خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/03/27 - 15:15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
حاجی‌دلیگانی با اشاره به درخواست رهبر انقلاب برای تبدیل حرکت علمی کشور به خیزش علمی؛

مسئولان مانع‌زدایی کنند!/ وزارت علوم متصدی و معاونت علمی رئیس‌جمهور علمدار خیزش علمی کشور هستند

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان و مدال‌آوران المپیادهای علمی مبنی بر لزوم تبدیل حرکت علمی ایجاد شده در کشور به یک خیزش علمی، گفت: در نیل به این هدف انتظار چندانی نیست که مسئولان و مدیران کار بزرگی انجام دهند و همین‌قدر که در این مسیر مانع‌زدایی کنند یا مانع ایجاد نکنند، بخشی از مشکل را حل می‌کنند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛ نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان و مدال‌آوران المپیادهای علمی مبنی بر لزوم تبدیل حرکت علمی ایجاد شده در کشور به یک خیزش و جریان‌سازی آن، گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند بخشی از این جریان‌سازی مربوط به خود نخبگان و بخشی برعهده مسئولان است؛ مسئولان باید مانع‌زدایی کنند. درواقع انتظار چندانی نیست که مسئولان و مدیران کار بزرگی انجام دهند و همین‌قدر که در این مسیر مانع‌زدایی کنند یا مانع ایجاد نکنند، بخشی از مشکل را حل می‌کنند.

وی تاکید کرد: به هر حال این حرکت به نحوی است که خود افراد نخبه انگیزه لازم برای حرکت را دارند و همین‌که مسئولان  مانع ایجاد نکنند با توجه به شرایط جامعه خیزش خود به خود می‌تواند راه خود را باز کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس دوازدهم با تکیه بر این فرمایش رهبر معظم انقلاب که «نخبگی یک نقطه ثابت نیست و مدال‌آوری نخبگان باید شروع یک جریان باشد»، تصریح کرد: نخبگان باید بدانند دارایی علمی‌شان باید تبدیل به خدماتی شود که جامعه بشری و به‌ویژه کشور و جامعه ایران اسلامی بتواند از آن بهره‌مند شود. ما باید تا مرحله رساندن یا تبدیل این نخبگی به فراورده و کالا و خدمات پیش برویم و طبیعتاً این پیش‌روی هر روز هم می‌تواند با رویکردها و ابداعات جدیدی هم همراه شود.

حاجی‌دلیگانی همچنین در پاسخ به اینکه کدام دستگاه مهم‌ترین وظیفه را در جریان‌سازی علم و دانش نخبگان در جامعه را دارد؟ عنوان کرد: اگر این اعتقاد در وزارت علوم باشد و آن را دنبال کند، وزارت علوم متصدی این امر است اما به اعتقاد من وزارت علوم در این جهت دچار سنت‌گرایی خاصی است و با این حالت چاقی که در نوع تشکیلات در دانشگاه‌های کشور و در زیرمجموعه این وزارتخانه به وجود آمده است بعید است بتواند آن حرکت خیزشی جهادی و جریان‌سازی را انجام دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دست از آن به اصطلاح محدودنگری‌ها بردارد، می‌تواند علمدار این حرکت برای به صحنه آوردن خود عناصر اصلی یعنی نخبگان باشد.

این نماینده مجلس درباره نقش قوه مقننه درباره انجام این مهم و جریان‌سازی خیزش علمی در کشور هم عنوان کرد: مجلس در جهت اعمال نظارت موثر بر قوانین که در این رابطه داریم و معمولاً اجرایی نمی‌شود، نقش دارد./

پایان پیام

  • کد خبر : 379632
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار