خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/28 - 14:27
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : اجتماعی
خانه ملت گزارش می‌دهد؛ برگ‌های سرخ سفرنامه های ایرانی:

چرا قطار حوادث تلخ برای مسافران متوقف نمی‌شود؟

اتفاقات در تاریخ تکرار مى‌شود و این نتیجه‌ای جز یادآوری خاطرات تلخ گذشته ندارد، امروز بالا و پایین شدن ارقام قربانیان جاده‌اى میزان تلفات ناوگان حمل و نقل ریلى را به حاشیه برده و در اوج اتفاقات ناخوشایند متروپل شاهد قربانی شدن تعداد بسیاری از هموطنان در قطار یزد به مشهد بودیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ محبوبه اشرفی پیمان- اتفاقات در تاریخ تکرار مى‌شود و این نتیجه‌ای جز یادآوری خاطرات تلخ گذشته ندارد، امروز بالا و پایین شدن ارقام قربانیان جاده‌اى میزان تلفات ناوگان حمل و نقل ریلى را به حاشیه برده و در اوج اتفاقات ناخوشایند متروپل شاهد قربانی شدن تعداد بسیاری از هموطنان در قطار یزد به مشهد بودیم؛  که هر کدام داغ‌هایی به اندازه وسعت بی توجهی مسئولان و متولیان امر و خسارات جبران ناپذیری را بر جای گذاشته و در این بین کسى به اندازه عملکرد و عدم مسئولیت پذیرى باز خواست نشده و در مقام پاسخگویى قرار نگرفته و شهرى داغدار و سخن از امنیت راه‌هاست!



نیم نگاهی کوتاه و گذرا به آمارها نشان می‌دهد که متاسفانه میزان تصادفات ریلی در کشور ما به نسبت تراکم خطوط ریلی که وجود دارد؛ بسیار بالاتر از میانگین جهانی بوده و کاهش میزان تلفات در شبکه‌های ریلی و حفظ جان مسافران، موضوعی ملی است که مشارکت همه دستگاهها و مطالبه ملی را طلب می‌کند.



یکی از خونین‌ترین حوادث ریلی جهان در سال ۱۹۴۴ در اسپانیا رقم خورد؛ در مورد جزئیات این حادثه بیان شده که یک ترن پستی و یک لوکوموتیو و همچنین یک قطار مسافربری داخل تونل با هم برخورد کرده و نزدیک به  ۲۰۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند، بعدها جانباختگان را قریب به ۵۰۰ نفر دانسته بر همین اساس این اتفاق را یکی از راز آلودترین حوادث تلخ  یاد می‌کنند و حتی در سال ۲۰۰۲ از آن یک مستند ساخته شد که بیشتر بر حواشی آن دامن زد.



آماری که در کشور ما منتشر شد



طبق گفته کارشناسان، آمار حوادث ریلی در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی بالا است که بیش از مسائل تکنولوژی به مدیریت برمی‌گردد. استرالیا ۲۰۰ برابر ایران گذرگاه تقاطعی خطوط ریلی دارد ولی اتفاقات و حوادث قطاری کمتری را تجربه می‌کند، نام اسپانیا در صدر کشته شدگان است؛ مرگبارترین حادثه ریلی ایران ۷۰۰ کشته در دل تاریخ پنهان کرده است . جان باختگانی که مسافر نبودند بلکه برای دیدن قطار باری حادثه دیده آمده بودند و در آتش انفجار مواد شیمیایی سوختند! امروز در گذر زمان طبس را تکرار شد، برخورد قطار با بیل مکانیکی که متاسفانه ۲۳ کشته بر جای می‌گذارد.



از سقوط هواپیما تا برخورد قطار امنیت راه‌ها را زیر سوال است



در کشور ما تلفات جاده‌ای رکورددار مرگ و میر حوادث تلخ است، طبق آمار منتشر شده هر ساله حدود ۱۸ هزار کشته، ۱۸ هزار قطع نخاعی و ۳۰۰ هزار مجروح به همراه دارد، این آمار تنها مربوط به حوادث تلخ جاده‌ای است. عدم ایمنی جاده و خودروهای ایرانی برخی از هموطنان را به سمت ایمن‌ترین و گرانترین مسیر، استفاده از قطار و هواپیما سوق داده که متاسفانه این مسیر در سایه بی توجهی متولیان امر به گونه‌ای دیگر بلای جان مردم شد، از سقوط هواپیما تا برخورد قطار تمام مسیرهای زمینی، ریلی و هوایی را زیر سوال برده است.



حوادث تجربه‌ای برای آینده نشد



مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم در مورد نبود حریم ریلی در خطوط درون و برون شهری به خبرنگار خانه ملت گفت: اتفاقات تلخی که امروز در قالب متروپل و خروج قطار از ریل شاهد آن هستیم؛ حوادثی هستند که باید از گذشته کسب تجربه می‌شد؛ روشن است که تمام این اتفاقات با کسب  تجربه  از گذشته می‌توانست رخ ندهد.











مجتبی یوسفی


نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود حریم امن ریلی در کشور تاکید کرد: باید از این اتفاقات ناخوشایند که به قیمت جان مردم تمام می‌شود درس عبرتی بگیریم، کم توجهی و بی توجهی به این وقایع در طی سال‌های اخیر موجب شده که واقع تلخ تکرار شود.



تجدید نظر در استانداردهای ریلی صورت پذیرد 



وی در ادامه یادآور شد: حادثه قطار مسافربری مشهد- یزد باید به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد، آنچه در این بین اهمیت دارد نبود حریم ایمن ریلی در کشور است باید مسئولان وزارت راه و شهرسازی این مسئله را مورد توجه قرار دهند و تجدید نظر در استانداردها صورت پذیرد.



برخی از استانداردسازی‌ها گاهی به دهه‌های قبل باز می‌گردد که به روز نشده‌اند، باید از سیستم هوشمند مدیریت خطوط ریلی و پایش بر خط بهره بگیریم؛ استفاده از اپلیکیشن‌های طراحی شده توسط جوانان تحصیل کرده و متخصص می‌تواند مسیری برای کاهش اتفاقات ناخوشایند باشد



نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: برخی از استانداردسازی‌ها گاهی به دهه‌های قبل باز می‌گردد که به روز نشده‌اند، باید از سیستم هوشمند مدیریت خطوط ریلی و پایش بر خط بهره بگیریم؛ استفاده از اپلیکیشن‌های طراحی شده توسط جوانان تحصیل کرده و متخصص می‌تواند مسیری برای کاهش اتفاقات ناخوشایند باشد.



یوسفی ضمن تسلیت به ملت شریف ایران بابت حوادث چند وقت اخیر گفت: از قاسمی وزیر راه و شهرسازی درخواست دارم تمام حادثه تلخ خارج شدن قطار از ریل را برای مردم با جزئیات تمام توضیح دهد، اگر قصوری هم در این رابطه شکل گرفته با متخلفان برخورد قانونی صورت پذیرد تا کمتر شاهد چنین حوادث تلخی باشیم.



اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد امنیت شبکه ریلی کشور گفت: امنیت مسئله نخست در حریم ریلی کشور است که باید مورد بازنگری قرار بگیرد، در همین راستا نامه‌ای به مخبر معاون اول ریاست جمهوری ارسال کرده و خواستار بررسی بیشتر مسئله شده‌ایم.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اتفاقات این چنینی سیستم نظارت کنترلی باید پیگیری شود، بنابراین نه تنها در جهت فناوری بلکه در راستای قانون  نیز کمبودی نداشته‌ایم؛ ابلاغ نظارت بر اجرا مهمتر از هر مسئله‌ای باید به صورت برخط و مستمر فعالیت کند و به موقع در سیستم‌های ریلی هشدار دهد عمل کنند. این سیستم‌ها به صورت اتوماتیک موانع و خطاها را شناسایی کرده و بلافاصله دستور توقف را ارسال می‌کند. برای ایمنی صنعت ریلی در کنار بازدید میدانی باید بر روی این فناوری‌ها بیشتر توجه کنیم.



بازخوانی حادثه‌ای تلخ که در تاریخ ماندگار شد



عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: در حادثه قطار مشهد - یزد نحوه قرار گرفتن غیرطبیعی بوم بیل مکانیکی را روی خط و مسیر لکوموتیو است که این اتفاق موجب شده است که لکوموتیو به بیل مکانیکی برخورد کند. علت اصلی وقوع این حادثه وجود همین مانع بوده است و از طرفی سرعت غیرمجاز لکوموتیوران در هنگام عبور از این بلاک ثبت شده است و همین سرعت بعد از برخورد با بیل‌مکانیکی بر شدت حادثه افزوده است، با ثبت مداوم سرعت از سوی  دفتر مرکزی باید اعلام خطر می‌شد.



 چرا موانع مسیر ریلی رویت نمی‌شود



وی در ادامه یادآور شد: بیل مکانیکی به عنوان یک مانع در مسیر حرکت قطار قرار گرفته، این مانع اگر از قبل رویت شده چرا اعلام نشده است؟ اطلاع رسانی قرار گرفتن موانع در مسیر ریلی باید به صورت برخط با مرکز باشد.











اقبال شاکری


شاکری در مورد پرداخت غرامت با بازماندگان این حادثه تلخ گفت: مسافران قطار بیمه هستند و بر حسب همین اتفاق باید غرامتی به خانواده قربانیان پرداخت شود و همچنین  جزئیات مسئله توسط قوه قضاییه مورد بررسی و مقصر اصلی مشخص شود.



در پایان تمام تحلیل‌ها حقیقت تلخی خود را حفظ می‌کند، طی سال‌های اخیر شاهد حوادث جبران ناپذیری همچون پلاسکو، سقوط هواپیما و…. بودیم که متاسفانه خطای انسانی عامل اصلی تمام وقایع تلخ عنوان شده و همگی غیر قابل جبران است و تاکنون هیچکدام از عوامل انسانی مورد بازخواست قرار نگرفته است. خطای انسانی واژه آشنایی در بین ایرانیان است که در طی سال‌های اخیر به کرات تکرار شده و خسارات جبران ناپذیر جانی به دنبال داشته و راهکار سازنده‌ای برای آنها تعریف نشده است.خروج مرگبار قطار مسافری مشهد- یزد نیز اولین حادثه ریلی در کشور نبوده است این حادثه تلخ بارها در گذر زمان رخ داده و بعد از چند روز رسانه‌ای شدن به دست فراموشی سپرده می‌شود.  چرا راهکار درستی برای این مشکلات اتخاذ نمی‌شود و مسئولان پاسخی قانع کننده برای مردم ندارند؟!/



پایان پیام



 

  • کد خبر : 344086
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار