خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/16 - 12:34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
انتقاد طغیانی از عدم اختصاص حقابه کشاورزان اصفهان:

وزارت نیرو چطور طومار شیخ بهایی را به هم پیچید؟

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره خشکی زاینده رود در فصل زمستان؛ گفت: وزارت نیرو با توجه به جدول تعیین شده برای پرداخت حقابه و با نگاه ویژه به طومار شیخ بهایی حقابه مربوط به کشاورزان را در فصل تعیین شده پرداخت کند.

مهدی طغیانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد آخرین وضعیت زاینده رود و حقابه پرداختی آنان، گفت: وزارت نیرو هر ساله جدول منابع و مصارف را براساس بارش‌ها مشخص می‌کرد و سهم بخش‌های مختلف با پیش بینی هواشناسی و میزان بارش‌های آن می‌سنجید، به فرض مثال چه میزان حقابه شرب، کشاورزی، بخش صنعت و…. است، متاسفانه تا به امروز وزارت نیرو این جدول را مشخص نکرده است.



بخشی از کشاورزان در انتظار حقابه طوماری هستند



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با در نظر گرفتن حقابه پاییز کشاورزان که بخشی از آنها شامل کشاورزان طوماری هستند (طومار شیخ بهایی) باید پرداخت می‌شد. در این بین کشاورزانی که گندم و جو هم کشت می‌کردند حقابه‌ای دیگر دریافت می‌کردند که متاسفانه تا به امروز حقابه‌ای به زمین آنها جاری نشده است.



وزارت نیرو باید با توجه به جدول تعیین شده برای پرداخت حقابه و با نگاه ویژه به طومار شیخ بهایی حقابه مربوطه کشاورزان را در فصل تعیین شده پرداخت کند،عدم پرداخت حقابه،امکان کشاورزی را از آنان سلب می کند



عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ، با تاکید بر عدم پرداخت حقابه پرداختی، تصریح کرد:  وزارت نیرو باید با توجه به جدول تعیین شده برای پرداخت حقابه و با نگاه ویژه به طومار شیخ بهایی حقابه مربوطه کشاورزان را در فصل تعیین شده پرداخت کند. عدم پرداخت حقابه، امکان کشاورزی را از آنان سلب می‌کند.



 وزارت نیرو رویه سابق را ادامه ندهد



سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در کنار کاهش بارندگی که مشکلاتی را برای کشاورزان به همراه داشته شاهد فرونشست زمین در اصفهان هستیم که این موضوع در جای خود یک معضل بزرگ است، در حوزه تقسیمات حوزه آبی وزارت نیرو باید برنامه ریزی را به گونه‌ای انجام دهد که از بالا دست تا پایین دست هر کسی دسترسی به حقابه و سهم آب خود را داشته باشد نه اینکه وزارت نیرو با چشم پوشی رویه سابق قبل خود را ادامه دهد.



بیشتر بخوانید:





عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: انتقال آب می‌تواند تسکین دهنده بخشی از خشکی زاینده رود باشد و فقط تامین کننده جزئی از مصارف خواهد بود، در حال حاضر کسری تراز زاینده رود حدود یک میلیارد مترمکعب در سال است و کل انتقال آب ۲۵۰ میلیون مترمکعب بوده است با تمام این اوصاف وزارت نیرو باید اقدام به احیای زاینده رود کند./



پایان پیام



 





 

  • کد خبر : 356680
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار