خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/29 - 15:49
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
سعیدی با تاکید بر لزوم ایجاد مناطق حفاظت شده، عنوان کرد:

وسعت اراضی حفاظت‌شده بعضاً امکان توسعه روستایی را حذف کرده است

نماینده مردم چابهار، نیک‌شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از گونه‌های نادر حیات وحش و اصل ایجاد مناطق حفاظت شده، گفت: بعضاً شاهد هستیم که محدوده این اراضی به قدری وسیع گرفته شده که عملاً امکان توسعه روستایی را حذف کردیم.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، نیک‌شهر، کنارک و قصرقند و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در اراضی حفاظت شده برای مردم و روستاهای واقع شده در این مناطق، عنوان کرد: برای مثال  460 هزار هکتار اراضی حفاظت شده گاندو را در استان سیستان و بلوچستان داریم که عدد بالایی است. در اصل این موضوع که باید تدابیر لازم برای حفاظت از گونه‌های نادر حیات وحش و گیاهی اتخاذ شود و اصل ایجاد مناطق حفاظت شده هیچ تردیدی نیست؛ اما بعضاً شاهد هستیم که محدوده این اراضی به قدری وسیع گرفته شده که عملاً امکان توسعه روستایی را حذف کردیم.



وی تاکید کرد: درست است که حیوانات و گونه‌های گیاهی نادر مهم‌اند و حفاظت از آن‌ها یک اصل کلی و مهم است، اما این‌ها نباید در مغایرت با زیست انسان‌هایی باشد که در این پهنه‌ها زندگی می‌کنند و به شدت دچار چالش هستند.



نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به برخی بی‌قانونی‌ها در اختصاص اراضی حفاظت شده به غیر، گفت: جالب است بعضاً دیده می‌شود که در همین اراضی حفاظت‌شده، مجوز استقرار پروژه‌های بزرگ از طرف نهادهای خاص به شرکت‌های خاص که روابطی در سطح بالا دارند، داده می‌شود؛ اما مثلاً اگر یک کشاورز در بحث زمین کشاورزی یا زمین ساخت مسکن دچار مشکل شده باشد، هیچ  همکاری با او نمی‌شود.



سعیدی با اشاره به برخی شرایط سخت‌گیرانه در اراضی حفاظت شده مرزی، عنوان کرد: در مناطق مرزی اگر فردی برای استفاده از شریط مرزنشینی بخواهد مغازه‌ای داشته باشد به او به دلیل حضور در اراضی حفاظت شده اجازه ایجاد این مغازه را نمی‌دهند و متاسفانه این رویکرد دوگانه و این پارادوکس‌ها در این حوزه به شدت باعث نگرانی مردم شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 368569
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم