خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/29 - 13:37
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : اجتماعی

پانزدهمین جلسه کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران برگزار شد

پانزدهمین جلسه کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران با حضور رئیس کمیته سلامت، رئیس شورای شهر و جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کشور و نیروهای مسلح در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، پانزدهمین جلسه کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران (روز 29 آذر ماه) پیرامون پیش بینی و برآورد بودجه بخش سلامت استان تهران و کلانشهرها برای سال 1401 با حضور عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران ، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کشور و نمایندگان نیروهای مسلح  در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.



روح الامینی نجف آبادی رئیس کمیته سلامت، در ابتدای این نشست عنوان کرد: این جلسه پیرو ۱۴ جلسه قبلی است که در دولت گذشته  و به صورت منظم و در بالاترین سطح برگزار می‌شد ودر دولت جدید منتظر ماندیم تا تغییرات انجام شود؛ موضوع سلامت در شرایط کنونی به تمام مسائل ارجحیت دارد و توجه به زیر ساخت‌های آن باید در اولویت امور قرار گیرد. با توجه به جمعیت پایتخت سرانه سلامت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تهران به ویژه حاشیه تهران پایین‌تر از دیگر استان‌های کشور است. 



لزوم توجه به مناطق محروم و حاشیه تهران در بودجه1401



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: اجرای عدالت بهداشتی و دسترسی به امکانات بهداشتی باید در تمام مناطق کشور به صورت مساوی برای همگان مهیا باشد که متاسفانه در پایتخت و بسیاری از مناطق حاشیه‌ای شهر تهران همچون بهارستان، پرند و اسلامشهر شاهد کمبود امکانات بهداشتی و درمانی هستیم و این موضوع حداقل گزینه‌ای است که باید در بودجه ۱۴۰۱ قرار بگیرد.



                         پانزدهمین کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به حذف ارز ترجیحی از لایحه بودجه سال آینده؛ تاکید کرد: به صورت  کلی در تبصره ۱۷ به بودجه سلامت و موضوع یارانه‌ها در تبصره ۱۴ مطرح شده است؛ متاسفانه دایره سلامت در لایحه بودجه نسبت به سال گذشته در حوزه سلامت عقبگرد داشته است.



نگرانی نمایندگان از حذف ارز ترجیحی برای دارو



رییس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان از جمله نگرانی نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است، این موضوع باید به گونه‌ای دیده شود که بیماران از این موضوع آسیب نبینند. برای جبران کاهش هزینه‌ها در تبصره ۱۴ یک سری یارانه در بخش‌های متفاوت عنوان شده است که اعداد مبهم بوده و به عنوان  مثال یارانه کالای اساسی گندم و دارو یکجا دیده شده است و سهم هر بخش مشخص نیست و اگر چه عدد کلی هم کفایت بخش سلامت را نمی‌کند .



رشد 5 درصدی بودجه در سال 1401



روح الامینی در ادامه به رشد ۵ درصدی لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: لایحه بودجه امسال در کل ۵ درصد رشد داشته است اما در راستای موضوع سلامت مقدار بسیاری عقبگرد داشتیم در این بین باید در نظر داشته باشیم که سهم  برخی دانشگاه‌ها به ویژه علوم پزشکی تهران نسبت به سال گذشته رشد داشته است.



وی در ادامه یادآور شد: موضوعات غیر مستقیمی نظیر حمل و نقل عمومی و فرسودگی وسایل نقلیه و رشد آلودگی هوا از جمله مباحثی است که در سلامتی مردم تهران و کلانشهرهای دیگر تاثیر دارد و باید به صورت ویژه به آنها پرداخته شود، در همین راستا باید کلیات بودجه مورد بررسی قرار بگیرد تا جزییات آن در راستای سلامت مورد توجه قرار بگیرد.



عملکرد دولت سیزدهم تاکنون قابل قبول نبوده است



رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: نشست‌های کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران با هدف برقراری عدالت سلامت و بهداشت در کل کشور است، متاسفانه در کل عملکرد دولت سیزدهم تاکنون قابل قبول نبوده و امیدوارم در روزهای آینده شاهد حل مشکلات کشور باشیم.



در ادامه این نشست حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد کمبودهای بهداشتی و درمانی پایتخت گفت: تهران با جمعیت زیاد  در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با کمبودهایی مواجه است، کمبود تخت‌ در بیمارستان‌های دولتی و حتی خصوصی از جمله موضوعاتی هستند که در اوج گیری بیماری کرونا شاهد آن بودیم، البته در شرایط عادی نیز با توجه به جمعیت بالای پایتخت با کمبود تخت مواجه هستیم که این مسئله به نارضایتی بیماران و خانواده‌های آنها ختم می‌شو‌د و این مسائل در حاشیه شهرهای تهران مناطقی همچون شهریار، پرند و اسلامشهر در مقایسه با دیگر استان‌های کشور وضعیت مطلوبی ندارند.



وی ادامه داد: مردم شهرستان‌ها و حاشیه تهران با مشکلات عدیده‌ای همچون معضلات آب آشامیدنی، فقر، خودکشی، بیماری‌های خاص همچون سرطان و آلودگی هوا دست به گریبان هستند و بی‌توجهی به این مسائل  منجر به رشد معضلات متعددی شده است.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: با تمام این تفاسیر جنوب تهران با بیشترین کمبودهای بهداشتی و درمانی مواجه است از کمبود تخت بیمارستانی تا معضلاتی که تهدیدی برای سلامتی مردم است؛ بر همین اساس بودجه حوزه سلامت باید به حل یکایک موارد عنوان شده اختصاص یابد تا شاهد رشد سلامت نواحی جنوبی پایتخت باشیم.



خروج پزشکان از کشور تهدیدی ملی و جهانی است



قناعتی با اشاره به خروج پزشکان و پرستاران از کشور تاکید کرد: در طی چند ماه گذشته تنگناهایی برای پزشکان ایجاد شده است، افزایش مالیات بر دریافتی پزشکان و سقف دریافتی منجر شده تا شاهد خروج پزشکان و متخصصان از کشور باشیم این موضوع تهدیدی جدی در سطح ملی و بین المللی است. امیدواریم نمایندگان به این موضوع ورود ویژه ای داشته باشند تا شاهد مهاجرت متخصصان از کشور نباشیم.



سید حسام سیدین سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نشست در مورد برآورد بودجه‌ای این دانشگاه عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود ۳هزار و ۳۰۰ تخت در اختیار دارد که با توجه به استانداردها  حدود ۲ هزار تخت کم دارد، محروم‌ترین مناطق در پایتخت زیر نظر علوم پزشکی ایران است که متاسفانه به دلیل کمبود امکانات با مشکلات بهداشتی روبرو است. 



حدود ۳۸ پروژه ملی و استانی داریم که نیازمند حمایت بودجه‌ای هستند



نماینده دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه جلسه خاطر نشان کرد: در موضوع طرح تحول سلامت، آموزش و استخدام، اجرای طرح سلامت شهید سلیمانی، استخدام ایثارگران با کمبود بودجه مواجه هستیم که علاوه بر این موارد پیش بینی می‌کنیم سهبیمارستان فیروزآبادی، ملارد و شهریار با هشتصد تخت بیمارستانی راه اندازی کنیم که نیازمند حجم وسیعی از منابع است، در کنار این موارد عنوان شده؛ حدود ۳۸ پروژه ملی و استانی داریم که نیازمند حمایت بودجه‌ای هستند.



در این نشست مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در مورد تاثیرات آلودگی هوای تهران بر سلامت پایتخت نشینان گفت: مسئله آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها که در حد بحران خود را نشان می‌دهد بر همگان واضح است و متاسفانه این موضوع مورد بی توجهی قرار گرفته است. در حال حاضر مترو تهران حداقل هزار واگن  قطار کم دارد که بر اساس طرح ترافیک این تعداد به  حدود دو هزار واگن می‌رسد. در حال حاضر  مسیر مترو به واسطه تونل‌ها توسعه خوبی داشته اما با کمبود واگن برای حمل و نقل مسافر روبرو هستیم؛ این کمبودها منجر شده تا حرکت برخی از قطارهای مترو به ۱۵ دقیقه هم برسد که اگر این کمبود جبران شود شاهد کاهش زمان به ۳ دقیقه خواهیم بود.











پانزدهمین کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران


چمران با انتقاد از سهم حمل و نقل عمومی از بودجه سال آینده تاکید کرد: در لایحه پیشنهادی دولت حدود ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده که اگر جزئی به ماجرا نگاه کنیم این مبلغ یعنی هزینه خرید دو واگن قطار برای مترو البته به قیمت امروز نه  دو سال آینده و یا اگر این اعتبار پیش بینی شده را برای ساخت تونل مترو برنامه ریزی کنیم با یک حساب ساده فقط ۲۵ الی ۲۶ متر از خطوط مترو راه اندازی کنیم بسازیم. متاسفانه آنچه از واقعیت بودجه پیش بینی می‌شود با هزینه های حمل و نقل عمومی فاصله بسیاری دارد.



رئیس شورای شهر تهران در ادامه یاد آور شد: برای حمل و نقل عمومی کل کشور اعتباری بالغ بر٤٥٠ میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند که با این مبلغ فقط می‌توان حدود ۱۰۰ اتوبوس برای کل کشور خرید که اگر به ماجرا جزئی نگاه کنیم تنها تهران با حجم جمعیتی که دارد، نیازمند ۲ هزار دستگاه اتوبوس است و اگر بخواهیم شرایط کرونایی و فاصله گذاری اجتماعی را برای رعایت حال جامعه در نظر بگیریم این تعداد باید افزایش پیدا کند. 



در حوزه حمل و نقل عمومی دولت در ۴ سال گذشته کمکی نداشته است و در حال حاضر شرایط  حمل و نقل عمومی بسیار ناخوشایند و هشدار دهنده است



وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل عمومی دولت در ۴ سال گذشته کمکی نداشته است و در حال حاضر شرایط  حمل و نقل عمومی بسیار ناخوشایند و هشدار دهنده است. جزئیات هزینه حمل و نقل عمومی طی نامه ای به مجلس ارسال شده و امیدوارم در این اوضاع که حمل و نقل عمومی نقش موثری در کاهش بیماری ها دارد دولت و مجلس فکر عاجلی داشته باشند تا شاهد حل مشکلات این حوزه باشیم.



چمران در ادامه یادآور شد: در موضوع حمل و نقل،  بخش خصوصی تمایلی به ورود ندارد چرا که درآمدی به دنبال ندارد اما واقعیت اینجاست که حمل و نقل عمومی باید با سوبسید ارائه شود تا مردم متمایل به استفاده از آنها باشند.



مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه این نشست تاکید کرد: واقعیت اینجا است که با کمبود درآمد دولت روبرو هستیم اما حمل و نقل عمومی کشور در فرسودگی و مشکلات اساسی گرفتار است، جای سوال باقی است که چرا چند شرکت بورسی از اهمیت بیشتری نسبت به حمل و نقل عمومی کلانشهرها و بخش سلامت برخوردار است؟ اعتبارات ۵۲ میلیارد تومانی برای بهبود حمل و نقل عمومی شبیه یک شوخی است اما همین رقم در واقعیت نگران کننده است. 



اجازه ورود بخش خصوصی به حوزه حمل و نقل عمومی بدهد



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به نیاز افزایش تخصیص بودجه حمل و نقل عمومی تاکید کرد: پایتخت و کلانشهرهای دیگر نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی هستند اما شهرداری هم باید سیاست‌های خود را تغییر دهد. باید تا حدودی اجازه ورود بخش خصوصی به حوزه حمل و نقل عمومی بدهد تا خدمات بهتری را به مردم ارائه کنند.



نماینده شهرداری در این نشست با انتقاد از رشد آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم برخوردار تاکید کرد: در رشد آسیب‌های اجتماعی باید به محل‌های آسیب زایی همچون هرندی، خلازیر و …. به لحاظ ساختار بودجه بندی توجه بیشتری شود، در شهرداری شبکه فعالی وجود دارد که خدمات در حوزه سلامت را به صورت فعالانه به مردم ارائه می‌دهد و نیازمند حمایت مالی برای ادامه فعالیت است. 



در این جلسه نمایندگان نیروهای مسلح هر کدام طی گزارشی به معضلات حاشیه نشینی اشاره و تصریح کردند؛ حاشیه نشینی، نبود بیمارستان، رشد سرقت‌های کوچک و بزرگ، اعتیاد، مهاجرت از شهرها به حاشیه پایتخت همه از دلایل رشد  آسیب های اجتماعی در شهرستان‌های تهران است و موضوع در حال تبدیل شدن به بحران است، همچنین نیروهای مسلح خواستار مشخص شدن ردیف اعتبارات معینی در مواقع بحرانی شدند. 



بیشتر بخوانید:





روح الامینی در پایان این نشست خاطر نشان کرد: بحث اصلی این جلسه برآورد بودجه پیش بینی شده ۱۴۰۱ برای سلامت تهران و کلانشهرهای دیگر بود، طی گفت و گوهای صورت گرفته  مقرر شد دستگاه‌های مختلف در سطح ملی و استانی پیشنهادات خود را به مجلس ارائه کنند. از دیگر موضوعات کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و همچنین رشد آسیب‌های اجتماعی و حمل و نقل عمومی و تجهیزات ناوگان مترو بود که مورد بررسی قرار گرفت و همگی نیازمند اعتبارات خاص در بودجه هستند؛ قرار شد ردیف اعتبارات خاصی از محل صرفه جویی اعتبارات بنگاه‌های دولتی و بانک‌ها و یا از محل تهاتر نفتی برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود./



پایان پیام



 



 



 



 



 



 



 

  • کد خبر : 333981
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار