورتی که باید روزی مبلغ و میزان وام را باز پرداخت کنیم؟



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به اعتقاد بنده تسهیلاتی که برای فرزند چهارم یا پنجم در نظر می‌گیرند اگر همه این تسهیلات برای محرومیت زدایی این مناطق صرف مى‌شد به نتایج بهتری مى‌رسیدیم، در حال حاضر حداقل امکانات رفاهی در یک روستا نیست آیا ما می‌توانیم به وسیله وام مشوق فرزندآوری باشیم، وامی که باید بازپرداخت شود و پدر خانواده از وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده نگران است و فکری برای این بازپرداخت نشده است! چطور وام پرداخت مى‌شود، یا دامداری که به دلیل نبود نهادهای دامی دامداری خود را تعطیل کرده و یا کشاورزی که به دلیل خشکسالی، در تولیدات یکساله محصولات خود با مشکل روبرو شده است، چطور می‌تواند تسهیلاتی را قبول کند که پرداخت آن از همین راه ممکن است.



بیشتر بخوانید:



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به فراهم کردن زیر ساخت‌ها قبل از اصلاحات خاطر نشان کرد: باید ظرفیت تسهیلات را نسبت به محرومیت زدایی یک منطقه شکل خاصی بدهیم؛ به عنوان مثال شهرستان زیرکوه در خراسان جنوبی که نزدیک به ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد از حداقل امکانات برخوردار نبوده است؛ زنان باردار این منطقه برای وضع حمل باید به شهرستان قائنات مراجعه کنند و این باعث شده این شهرستان با رشد ۲/۵درصدی جمعیت مواجه شده و تسهیلات در نظر گرفته شده برای فرزندآوری با توجه رشد جمعیت و محدودیت‌های در نظر گرفته شده  شامل این استان نشود، قبل از هر اقدامی برای افزایش جمعیت باید به فکر اقتصاد و معیشت خانواده‌ها باشیم فارغ از دادن هرگونه تسهیلات و بعد از آن مشوقی برای فرزند آوری باشیم./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 345960
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار