خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/29 - 14:34
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : اجتماعی
صبح امروز برگزار شد؛

نشست فراکسیون ایثار و شهادت با مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌ها به منظور پیگیری مطالبات این قشر

نشست فراکسیون ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی، با مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌ها به منظور پیگیری مطالبات جامعه ایثارگران در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی با حضور مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌هایی همچون وزارتخانه‌های تعاون، صمت، اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نفت، آموزش و پرورش، کشور، نهاد ریاست جمهوری، سازمان اداری و استخدامی کشور، قوه قضائیه، سازمان انرژی اتمی، نیروی انتظامی، سازمان ثبت احوال کشور، جمعیت هلال احمر، دانشگاه آزاد، رحیمی نصب دبیر شورای مشاورین وزرا و معاون امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران و حسن نوروزی رئیس، اقبال شاکری و اسماعیل کوثری اعضای فراکسیون ایثار و شهادت مجلس برگزار شد.



 تعدادی از مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌های حاضر در این نشست از تغییر ساختاری در مجموعه ایثارگران، استمرار اجرای بند (د) تبصره (20) قانون بودجه 1400 در بودجه 1401، توجه به اجرای ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، ماده (65) برای اعطای نشان ویژه ایثار و شهادت برای ایثارگران بالای 25 درصد، و مواد 63، 67، 68 به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و سنوات ارفاقی به فرزندان شهدا، ماده 27 برای محاسبه مدت جبهه داوطلبان جانباز، بند ج ماده 86 برنامه ششم  مواد 39، 49 و 71 و ماده 51 مربوط به فوق‌العاده ایثارگران که از حکم کارگزینی بازنشستگان ایثارگر حذف می شود، تقویت شورای مشاوران و ایجاد زمینه‌ای برای حضور مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌ها در شورای معاونان و مدیران و دادن قدرت اجرایی به آنان به ویژه در کمیته انتصابات، تعامل بیشتر فراکسیون ایثار و شهادت با شورای مشاوران وزرا و برگزاری جلسات ماهانه با آنها، ضرورت تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی برای مصوبات مرتبط با حوزه ایثارگران، بی‌توجهی صندوق‌ها به ماده 32 که با حکم نیروهای مسلح نیز به اجرای آن نمی‌پردازند، ضرورت ایجاد متولی خاص برای ایثارگران،ضرورت توجه به ماده 58 قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران، توجه به مواد 87  و 88 برنامه ششم توسعه، تعیین ساز و کاری برای ممنوعیت انتقال ایثارگران متخصص سازمان انرژی اتمی از طریق رابطه از مناطقی که تخصصشان تنها در آن نقاط کارایی دارد، لزوم لحاظ کردن نیروهای فعال در حوزه بحران و نیروی انتظامی که در راه خدمات‌سانی حادثه دیده یا جان خود را از دست می‌دهند در زمره شهدا یا جانبازان عرصه خدمت و توجه ویژه به حوزه ایثارگری در بودجه 1401 و برنامه هفتم توسعه با عنوان مطالبات به حق جامعه ایثارگران یاد کردند.



اعضای فراکسیون ایثار و شهادت مجلس از تعدادی از مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌ها که به صورت داوطلبانه به بیان مشکلات جامعه ایثارگری پرداختند، خواستند تا گزارشی از نحوه اجرای بند (د) تبصره 20 بودجه 1400 توسط دستگاه مربوطه ارائه کنند.



بر اساس این گزارش مشاور امور ایثارگران وزیر نیرو به این نکته اشاره کرد که در این وزارتخانه 17 هزار نیروی شرکتی وجود دارد که مشمول این تبصره قرار می‌گیرند اما برای اجرای آن هنوز اعتبارات لازم تخصیص داده نشده است.



در ادامه مشاور امور ایثارگران وزارت اقتصاد و دارایی در این رابطه اشاره کرد مصوبه بند (د) تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 در دستگاه‌ها به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود اما مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد که این وزارتخانه دارای 3 هزار نیروی ایثارگر بوده، 422 فرزند شهید دارند که برای تبدیل وضعیت آنها به جز دو موسسه که با دولت قرارداد ندارند بقیه این نیروها 80 درصد تبدیل وضعیت شده و20 درصد نیز در حال پیگیری است.



مشاور امور ایثارگران نهاد ریاست جمهوری نیز در رابطه با اجرای این مصوبه گفت: ما تبدیل وضعیت 123 نفر را انجام دادیم و جذب 106 نفر نیز در دستور کار قرار گرفته است.



در ادامه مشاور امور ایثارگران قوه قضائیه از پیگیری مراحل تبدیل وضعیت دو هزار نفر از نیروهای این قوه خبر داد.



در ادامه این نشست مشاور امور ایثارگران معاون رئیس جمهور در امور اداری و استخدامی افزود: ما در مورد این تبصره اطلاعات بیش از 40 هزار نفر را که بارگذاری شده از دستگاه‌های اجرایی دریافت کردیم.



مشاور امور ایثارگران سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی این سازمان با مشکل مواجه هستند، خاطر نشان کرد: ما حدود 1570 نیروی ایثارگر داریم که حدود هزار نفر از آنها در شرکت‌ها مشغول به کار هستند که قانون به دلیل عدم شفاف‌سازی دقیق برای آنها راه فرار ایجاد کرده است.



مشاور امور ایثارگران نیروی انتظامی نیز به این نکته اشاره کرد که این مصوبه تاکنون در نیروهای مسلح عملیاتی نشده است چرا که در ستاد کل معیارهای خاصی برای جذب نیروها وجود دارد که در این مصوبه نیامده است بنابراین اجرای آن نیازمند تدوین دستور‌العمل جدید است ضمن اینکه ما بیش از 3هزار نفر نیروی شرکتی و قراردادی در بخش‌های مختلف به ویژه راهور داریم.



همزمان با ارائه گزارش از مشاور امور ایثارگران وزارت نفت پیرامون نحوه اجرای این مصوبه نوروزی رئیس فراکسیون ایثار  و شهادت مجلس از تعیین شرط سنی برای اجرای این قانون در این وزارتخانه انتقاد کرد.



در ادامه مشاور امور ایثارگران ثبت احوال کشور از اجرای این مصوبه برای 80 درصد نیروها خبر داد و تأکید کرد که تنها یک شرکت که به صدور کارت هوشمند برای خانواده شهدا و ایثارگران اقدام کرده و نحوه اجرای این قانون برای آن مشخص نشده است، باقی مانده است. همچنین مشاور امور ایثارگران جمعیت هلال احمر نیز یادآور شد که از 1200 نفر نیروی ایثارگر مشغول به کار در این نهاد 700 نفر تبدیل وضعیت شده و 230 نفر در حال انجام است و 200نفر نیز به دلیل فعالیت در شرکت‌های زیرمجموعه هلال احمر که تابع قانون تجارت هستند بلاتکلیف مانده‌اند.



مشاور امور ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: بر اساس این مصوبه ما 200 نیرو داریم که باید تبدیل وضعیت شوند که تاکنون برای 50 نفر از آنها اجرا شده اما برای برخی نیز به دلیل شرایط خاص اساسنامه این دانشگاه با مشکلات قانونی مواجه هستیم.



مسئولان مستنکف در اجرای بند د تبصره 20 قانون بودجه 1400 قطعا باید پاسخگو باشند



اقبال شاکری با بیان اینکه برگزاری این جلسات باعث می‌شود اقداماتی که در بودجه 1401 و برنامه هفتم توسعه انجام می‌دهیم با واقعیت‌های جامعه ایثارگری تطابق پیدا کند، افزود: متأسفانه بعد از تصویب قوانین اجرای آنها به دلیل ترک فعل‌ها و دست‌اندازی‌های مسئولان مربوط با مشکل مواجه می‌شود به همین دلیل از تعدادی از این دستگاه‌ها گلایه‌مندیم که به بهانه عدم شفافیت موضوعاتی که به رفع معضلات جامعه ایثارگری منتهی می‌شود ممیزی گذاشته تا این قشر را از دریافت حقوقشان بازدارند کما اینکه شکایت زیادی نیز از این دستگاه‌ها دریافت کردیم و سعی می‌کنیم با پیگیری، آنها را به خیل کسانی که توفیق خدمت به جامعه ایثارگری دارند بیفزاییم.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم اما برخی مدیران با عدم توجه به این موضوع که روزی از سمت خود کنار خواهند رفت از این فرصت در جهت ارائه خدمات به این قشر زحمتکش استفاده نمی‌کنند.



وی تصریح کرد: هم اکنون تبدیل وضعیت جامعه ایثارگران به عنوان یکی از مطالبات جامعه ایثارگری مطرح است که برای اجرای آن به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد و فراکسیون ایثار و شهادت این موضوع را تا پایان سال پیگیری کرده و برای سال 1401 نیز مستدل می‌کند ضمن اینکه دیوان عدالت اداری از آن به عنوان حقوق مکتسبه یاد کرده بنابراین اگر کسی آن را اجرا نکند ترک فعل محسوب شده و قطعا باید پاسخگو باشد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: تقویت جایگاه مشاوران که بتوانند در ساختار اداری قوی‌تر عمل کنند یکی از موضوعاتی است که از آن حمایت خواهیم کرد تا بتوانند با قدرت در جهت ارائه خدمات به جامعه ایثارگران به خدمات بپردازند. همچنین پیشنهادات خوبی جهت درج در برنامه هفتم توسعه و احکام دائمی مطرح شد که حتما پیگیری خواهیم کرد.



عضو هیأت رئیسه فراکسیون ایثار و شهادت مجلس در پایان بر ضرورت تداوم جلسات با مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌ها تأکید کرد.



اجرای مصوبات حمایتی کنونی در برابر خدمات جامعه ایثارگران در زمان جنگ هیچ است



اسماعیل کوثری خطاب به مشاوران حاضر در این نشست افزود: شما نسبت به افرادی مسئولیت دارید که یک زمانی در راه خدا حرکت جهادی انجام دادند چرا که امام خمینی (ره) فرمودند این جنگ بین حق و باطل است لذا  آنها در حالی وارد جبهه‌ها شدند که هیچ چشم‌داشتی نداشتند بلکه از امکانات خود نیز در این راه استفاده کردند کما اینکه برادر بسیجی 16 ساله‌ای (شهید محسن چراغی) وصیت کرده بودکه بعد از شهادتش حسینیه‌ای ساخته شود که این نشان می‌دهد ایثارگران از جان و مال خود گذشته و به دنبال کسب هیچ امتیازی نبودند اما نمایندگان مجلس و مسئولان موظفند که در جهت تأمین رفاه آنها اقدامی انجام دهند .



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات حمایتی مجلس برای جامعه ایثارگران تصریح کرد: آغاز این راه در زمان دفاع مقدس شکل گرفت و بعد از جنگ نیز تداوم یافت اما اگر ما ده‌ها برابر این امتیازها نیز برای جامعه ایثارگران در نظر بگیریم باز هم در مقابل اقدامات آنها هیچ است چرا که آنها برای نجات جان همنوعانشان تمام پست و مقام دنیایی را پشت سر گذاشته و در جهت اجرای تکلیف الهی و اطاعت فرمان ولی امر مسلمین وارد میدان جهاد شده، جانباز و قطع عضو شده یا به شهادت رسیده‌اند.



وی یادآور شد: البته دولت‌ها نمی‌توانند بیش از این امکانات اختصاص دهند بنابراین لازم است به دنبال افرادی از جامعه ایثارگری باشیم که به دلیل بالا رفتن سن از توانایی لازم برخوردار نبوده و حتی قادر به تأمین امکانات اولیه زندگی خود نیز نیستند بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم که دغدغه فردای خود را نداشته باشند.



ارسال 20 هزار نامه از سوی فراکسیون ایثار و شهادت برای پیگیری مطالبات جامعه ایثارگران



حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی افزود: فراکسیون ایثارگران مجلس به ریاست آقای امیرآبادی فراهانی پیرامون موضوعات راهبردی و کلان فعالیت می‌کند اما این فراکسیون کارهای عملیاتی و میدانی انجام می‌دهد کما اینکه در دو سال گذشته بیش از 20 هزار نامه برای تحقق مطالبات جامعه ایثارگران به وزارتخانه‌ها نوشتیم.



نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با اشاره به مصوبات این جلسه ادامه داد: تقویت ساختار ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی، تکرار این جلسات تا قبل از تصویب بودجه 1401 از موضوعاتی است که پیگیری می‌کنیم کما اینکه دو هفته آینده با شما جلسه خواهیم داشت، همچنین بند د تبصره 20 بودجه 1400 بسیار مهم و اثرگذار بود همچون ماده 44 برنامه پنجم توسعه و بند د ماده 87 برنامه ششم توسعه بنابراین امیدواریم بتوانیم با دریافت پیشنهادات مشاوران دستگاه‌ها اقدامات راهبردی و اجرایی مشابه حمایتی در بودجه 1401 نیز لحاظ کنیم.



وی با بیان اینکه فراکسیون ایثار و شهادت دارای 170 عضو بوده که همگی از انگیزه کافی برای حمایت از جامعه ایثارگران برخوردار هستند، تصریح کرد: تصویب بند د تبصره 20 قانون بودجه 1400 اقدامی جهادی بود که لازم است دستگاه‌ها از روند اجرای آن و موانعی که در این مسیر با آن مواجه هستند به ما، شورای مشاوران امور ایثارگران وزرا و بنیاد شهید گزارش دهند ضمن اینکه ما در این خصوص جلسه‌ای با نیروهای مسلح خواهیم داشت.



رئیس فراکسیون ایثار و شهادت مجلس شواری اسلامی تأکید کرد: تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی برای قوانین کنونی را پیگیری خواهیم کرد، همچنین پیگیری تحقق 30 درصد کمک به پرداخت شهریه دانشجویان ایثارگر و جانبازان کمتر از 25 درصد و رزمندگان 6 ماه خدمت را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد./



پایان پیام

  • کد خبر : 333991
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار