خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/25 - 12:36
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
صبح امروز انجام شد

نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با مسئولان دولتی به منظور پیگیری مشکلات مردم خوزستان

نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با معاونان وزارت تعاون و مسئولانی از استانداری خوزستان، شورای هماهنگی و سایر مدیران اجرایی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه 25 دی ماه) با معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولان استانداری خوزستان، شورای هماهنگی و مدیران اجرایی این استان برگزار شد.



ولی اسماعیلی در این نشست از مسئولان مربوطه خواست تا بیشتر از قبل در جهت رفع مشکلات مردم فعالیت کنند چرا که معضل حاشیه‌نشینی اهواز فراتر از سایر نقاط کشور است و رفع آن نیز استفاده از ظرفیت مدیران جهادی می‌طلبد.



نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجود معضل حاشیه‌نشینی آسیب‌های اجتماعی متعدد در نزدیک ترین نقاط شهر اهواز نشان می‌دهد کارخانجات و بخش های صنعتی شهر به تعهدات اجتماعی خود در حوزه محرومیت‌زدایی عمل نکرده اند این در حالی است که مردم انتظار دارند با روی کار آمدن دولت تحول و جهادی و مجلس انقلابی یک تحولی در این بخش ایجاد شود.



وی تصریح کرد: دلیل بازدید میدانی نمایندگان که در راستای تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب در این حوزه صورت گرفته است، این بوده که مردم نتیجه اتحاد دولت و مجلس را در سفره خود و اجرای طرح‌های محرومیت زدایی ببینند ضمن اینکه اگر خلاء قانونی وجود داشته، برطرف شود.



اسماعیلی با اشاره به وضعیت نامطلوب کارخانه‌ای در خوزستان که تبدیل به ویرانه شده و زیرمجموعه شستا است، خاطر نشان کرد: ما به عنوان ناظر در اجرای قانون اجازه نمی‌دهیم این روند تداوم یابد و بیت‌المال مردم اینگونه رها شود و در این زمینه نیز با هیچ مسئولی مماشات نخواهیم کرد، بنابراین یکی از مصوبات این سفر این است که از هدررفت بیت‌المال جلوگیری کرده و برای انجام تعهدات اجتماعی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای توسط کارخانجات در این منطقه از حقوق مردم دفاع کنیم.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: ما قطعاً سرمایه‌های اجتماعی که کمرنگ شده را مجدد احیا می‌کنیم به ویژه در خوزستان که متعلق به همه ایران است و شهری که در آن خون شهدا ریخته شده است از شأنیت بالایی برخوردار است بنابراین در جهت تأمین آسایش مردم آن گام برخواهیم داشت.



رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما رفع مشکلات مطرح شده در این بازدید از طریق لایحه بودجه 1401 و برنامه هفتم توسعه پیگیری خواهیم کرد و اگر نیاز به قانونگذاری باشد قطعاً انجام خواهیم داد ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که تأمین اجتماعی در لایحه 1401 مظلوم واقع شده است بنابراین ما در کمیسیون پیشنهاد 200 هزار میلیارد اعتبار برای آن را مطرح کردیم که به کمیسیون تلفیق ارائه خواهیم داد تا هم دیون دولت پرداخت شود و هم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تداوم یابد کما اینکه امسال 76 درصد اعتبارات صندوق ها برای تحقق این مهم افزایش یافته است.



استان خوزستان به دلیل جنگ از طرح های توسعه‌ای عقب ماند



سید کریم حسینی در ادامه افزود: ما در مجلس یازدهم در راستای برنامه‌های نظارتی خود به دنبال این هستیم که نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی به طور ویژه از  استان خوزستان بازدید کنند ضمن اینکه یکی از چالش‌های نمایندگان این است که وقتی برای پیگیری مصوبات و مطالبات استان همچون آب که یک مسئله حیاتی است، چه در زمان بررسی بودجه و چه سایر زمان‌ها اقدام می‌کنیم این شائبه ایجاد می شود که ما در رقابت با سایر استان‌ها به دنبال بهره مندی از سهم ویژه یا زیادی‌خواهی هستیم.



وی با بیان اینکه ما در این بازدید دو نقطه از شرق و غرب را انتخاب کردیم که حداقل 15 نقطه در اهواز شبیه آنها هستند و مشکلاتی که در آنها وجود دارد زیبنده نیست، خاطر نشان کرد: استان خوزستان به دلیل جنگ، سازندگی بعد از آن و اهمال برخی دولت‌ها و کم کاری مسئولان داخلی در طرح‌های توسعه‌ای عقب مانده است و این در حالی است که باید نگاه عدل و توسعه متوازن در این حوزه وجود داشته باشد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: هم اکنون حدود 400 هزار نفر در اهواز حاشیه نشین و کم برخوردار هستند و در تأمین حداقل‌های زندگی نیز با مشکلات مواجه‌اند که می‌طلبد دولت جدید به این منطقه نگاه ویژه ای داشته باشد ضمن اینکه ما مطالباتی از صنایع استان داریم و هنوز عوارض آلایندگی از شرکت‌های نفتی، پتروشیمی و صنعتی را وصول نکرده‌ایم و این در حالی است که استان خوزستان رتبه دوم پرداخت مالیات به کشور، تولید ناخالص داخلی و متأسفانه رتبه بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی بین کلانشهرها را نیز دارد بنابراین ما به دنبال این هستیم که این پیام را به مجلس و دولت برسانیم.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: لازم است شرکت‌ها و صنایع در این منطقه به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند چرا که ما برای رفع مشکلات حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و کشاورزی و رفع آسیب‌های اجتماعی نیاز به حمایت این بخش داریم و با اینکه نمایندگان مجلس همگی دغدغه رفع مشکلات خوزستان را دارند اما این بازدیدها نگاه آنها را نسبت به این منطقه متفاوت‌تر می‌کند و با سرعت بیشتری مصوبات این سفر عملیاتی خواهد شد.



ضرورت حذف 411 طرح انتقال آب بدون مجوز زیست محیطی در بودجه 1401



اما محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش  در مجلس با اشاره به مواردی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: قراردادهای کارگران در شرکت‌های تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شدند، اما سیاست‌های خصوصی‌سازی اعم از افزایش راندمان بنگاه‌های اقتصادی، سطح اشتغال و ایجاد رفاه و امنیت در جامعه محقق نشدند.



وی در ادامه با اشاره به معضلات موجود در پی واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر میان آب که در سال 96 به بخش خصوصی واگذار شده است، تصریح کرد: قراردادهای کارگران این بخش ساعتی و روزمزد بوده و از امتیاز مرخصی برخوردار نیستند که این یک نوع برده‌داری است و مجلس و دولت باید هم صدا در جهت رفع آن ورود پیدا کنند .



این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: متأسفانه 411 طرح انتقال آب، بدون مجوز زیست محیطی در بودجه 1401 دیده شده است که با مکاتباتی که انجام دادیم در پی حذف آنها هستیم کما اینکه دو پروژه تونل کوهرنگ 3 و بهشت آباد قرار است در دهه فجر افتتاح شود که اجرای آنها تبعات اجتماعی به همراه دارد بنابراین باید در جهت حذف آنها اقدام شود.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآر شد: مجلس باید در حوزه حمایت از کارگران، خانواده‌های نیازمند، ایثارگران و ارزش افزده‌ای که باید در استان هزینه شود، تبدیل وضعیت کارگران، بیمه کارگران ساختمانی، پرداخت حق آلایندگی در این منطقه ورود پیدا کند که قطعا از طریق تعامل قابل حل است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: رفع مشکلات حاشیه‌نشینی عزمی ملی می‌طلبد که کمیسیون اجتماعی می‌تواند پشتوانه مطلوبی برای آن باشد، همچنین تعامل مجلس و دولت، ظرفیت خوبی است که باید از آن در جهت رفع چالش‌های اجتماعی استفاده کنیم.



در این نشست مطالبات ادارات شورای هماهنگی تابعه وزارت تعان، صندوق کارآفرینی امید، حوزه بهداشت و درمان استان خوزستان، صندوق بازنشستگی کشوری، اداره کل بهزیستی، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی، خانه کارگر، کانون هماهنگی شورای اسلامی کار، کانون کارگران ساختمانی، مسئول بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان شده و مورد بررسی قرار گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 335680
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار