خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/08 - 10:05
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها,اجتماعی
کریمی:

پرداخت حقابه قانونی تنها راه نجات تالاب میقان است/ از اعتبارات ملی سهمی برای احیای تالاب مرتفع اراک تعلق می‌گیرد

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداخت حقابه تالاب، اظهار داشت: تنها راه نجات تالاب میقان پرداخت حقابه قانونی آن و جلوگیری از ورود پساب فاضلاب به آن است، پیگیری‌هایی در خصوص این مهم از طرف سازمان محیط زیست صورت گرفته است، امیدوارم این تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه تبریز و شادگان خوزستان دچار نشود.

تالاب میقان

علی‌اکبر کریمی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در مورد آخرین وضعیت تالاب میقان گفت: تالاب میقان، جزو یکی از تالاب‌های فصلی کشور به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر با احداث سدها و بندها بر سر راه آبی که از کوه‌های اطراف به آن وارد می‌شد، رو به‌ خشکی رفته است. 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طی چند سال‌ گذشته سعی شده حوزه گردشگری تالاب میقان تقویت شود، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته هنوز به نقطه ایده آل از گردشگری تالاب مذکور اراک نرسیده‌ایم.

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با بیان اینکه برداشت‌های غیر مجاز بلای جان تالاب شده، یادآور شد:با پیگیری‌های صورت گرفته برداشت‌های غیرقانونی از بالادست مدیریت شده است و تلاش شده حقابه قانونی آن تامین شود از طرفی ورود پساب فاضلاب شهر اراک به این تالاب از معضلات دیگری است که منجر به تغییر اکوسیستم طبیعی آن شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قبلا تالاب نیزار نداشته است اما امروز شاهد رشد بی رویه نیزارها در اطراف آن هستیم، گفت: با ورود پساب فاضلاب شاهد رشد نیزارهایی در اطراف تالاب هستیم که به مرور زمان خشک شده و منجر به آتش سوزی متعدد در اطراف آن شده است.

وی با تاکید بر اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته منجر شد تا بخشی از پساب‌های فاضلاب به بخش صنعت اختصاص داده شود، تصریح کرد: حیات این تالاب می‌تواند در تلطیف شهر اراک نقش داشته باشد و مانع از رشد ریزگردها و تثبیت آن شود، بی تردید خشک شدن این تالاب تبعات گرانی به دنبال خواهد داشت.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای با اشاره به پرداخت حقابه تالاب، اظهار داشت: تنها راه نجات تالاب میقان پرداخت حقابه قانونی آن و جلوگیری از ورود پساب فاضلاب به آن است، پیگیری‌هایی در خصوص این مهم از طرف سازمان محیط زیست صورت گرفته است، امیدوارم این تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه تبریز و شادگان خوزستان دچار نشود.

کریمی با بیان اینکه ردیف اعتباری خاصی در خصوص پرداخت اعتبارات ویژه به حیات تالاب به صورت خاص دیده نشده، اظهار داشت: اعتبارات بودجه‌ای به صورت کلی در مباحث استانی دیده می‌شود و ردیف ملی برای احیای این تالاب در نظر گرفته نشده اما سازمان محیط زیست ردیف ویژه‌ای برای احیای تالاب‌ها دارد که قاعدتا باید سهمی به آن تعلق بگیرد./

پایان پیام

  • کد خبر : 377661
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار