خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/07 - 14:59
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمدبیگی:

چند نرخی بودن ارز مد نظر مجلس نبوده است/ دولت خط بطلائی روی فساد ارزی بکشد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با اشاره به چند نرخی شدن ارز و رشد سیر صعودی دلار؛ گفت: در نظر داشته باشیم بعد از حذف ارز ترجیحی شاهد چند نرخی بودن ارز دولتی هستیم که مد نظر مجلس نبود‌.

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد جزئیات جلسه بررسی نابسامانی و چند نرخی بودن ارز، گفت: طی جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس، موضوع نوسانات قیمت ارز با حضور دکتر مخبر معاون اول رییس جمهوری، دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد و دکتر فرزین رییس بانک مرکزی برگزار و مقرر شد آثار کنترل قیمت ارز هرچه سریع در عملکرد تیم اقتصادی کشور نمایان شود



نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در ادامه اظهار داشت: دولت با شفاف سازی طرح‌های عملیاتی باید مقابل دلالی ارز بایستد وجلوی  سیر صعودی قیمت دلار را بگیرد، در حال حاضر دولت برای کنترل این بازار نابسامان باید سریع عمل کند، امروز این سیر صعودی قیمت ارز فشار حداکثری به دوش مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه را به همراه داشته است. اقداماتی که در جلسه گزارش داده شد لازم است اما کافی نیست



محمدبیگی ادامه داد: دولت و قوه قضاییه با بهره گیری از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی اقدام به باز کردن گره‌های کور بازار نرخ ارز کند و برخورد جدی با مفسدان ارزی صورت پذیرد تا آرامش به جامعه بازگردد، حتما باید در این زمینه سازمان‌های نظارتی پا به عرصه گذاشته تا شاهد بهبود وضعیت باشیم.



تثبیت سرمایه‌های مردم در بازار از اولویت‌های تیم اقتصادی دولت باشد



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: تثبیت سرمایه‌های مردم در بازار باید از اولویت‌های تیم اقتصادی دولت سیزدهم باشد و مسئولان با روش‌های حکمرانی نوین اقتصادی و اقتصاد مقاومتی اقدام به کنترل بازار قیمت ارز داشته باشند. همگرایی دستگاه‌های دولتی در کنترل بازار ارز مهمترین اصلی است که نمایندگان مجلس از مسئولان دولتی درخواست دارند.



چند نرخی بودن ارز مد نظر مجلس نبوده است



نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: حرکت بر روی ریلی مشخص و عدم اظهار نظرهای متناقض از مسئولان دولتی می‌تواند در کنترل قیمت ارز موثر باشد؛ در نظر داشته باشیم بعد از حذف ارز ترجیحی شاهد چند نرخی بودن ارز دولتی هستیم که مد نظر مجلس نبود‌.



 تشکیل کمیته‌ای مشترک برای کنترل بازار ارز



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه دولت باید نقدینگی را به سمت تولید و تقویت زیرساخت‌ها سوق دهد، تصریح کرد: با روش‌های نوین مدیریت بازار و ارائه بسته‌های جدید تسهیل گری به شرکت‌های خصوصی می توان بازار ارز را کنترل کرد، طی جلسه غیرعلنی مجلس مقرر شد کمیته مشترکی بین دولت و قوه مقننه برای ساماندهی بازار ارز شکل بگیرد تا شاهد همگرایی دستگاه‌های مسئول و همچنین ارائه نظرات مجلس به دولت برای گذر از این بحران و کاهش قیمت ارز باشیم.



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز مجلس یادآور شد: دولت باید مقابل بی تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌ها ایستاده و مسئولان نالایق را عزل کند. ابتکار عمل مبتنی بر دانش اقتصادی و بهره گیری از دانش نخبگان کارکشته در حوزه اقتصادی می‌تواند وضعیت اقتصاد کشور را نجات دهد. مهمترین اهرم ما در این جنگ ترکیبی آگاهی و اطلاع رسانی به مردم و شفافیت است که در کنار همگرایی به دستگاه‌های دولتی بی تردید می‌توانیم از این جنگ اقتصادی نیز سربلند بیرون بیاییم.



 مردم از نمایندگان انتظار دارند



محمدبیگی یادآور شد: اگر متولیان اقتصادی به درستی عمل کنند، آینده خوبی در انتظار ملت ایران خواهد بود. طی روابط و همکاری خوبی که با کشور‌های همسایه و سایر کشورهای شرقی و مستقل وجود دارد به زودی شاهد اتفاقات خوشایندی در دیپلماسی اقتصادی خواهیم بود، نمایندگان مجلس از دولت انتظار دارند بیش از هر زمانی در اندیشه سفره کوچک شده مردم باشد و اقتصاد وابسته به ارز را سروسامان دهد. دستگاه قضایی با دلالان ارزی و مخلان نظم اقتصادی در هر جایگاهی که نان خود را به قیمت خون مردم می‌خورند برخورد جدی داشته باشد و خط بطلانی بر فساد ارزی کشور بکشد.



تبعات گرانی ارز و تاثیر آن بر قیمت دارو



رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس، در مورد تبعات گرانی ارز و تاثیر آن بر قیمت دارو، گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده دارو در لایحه بودجه سال آینده حدود یک چهارم بودجه مورد انتظار در کمیسیون بهداشت و درمان است؛ در واقع نگاه بودجه به دارو حداقلی است اما نیازهای مردم بسیار بیشتر است. بنابراین پیش بینی مشکلات حوزه دارو کاملا مشهود است. قطعا در روزهای آینده در حوزه بررسی بندهای لایحه بودجه در مجلس تلاش خواهیم کرد وضعیت را بهبود بخشیم



چند نرخی شدن ارز و رشد سیر صعودی دلار به قیمت جان هموطنان تمام نشود



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم ادامه داد: این رشد صعودی قیمت ارز بی تردید تبعات گرانی را برای بیماران به دنبال خواهد داشت؛ باید بیمه همگانی تا کاهش هزینه درمان بیماران به وضوح در سیاستگذاری‌ها دیده شود؛ مجلس در بودجه بندی برای بهداشت و سلامت جامعه از حداکثر توان خود بهره خواهد گرفت؛ مسئولان اقتصادی توجه کنند چند نرخی شدن ارز و رشد سیر صعودی دلار به قیمت جان هموطنان تمام نشود.



محمدبیگی تاکید کرد: دولت باید با توجه به حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو با ارائه تسهیلات بیشتر به سازمان‌های بیمه گر، ارائه یارانه نشاندار به مردم و اجرای قانون صندوق بیماران خاص و صعب العلاج روزهای بهتری را برای بیماران و خانواده های درگیر فراهم کند.



عضو هیئت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست از رییس سازمان برنامه بودجه و وزیر اقتصاد و دارایی درخواست کردم تسهیلات تکمیلی بانک‌ها به خانوارها به ویژه وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن سریع‌تر در اختیار خانوارها قرار داده شود./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 357846
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار